طبق آمارهای جهانی، زنان نسبت به مردان درمعرض خطر بالاتری از ابتلا به نابینایی قرار دارند تا جایی كه دو سوم (64 درصد) از نابینایان سراسر جهان را زنان و دختران تشكیل می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  "ایونا"،مطالعات صورت گرفته در دنیا حدود 314 میلیون انسان در سراسر جهان با نقایص شدید بینایی زندگی می‌كنند كه از این میان 45 میلیون نفر به طور كامل نابینا هستند. تعداد 145 میلیون مورد از این نقایص مربوط به عیوب انكساری (نزدیك بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) است كه در افراد معمولی با استفاده از عینك به راحتی برطرف می‌شود.
آب مروارید (كاتاراكت) با شیوع 9/47 درصد همچنان به عنوان مهم‌ترین علت نابینایی در سراسر جهان محسوب می‌شود و پس از آن آب سیاه (گلوكوم) با شیوع 3/12 درصد، تحلیل ماكولا به علت كهولت سن با شیوع 7/8 درصد، كدورت قرنیه با شیوع 1/5 درصد، نابینایی در سنین كودكی با شیوع 9/3 درصد و تراخم با شیوع 6/3 درصد به ترتیب سایر علل نابینایی در جهان را شامل می‌شوند.
64 درصد نابینایان دنیا «زن» هستند

طبق آمارهای جهانی، زنان نسبت به مردان درمعرض خطر بالاتری از ابتلا به نابینایی قرار دارند تا جایی كه دو سوم (64 درصد) از نابینایان سراسر جهان را زنان و دختران تشكیل می‌دهند.
بر اساس اعلام مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، طبق مطالعات انجام شده در ایران نیز نتایج مشابه جهان به دست آمده است. بر این اساس طبق مطالعه‌ای كه در سال 1384 در شهر تهران انجام شد، زنان درصد بالاتری از نابینایی و كم بینایی را نسبت به مردان به خود اختصاص داده بودند (66/5 درصد مقابل 28/4 درصد). در مطالعه‌ای مشابه كه در شهرستان زاهدان انجام شد نیز زنان بالای 60 سال درصد بالاتری از نقصان بینایی را نسبت به مردان داشتند (58 درصد مقابل 48 درصد). در مطالعه دیگر كه سال 88 توسط مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در شهرستان ورامین انجام شد، زنان بالای 50 سال بیش از 5/1 برابر مردان به نقص شدید بینایی مبتلا بودند.
چرا زنان بیشتر از مردان نابینا می‌شوند؟
- در بسیاری از جوامع طول عمر زنان بیشتر از مردان است و در نتیجه در معرض خطر بالاتری از نظر بیماری‌های مرتبط با سن مانند گلوكوم (آب سیاه) و تحلیل ماكولا به علت كهولت سن (ARMD) قرار دارند.
- زنان و دختران بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله كاتاراكت و تراخم قرار می‌گیرند.

- دختران و زنان دسترسی كمتری به خدمات و مراقبت‌های چشم پزشكی دارند؛ چرا كه برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند بودجه محدود خود را صرف سلامت فرزند پسر كنند تا دختر.

- زنان غالبا زمانی اقدام به درمان می‌كنند كه بینایی خود را از دست داده‌اند. در این شرایط با محدودیت‌ها و موانع بیشتری برای درمان مواجه می‌شوند.

- از آنجا كه در اغلب موارد، منابع مالی در اختیار مرد خانوار است، تصمیم‌گیری در زمینه درمان و پیگیری بیماری‌های زنان از اولویت كم‌تری برخوردار است. همچنین با توجه به بالا بودن طول عمر زنان، زنان بیوه درصد قابل توجهی از جمعیت را در بر می‌گیرند.

زنان بیوه برای درمان و مراقبت نیاز به اجازه و حمایت عضو دیگری از خانوار دارند از این رو دسترسی به خدمات برای این گروه مشكل‌تر خواهد بود.
- همچنین زنان بعضا برای رفت و آمدهای بیرون از خانه نیازمند همراه می‌باشند كه این خود مانعی برای دسترسی به خدمات چشم پزشكی است.

در پایان باید گفت: چشم حساس ترین عضو بدن است و در عین حساسیت زیاد در معرض تهدیدات محیطی فراوانی است. مواظبت از چشم جهت جلوگیری از بیماری، کاری بسیار آسانتر و کم هزینه‌تر از درمان بیماری است که متاسفانه بدون آنکه متوجه باشیم وقتی دچار بیماری چشم می شویم که هزینه زیادی را برای درمان آن باید بپردازیم و ممکن است که مقداری از بینایی خود را نیز از دست بدهیم.
در حالی که بیش از 70 درصد اطلاعات زندگی ها از طریق چشم دریافت می شود و اعضای دیگر فقط تا حدودی امکان جایگزینی چشم را دارند همانند گوش و یا حس لامسه، به همین دلیل توجه به بهداشت چشم جهت داشتن چشمی سالم یک امر بسیار مهم است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha