یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 20609

این دارو 30 سال است كه هر شبانه‌روز از طریق پمپ مخصوصی در 8 الی 12 ساعت به بیماران تالاسمی تزریق می‌شود كه هم‌اكنون كمیاب شده و در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد.

داروی بیماران تالاسمی كمیاب شده است
سلامت نیوز: دبیر و عضو هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران تالاسمی از كمیاب شدن داروی «دسفرال» كه داروی اصلی «آهن‌زدایی» بیماران «تالاسمی» است، خبر داد.
محمدرضا مشهدی در گفت‌وگو با ایلنا، افزود: این دارو 30 سال است كه هر شبانه‌روز از طریق پمپ مخصوصی در 8 الی 12 ساعت به بیماران تالاسمی تزریق می‌شود كه هم‌اكنون كمیاب شده و در اختیار بیماران قرار نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: نایاب شدن این داروی خاص باعث شده تا در درمان بیماران تالاسمی كه 20 هزار نفر هستند، وقفه ایجاد شده و دچار عوارضی همچون نارسایی قلبی، كبدی، غدد شده و در نهایت منجر به فوت می‌شود.
عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ادامه داد: متاسفانه داروی مشابه «دسفرال» كه با نام «دسفوناك» با تاریخ مصرف محدود دو ماه به دست بیماران می‌رسد. بنابراین بیماران تالاسمی نمی‌توانند این دارو را به دلیل مدت انقضای محدود استفاده كنند و ناچار به معدوم كردن آن شده‌اند.
مشهدی گفت: مدت انقضای دو ماهه داروی ایرانی منجر شده تا بیمارانی كه در استان‌های محروم و دورافتاده هستند و تاكنون تنها می‌توانسته‌اند دو تا سه ماه یك بار، برای دریافت دارو مراجعه كنند، را با مشكل روبرو كرده است.
دبیر انجمن تالاسمی ایران تصریح كرد: باوجود اینكه به بیماران تالاسمی گفته شده كه داروی ایرانی«دسفوناك» كم عارضه بوده و باعث كاهش میزان آهن در خون می‌شوند، اما باز این بیماران به دلیل اینكه به مصرف داروی «دسفرال» عادت كرده‌اند، از این داروی مشابه استفاده نمی‌كنند و این مسئله باعث عوارض شدیدی در آنها شده است.
وی ادامه داد: انجمن با مدیر نظارت بر داروی وزارت بهداشت رایزنی كرده و آنها نیز به مدیرعامل «شركت فردوس» كه مسئول تولید داروی ایرانی است، صحبت كرده تا تاریخ انقضا را با تاریخ مناسبی به مدت بیش از 6 ماه در اختیار بیماران قرار دهد كه متاسفانه تاكنون این امر محقق نشده است.
مشهدی گفت: داروی «دسفرال» كه مخصوص آهن‌زدایی بیماران تالاسمی است، از ابتدای سال 89 تاكنون كمیاب شده و وضع بیماران تالاسمی را وخیم كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha