سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 206257

دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی مشترک قلب و عروق ایران گفت: تعداد جراحان قلب و عروق کودکان و همچنین تجهیزات و مراکز درمانی مربوط به آنها در کشور متناسب با تعداد بیماران نیست.

کمبود جراح قلب کودک در کشور

سلامت نیوز:  دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی مشترک قلب و عروق ایران گفت: تعداد جراحان قلب و عروق کودکان و همچنین تجهیزات و مراکز درمانی مربوط به آنها در کشور متناسب با تعداد بیماران نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا دهستانی دبیر اجرایی پنجمین کنگره بین المللی مشترک قلب و عروق ایران روز سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: حدود یک درصد نوزادان متولد شده، مبتلا به بیماری های قلبی هستند که از این تعداد 25 درصد نیاز به عمل جراحی در سن زیر یک سالگی دارند.


وی افزود: به رغم جمعیت بالای نوزادان و کودکان نیازمند به جراحی قلب، تعداد مراکز ارایه دهنده خدمت در این زمینه حدود پنج مرکز در کشور است که از این تعداد سه مرکز در تهران قرار دارد؛ به همین دلیل بیماران در شهرستان ها با مشکلات زیادی مواجه اند و بیشتر آنها برای درمان به تهران می آیند.


دهستانی ادامه داد: در تهران نیز تعداد مراکز محدود است و نمی تواند جوابگوی نیاز همه بیماران باشد و به این دلیل گاهی برخی از بیماران مجبورند چند سال در نوبت بمانند و در این پروسه ممکن است برخی جان خود را از دست بدهند.


دبیر اجرایی کنگره قلب و عروق به سختی ها و مشکلات فعالیت در حوزه جراحی قلب در کشور اشاره کرد و گفت: درحال حاضر 240 جراح قلب در کشور مشغول ارایه خدمات هستند که از این تعداد حدود 5 درصد انواع جراحی های قلب از نوزادان تا بزرگسالان را انجام می دهند و تنها 10 تا 15 نفر هستند که فقط جراحی تخصصی قلب کودکان را انجام می دهند.


دهستانی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در حوزه تشخیص بیماری های قلبی، با تعداد زیادی از بیماران قلبی مواجه هستیم که لازم است برنامه های تشویقی در سطح وزارت بهداشت برای جذب متخصصان در رشته تخصصی جراحی قلب درنظرگرفته شود.


وی گفت: پزشکان زیادی هستند که به رشته جراحی قلب علاقه دارند و وارد این رشته می شوند و تخصص می گیرند اما به دلیل وجود مشکلات زیاد در مراکز درمانی مانند کمبود تجهیزات و امکانات و پایین بودن تعرفه ها بعد از مدتی فعالیت در این حوزه، انصراف داده و به ادامه خدمت در رشته جراحی عمومی می پردازند.


پنجمین کنگره بین المللی مشترک قلب و عروق از سوم تا ششم اسفند ماه در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی با حضور متخصصانی داخل و متخصصانی از کشورهای دیگر برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha