پنجمین كارگاه پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز برای كشورهای عضو ECO با قرائت پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز جهانی پوكی استخوان در حضور نمایندگان كشورهای عضو ECO در دانشگاه علوم پزشكی تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب دا متن پیام دكتر وحید دستجردی، وزیر بهداشت در پنجمین كارگاه پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز برای كشورهای عضو ECO که توسط دكتر مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت قرائت شد به این شرح است:
بنام خدا
همكاران گرامی، میهمانان ارجمند
پوكی استخوان یا استئوپروز شایع‌ترین بیماری متابولیك استخوان است كه  به‌واسطه كاهش قدرت استخوانها انسان را مستعد شكستگی می‌نماید. به‌همین‌دلیل آنچه استئوپروز را برای نظام سلامت كشور حایز توجه و اهمیت كرده است شكستگی‌های ناشی از آن و به تبع تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی حاصل از آن است بطوری‌كه مرگ‌ ناشی از شكستگی‌های استئوپروتیك بیش از مرگ و میر ناشی از سرطان پستان گزارش شده است. از سویی دیگر با افزایش امید به زندگی در سالهای اخیر در كشور عزیزمان ایران، تعداد افراد سالخورده و درنتیجه شیوع استئوپروز در جامعه روبه افزایش است. درنتیجه انتظار می‌رود شیوع استئوپروز طی دهه‌های آینده شدیداً افزایش یابد.
با توجه به واقعیاتی كه بخشی از آن ذكر گردید مجموعه وزارت بهداشت و همچنین سایر سازمانهای مرتبط با سلامت از جمله مراكز درمانی، آموزشی و پژوهشی توجه ویژه‌ای به این بیماری در سالهای اخیر داشته‌اند. به عنوان نمونه پژوهشكده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران با كمك وزارت بهداشت و همكاری دانشگاه‌‌های علوم پزشكی مشهد، شیراز، تبریز و بوشهر طرح جامع پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز در كشور بر روی نزدیك به 6000 نفر انجام داده است.
این مطالعه كه مهم‌ترین و معتبرترین بررسی در این زمینه در منطقه نیز می‌باشد نشان داد كه به طور كلی شیوع پوكی استخوان یعنی وجود استئوپروز در یكی از نواحی لگن و یا مهره‌های كمری در افراد بالای 50 سال در زنان  5.4 و در مردان  3.2 درصد و حداقل شیوع ضعف استخوان یعنی وجود استئوپنی در یكی از نواحی لگن و یا مهره‌های كمری در زنان 40 و در مردان 35.2  درصد است.
استئوپروز در ناحیه گردن، استخوان، ران در گروه‌های سنی بالاتر به ‌شدت افزایش می یابد به طوریكه نزدیك به یك چهارم افراد بالای 60 سال به آن مبتلا هستند. ضعف استخوان یا استئوپنی هم در بیش از نیمی از افراد بالای 60 سال دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد كه مشكلات ناشی از پوكی و یا ضعف استخوانی در زنان بیش از مردان است. تا جایی‌كه حدود دومیلیون زن در معرض خطر شكستگی ناشی از استئوپروز در كشور هستند كه نیاز به توجه جدی دارند.
 باتوجه به اهمیت بیماری پوكی استخوان و نقش محوری پیشگیری از این بیماری بدیهی است توجه و حساسیت نسبت به این بیماری در تمامی سطوح نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی كشور و همچنین عموم جامعه بخصوص زنان و دختران میهن اسلامی‌مان امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است.
همه‌ساله 28 مهر ماه توسط بنیاد بین‌المللی پوكی استخوان به عنوان روز جهانی پوكی استخوان نامیده شده است. هدف از این نامگذاری افزایش آگاهی افراد جامعه و كادر درمانی و جلب توجه سیاست‌گذاران بهداشتی در مورد این بیماری خاموش است. از آنجا كه مهمترین عارضه و علامت پوكی استخوان شكستگی است كه اغلب در مهره‌های ستون فقرات رخ داده و باعث خمودگی و كوتاهی تدریجی قد  افراد سالمند می‌شود، شعار امسال روز جهانی پوكی استخوان، توجه به سلامت ستون فقرات در نظر گرفته شده است.
روز جهانی پوكی استخوان (28 مهرماه) فرصتی است تا ضمن افزایش آگاهی عمومی نسبت به ین معضل خاموش، توجه سیاستگذاران سلامت، پزشكان، پرستاران و  سایر حرف پزشكی را نسبت به این بیماری جلب نمائیم. انتظار می‌رود كلیه دست‌اندكاران نظام سلامت در تمامی سطوح با ارزیابی فعالیت‌های پیشین خود در زمینه پیشگیری از این بیماری  هدف‌گذاری‌های آتی خود را به‌گونه‌ای تنظیم نمایند تا گروه‌های هدف این برنامه كه در رأس آن دختران، زنان میانسال و یائسه قرار دارند، از خدمات مربوطه بالاترین بهره‌مندی را داشته باشند. در این میان انجمن‌های علمی (انجمن علمی پوكی استخوان) و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تو‌انند نقش موثری در افزایش آگاهی و تغییر رفتار و شیوه زندگی آحاد جامعه داشته باشند.
امید است با تلاش تمامی مجموعه‌های مرتبط با این بیماری شاهد شكل‌گیری و تقویت الگویی مناسب در زمینه پیشگیری، درمان و توانبخشی این بیماری باشیم.
مرضیه وحید دستجردی
 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha