لنف ادم یا ورم لنفاوی دست و بازو یکی از شایعترین و مهمترین عوارض درمان سرطان پستان است که حدود 30 در صد از بیماران مبتلا به این بیماری را درگیر می کند.

لنف ادم شایعترین عارضه در درمان سرطان پستان است
سلامت نیوز: مدیر کلینیک لنف ادم جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران گفت: لنف ادم یا ورم لنفاوی دست و بازو یکی از شایعترین و مهمترین عوارض درمان سرطان پستان است که حدود 30 در صد از بیماران مبتلا به این بیماری را درگیر می کند.

دکتر ماندانا ابراهیمی در گفت‌وگو با  ایسنا - منطقه علوم پزشکی تهران علت ایجاد ورم لنفاوی، را از بین رفتن مسیرهای لنف و تخریب عروق لنفاوی در طی درمان سرطان پستان عنوان کرد و افزود: عواملی مانند پاکسازی غدد لنفاوی زیر بغل (هرچه تعداد غدد لنفاوی درگیر و وسعت تخلیه بیشتر باشد، این خطر نیز افزایش می یابد)، پرتو درمانی غدد لنفاوی این ناحیه یا پرتو درمانی پستان که زیر بغل را نیز دربر گرفته باشد، چاقی، تشخیص سرطان پستان در مراحل پیشرفته از جمله مواردی هستند که می توانند احتمال ایجاد این عارضه را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه زمان بروز لنفادم مشخص نیست و می تواند مدت کوتاهی پس از جراحی یا حتی چندین سال بعد از درمان، بروز پیدا کند، گفت: تشخیص این عارضه عمدتاً بالینی است و با معاینات و اندازه گیریهای خاصی که پزشک انجام می دهد قطعی می شود. در این هنگام حتی ممکن است بیمار تورم واضحی را حس نکرده باشد و فقط احساس سنگینی در دست داشته باشد، در واقع تورم ممکن است بسیار تدریجی ایجاد شود به نحوی که بیمار تاریخ دقیق شروع آن را به یاد نیاورد و پس از این که سنگینی، پری، سفتی و گاه درد ایجاد شد، بیمار ورم را احساس کند.

مدیر کلینیک لنفادم جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: در بعضی موارد ممکن است بیمار در هفته های اول پس از جراحی بطور زودرس دچار ورم دست شود این علایم می تواند حاد یا گذرا باشند که در این مرحله توسط کارشناسان امر در راستای کاهش تورم آموزشهای لازم ارائه می شود که در بسیاری از موارد مفید بوده و ورم کاهش می یابد ولی در غیر این صورت پزشک بررسی های کاملی را برای تشخیص و درمان ورم انجام خواهد داد.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که لنفادم طی چند ماه پس از درمان ایجاد شود. در این حالت نیز بررسی های لازم انجام شده و بسته به علت و پیشرفت ورم لنفاوی، درمان آغاز می شود.

دکتر ابراهیمی با تبیین اینکه بهترین درمان برای لنف ادم روش احتقان زدایی کامل است، بیان داشت: این روش که شامل تخلیه عروق لنفاوی بوسیله تکنیکهای خاص دستی، بانداژ فشاری، ورزش، مراقبت از پوست و ناخن و آموزش بیمار است، در حال حاضر بهترین درمان برای لنفادم شناخته شده، اما باید توجه داشت که در شرایط خاص مانند عفونت یا لخته شدن خون در سیاهرگها، این درمان به تعویق می افتد تا وضعیت های فوق الذکر بهبود یابند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در خصوص درمان های داروئی این عارضه گفت: از نظر درمانهای دارویی، هنوز دارویی که بطور ثابت شده بتواند لنف ادم را کاهش دهد، توصیه نشده است البته برخی داروها بصورت کمکی برای کاهش این عارضه پیشنهاد می شوند.

وی با اشاره به اینکه رژیم غذایی مناسب برای کنترل عارضه لنف ادم می تواند کمک کننده باشد، بیان داشت: رژیم های حاوی مقادیر کم چربی برای کنترل وزن و غنی از سبزیجات و فیبر، همراه با مصرف آب به میزان کافی می تواند درکاهش این عارضه مفید باشد.

مدیر کلینیک لنف ادم جهاد دانشگاهی با بیان این که نکته بسیار مهم در درمان لنف ادم، استفاده از پمپ های فشاری است که اخیرا در بازار رایج شده است، ادامه داد: بطور کلی نتایج استفاده از پمپ ها در درمان لنف ادم هنوز مورد بحث است ولی مسئله حائز اهمیت این است که استفاده از آنها حتما باید زیر نظر پزشک و همراه با درمان متداول یعنی درمان احتقان زدایی کامل صورت گیرد تا از ایجاد عارضه جلوگیری کند.

دکتر ابراهیمی در پایان یاد آور شد: در حال حاضر درمان جراحی برای لنف ادم توصیه نمی شود ولی تحقیقات جهت استفاده از تکنیکهای جراحی میکروسکوپی برای پیوند عروق لنفاوی ادامه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha