دامپزشک پردیسان که وضعیت پلنگ رودسر را بازگشت ناپذیر تشخیص داده بود، اکنون ابراز امیدواری کرده و ضمن تشکر از افرادی که به صورت علمی به حیوان کمک می‌کنند، تشخیص پیشین خود را اشتباه عنوان کرد.

وضعیت پلنگ رودسر امیدوار کننده است/احتمال اشتباه در تشخیص اولیه‌

سلامت نیوز: دامپزشک پردیسان که وضعیت پلنگ رودسر را بازگشت ناپذیر تشخیص داده بود، اکنون ابراز امیدواری کرده و ضمن تشکر از افرادی که به صورت علمی به حیوان کمک می‌کنند، تشخیص پیشین خود را اشتباه عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، ایمان معماریان که پیشتر وضعیت پلنگ رودسر را به احتمال زیاد بازگشت ناپذیر تشخیص داده بود، در گفتگو با مهر، گفت: چیزی که در ویدیوی اخیر از این پلنگ دیده می‌شود بسیار بسیار امیدوارکننده است و وضعیت خیلی بهتری است و امیدوارم که این پلنگ وضعیتش بهتر شود و رو به بهبود برود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر احتمال بازگشت‌پذیر بودن ضایعه نخاعی پلنگ خیلی خیلی بیشتر شده و با توجه به شرایطی که دارد وضعیت امیدوار کننده است و احتمال اینکه بتواند به وضعیت طبیعی برگردد بیشتر است.

معماریان با اشاره به تشخیص اولیه خود مبنی بر بازگشت‌ناپذیر بودن ضایعه و ترجیح «مرگ آرام» برای او اذعان کرد: تشخیص اولیه من بر اساس دانسته‌های خودم و تجربیاتی که از پلنگ‌های قبلی داشتم بوده است. این تشخیص می‌توانسته اشتباه باشد و هیچ‌کس نمی‌تواند حرفش را کاملاً درست بداند و اشتباه نکند. الان هم خیلی خوشحالم که این اتفاق نیافتاده و وضعیت پلنگ رو به بهبود است و امیدوارم که از این هم بهتر شود.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره گفتگوهای پیش آمده بر سر موضوع در فضای مجازی نیز گفت:‌ اتفاقاتی که افتاد متعاقب نحوه برخورد با موضوع است. هر دامپزشکی می‌تواند معاینه کند و نظر خودش را بگوید اما در نهایت این نظر جمعی است که بین دامپزشک‌ها به نتیجه می‌رسد. همین‌طور که در مورد پلنگ‌های قبلی هم این اتفاق افتاد. اگر یادتان باشد در مورد «لورا» من گفتم که فکر می‌کنم بهتر است یوتانایز (مرگ آرام با دوز بالای داروی بیهوشی) انجام شود و این نظر من با توجه به شرایطی که لورا داشت بود. در حالی که نظر جمعی از دامپزشکان و سازمان محیط زیست این نبود اما متأسفانه آن پلنگ سرانجام مرد.

معماریان تصریح کرد: این بار هم نظر من همین بود. استادان دانشگاه تهران از جمله دکتر دهقان و دکتر ملازم که این موضوع را در گزارش خودشان هم آوردند نظرشان این بود که علاوه بر اینکه سی تی اسکن انجام شده برای اینکه بتوانیم به طور کامل نظر قطعی درمورد وضعیت نخاع پلنگ بدهیم بهتر است ام‌آرآی انجام شود و حتی وقت ام‌آرآی هم گرفتند تا بتوانیم تصمیم درست‌تری بگیریم.

وی تأکید کرد: یوتانایز تشخیص من بود. ولی آن زمان به هر حال تنها کسی که حضور داشت و بالاسر حیوان بود من بودم و  از قفسی که حیوان را در آن آورده بودند به باکس جا به جایش کردم و کارهای سی‌تی‌اسکن هم انجام شد. من و یک دامپزشک پرتغالی (دامپزشک باغ وحش لیزبن و EEP پلنگ ایرانی) همراهم در دانشکده بودیم و چندین بار با ما تماس گرفتند که هر چه سریع‌تر گزارش بنویسید و من بر اساس همان چیزی که در لحظات اول دیده بودم و با توجه به سابقه ذهنی که از موضوعات این چنینی داشتم آن زمان نظرم را اعلام کردم که بهتر است یوتانایز شود و اگر آن زمان فکر می‌کردم که این تشخیص غلط است مسلماً چنین چیزی نمی‌گفتم ولی الان می‌دانم که به احتمال زیاد اشتباه کرده بودم.

معماریان در پایان ضمن ابراز امیدواری برای بهتر شدن وضعیت پلنگ رودسر گفت: از کسانی که به درستی و با روش‌های علمی برای این پلنگ زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم و اگر در بحث‌های این روزها چیزی مطرح شده که ناراحت شده‌اند از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha