این روزها بازار نامه‌نگاری در حوزه سلامت گرم است و همه دست به قلم شده‌اند، اما در این بین برخی نامه‌ها مانند نامه‌های رئیس سازمان نظام پزشكی به بار می‌نشیند و نتیجه‌اش می‌شود رد ممنوعیت اشتغال همزمان پزشكان در بخش دولتی و خصوصی و برخی دیگر مانند نامه‌های رئیس سازمان نظام پرستاری و دبیركل خانه پرستار درباره حقوق‌های نجومی پزشكان و ایرادهای قانونی در این حوزه كه تاكنون به بار نشسته است. با وجود این، اما دوباره محمد علی آدابی، رئیس كل سازمان نظام پرستاری ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، درخواست كرد كه در مورد تصمیم شورای حقوق و دستمزد برای تعیین سقف كارانه پزشكان تأمل كند.

قانون دست پزشكان را برای دریافت 100 برابر حداقل دستمزد باز گذاشت

سلامت نیوز: این روزها بازار نامه‌نگاری در حوزه سلامت گرم است و همه دست به قلم شده‌اند، اما در این بین برخی نامه‌ها مانند نامه‌های رئیس سازمان نظام پزشكی به بار می‌نشیند و نتیجه‌اش می‌شود رد ممنوعیت اشتغال همزمان پزشكان در بخش دولتی و خصوصی و برخی دیگر مانند نامه‌های رئیس سازمان نظام پرستاری و دبیركل خانه پرستار درباره حقوق‌های نجومی پزشكان و ایرادهای قانونی در این حوزه كه تاكنون به بار نشسته است. با وجود این، اما دوباره محمد علی آدابی، رئیس كل سازمان نظام پرستاری ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، درخواست كرد كه در مورد تصمیم شورای حقوق و دستمزد برای تعیین سقف كارانه پزشكان تأمل كند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: ماجرا بر سر تصمیم اخیر شورای حقوق و دستمزد برای تعیین سقف نجومی دریافتی برای پزشكان است. این شورا طی مصوبه‌ای بر خلاف قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان كه حداكثر دریافتی كاركنان را هفت برابر حداقل دریافتی جایز می‌داند، سقف درآمد كارانه ۶۰ میلیون تومان در ماه را برای پزشكان جایز دانسته است! این در حالی است كه این رقم به علاوه حقوق و پاداش و سایر مزایا به دریافت رقمی بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان در ماه از سوی پزشكان متخصص منجر می‌شود. با این حساب پزشكان مزبور می‌توانند با سرپوش قانونی نه‌تنها بیش از هفت برابر بلكه بیش از ۱۰۰ برابر حداقل دستمزد، دریافتی داشته باشند. این نوع پرداخت نجومی در شرایطی است كه حداقل دستمزد ماهانه در كشور ما ۸۰۰ هزار تومان است.

میانگین درآمد سالانه (سرانه) مردم در كشوری مثل امریكا ۵۰ هزار دلار و درآمد سالانه پزشكان متخصص آن چهار برابر درآمد سرانه و حدود۲۰۰ هزار دلار است. این در حالی است كه درآمد سرانه مردم ایران كمتر از ۵ هزار دلار و درآمد سالانه پزشكان ایران ۴۰۰ هزار دلار یعنی ۸۰ برابر درآمد سرانه كشور است‌! با این وصف با یك حساب سرانگشتی پزشكان ایرانی ۲۰ برابر حق خود دریافتی دارند.  آدابی در بخش دیگری از این نامه آورده است: هرچند اختلاف طبقاتی بین پزشكان و مردم ریشه در سیستم و دستورالعمل معیوب وزارتی دهه ۷۰ دارد، لیكن در پی طرح تحول نظام سلامت و ماحصل آن، شكاف وسیعی بین پزشكان و سایر كاركنان نظام سلامت و آحاد ملت ایجاد شد كه اگر هرچه سریع‌تر راهكاری برای آن اندیشیده نشود به فروپاشی نظام سلامت كشور منجر خواهد شد.  رئیس سازمان نظام پرستاری معتقد است راهكار برون‌رفت از این شرایط در درجه نخست حذف پزشك از سرپرستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است. علاوه بر این  بازگرداندن تعرفه‌های درمان به دوران قبل از تحول سلامت و رشد منطقی و متناسب با سایر مشاغل در حرفه پزشكی پیشنهاد دیگری است كه رئیس سازمان نظام پرستاری برای حل و فصل بدهی‌های میلیاردی و بهبود وضعیت سلامت به رئیس‌جمهور ارائه كرده است.

حالا باید دید آیا روحانی این بار به اظهارات نماینده پرستاران كشور پاسخی می‌دهد یا همچون دفعات قبل شكوائیه پرستاران بی‌پاسخ باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha