استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیماری صرع قابل درمان است واغلب بیماران بهبود می یابند، گفت: بین 50 تا 75 درصد افرادی که بیماری آنان از یک تا 10 سالگی آغاز می شود، پس از گذراندن دوره درمان مناسب بهبود می یابند.

کودکان مبتلا به صرع تا 75 درصد بهبود می یابند

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیماری صرع قابل درمان است واغلب بیماران بهبود می یابند، گفت: بین 50 تا 75 درصد افرادی که بیماری آنان از یک تا 10 سالگی آغاز می شود، پس از گذراندن دوره درمان مناسب بهبود می یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دومین دوشنبه فوریه هرسال به نام روز جهانی صرع نامگذاری شده که امسال مصادف با روز 25 بهمن شده است و همگام با جامعه جهانی، برنامه های مربوط به این روز در ایران هم اجرا می شود.


ارتقا آگاهی مردم در مورد صرع، ارایه خدمات تشخیصی و درمانی مناسب، افزایش امکانات و تجهیزات و برطرف شدن باورهای غلط و خرافات از مهمترین اهداف برگزاری روز جهانی صرع در ایران است.


یکی از برنامه های روز جهانی صرع در ایران برگزاری مسابقه شطرنج با بیماران صرع است که براساس اعلام آمادگی فدراسیون شطرنج، احسان قائم مقامی قهرمان شطرنج ایران با 30 تا 40 نفر از بیماران مسابقه می دهد.


استقرار اتوبوس ها برای پاسخگویی به سوالات شهروندان در زمینه صرع، پخش تیزرهای آموزشی در مترو از دیگر برنامه های این روز است.
دکتر محمد رضا اشرفی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی صرع به خبرنگار علمی ایرنا افزود: حدود 30 درصد بیماران مبتلا به صرع نیز به دلایل مختلف از جمله بی خوابی و استرس همچنان نیاز به مصرف دارو دارند.


وی اظهار کرد: هرچند بیماران صرع علاج قطعی پیدا نمی کنند اما با تشخیص صحیح و درمان های دارویی می توانند بر این عارضه غلبه کرده و آن را کنترل و بیماران در اغلب موارد بهبودی خود را پیدا کنند.


اشرفی، مهمترین اقدام برای تشخیص مناسب بیماری را گرفتن شرح حال دقیق بیمار اعلام کرد و گفت: خانواده ها باید اطلاعات کامل و دقیق را در اختیار پزشک قرار دهند تا بیماری به درستی تشخیص داده شود.


فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال، سابقه فامیلی، مشکلات زایمان، وضعیت تکامل را از جمله موضوعات مهم در تشخیص صحیح بیماری بسیار اعلام کرد و گفت: همکاری بیمار نقش مهمی در درمان دارد. پزشکان با داشتن اطلاعات کامل فرد بیمار، می توانند نوع بیماری این فرد را به دقت تشخیص دهند.
وی با اشاره به اینکه تشخیص پزشکان برای صرع، بالینی است گفت: نوار مغزی به تشخیص پزشکان کمک موثری می کند. انجام تصویربرداری مغزی مانند سی تی اسکن و MRI برای جستجوی علت تشنج و مدت درمان آن، ضروری است.


استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بعد از تشخیص اقدامات دارویی آغاز خواهد شد. نوع داروها برساس سن، جنس و نوع تشنج تعیین می شود.
اشرفی ادامه داد که در براساس طبقه بندی گذشته هر فرد دو بار تشنج می کرد و علت آن در معاینات اولیه مشخص نبود، بیمار صرع محسوب می شد اما براساس طبقه بندی جدید اگر نوار مغزی غیر طبیعی بوده و نشانگر امواج صرعی باشد یا تصویربرداری مغزی مانند MRI ضایعه ساختمان مغز وی را تایید کند حتی بعد از یک نوبت تشنج می توان از این فرد را مبتلا به بیماری صرع دانست.


وی به نقش ژنتیک در بروز صرع اشاره کرد و گفت: حدود 25 هزار ژن در بدن انسان شناسایی که تعدادی از آنها با بیماری صرع در ارتباط هستند. تعدادی از ژن ها معیوب یا تغییر وضعیت یافته، می توانند در بروز صرع نقش موثر داشته باشند.

** درمان صرع 2 تا 5 سال طول می کشد
قائم مقام انجمن صرع ایران نیز در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا طول دوره درمان بیماری صرع را 2 تا 5 سال اعلام کرد و گفت: بیماران صرع باید بدانند که با یک یا دونسخه درمان نمی شوند و حداقل 2 طول طول می کشد تا درمان شوند.
دکترپرویز بهرامی اظهار کرد که پزشکان باید اطلاعات کاملی در مورد نحو و طول مدت احتمالی درمان در اختیار بیماران قرار دهد تا آنان همکاری لازم را داشته باشد.
وی به عوارض قطع ناگهانی داروی بیماری صرع اشاره کرد و گفت:برخی بیماران مدتی که تشنج نمی کنند اقدام به قطع ناگهانی داروها می کنند که این اقدام می تواند عوارض خطرناک برای بیمار داشته باشد.
بهرامی با اشاره به اینکه انتخاب دارو براساس نوع صرع، سن و جنس انجام می گیرد، بیان کرد: وظیفه پزشک انتخاب بهترین دارو و روش درمانی با کمترین عارضه برای مریض است.


قائم مقام انجمن صرع ایران با اشاره به اینکه انتخاب نوع دارو، ارائه درمان مناسب و همکاری بیمار نقش اساسی در کنترل و درمان بیماری صرع دارد و به همین دلیل پزشکان باید نهایت دقت را در این زمینه ها به عمل آورند.
وی به ورود داروهای جدید به بازار اشاره کرد گفت: اکثرا این داروها در ایران وجود دارد و بیماران در حال استفاده از آنها هستند.
بهرامی ادامه داد: هرچند داروهای قدیمی صرع داروهای خوبی هستند اما دارای عوارض بیشتری از داروهای جدید می باشند.
بهرامی، هدف از نام گذاری این روز را ارتقای آگاهی افراد جامعه در مورد صرع و از بین بردن خرافات در این زمینه اعلام کرد و گفت: برخلاف تصور افراد جامعه در برخی موارد افراد مبتلا به صرع می توانند موفق و خیلی بهتر از افراد سالم عمل کنند و این امر مستلزم همکاری خوب ارگان ها خصوصا وزارت بهداشت در زمینه تامین بودجه و امکانات درمانی است.

** صرع بیماری شایع در قلمرو بیماری های عصبی است
فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال نیز در گفت گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه صرع یک بیماری شایع در قلمرو بیماری های عصبی است، گفت: پیش بینی می شود که حدود یک درصد جمعیت به این عارضه مبتلا باشند.
دکتر غلامرضا زمانی اظهار کرد که مبتلایان به صرع باید تغذیه مناسب، خواب کافی و استراحت داشته باشند و از عوامل محرک که آستانه تحریک تشنج را کاهش می دهد پرهیز کنند.
وی تاکید کرد که این افراد باید از خستگی مفرط، بی خوابی، کم آبی بدن، گرما زدگی، تب و تشنج اجتناب کنند.
تشنج در واقع اختلال گذرا از عملکرد مغزی است که در اثر تخلیه الکتریکی غیرطبیعی در سلول های عصبی مغز پیدا می شود و سبب ایجاد علائم گوناگونی مثل از دست دادن ناگهانی هوشیاری، انقباض عضلات یا تغییرات حسی و رفتاری در فرد می شود. این امواج الکتریکی غیرطبیعی همان چیزی است که ما آنرا در نوار مغزی ثبت می کنیم.
زمانیکه فردی بدون عامل برانگیزاننده خاصی مثل افت قند خون، تب، کمبود کلسیم و... مکرراً دچار حملات تشنج شود، می گویند دچار صرع یا اپی لپسی شده است.
در مواردیکه تشنج در اثر عامل برانگیزاننده بروز کرده باشد با رفع آن علت مثلاً افت قند خون و یا کمبود کلسیم، حملات تشنج نیز متوقف می شوند. اما اگر بعد از رفع عوامل برانگیزاننده حملات تشنج بازهم تکرار شود آن موقع بیماری صرع مطرح می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha