كولبران این روزها به تیتر بسیاری از رسانه‌های كشور تبدیل شده‌اند. پس از كشته شدن تعدادی از كولبران كردستان بر اثر بهمن، بسیاری از مسئولان در سوگ آن‌ها در شبكه‌های اجتماعی مطالبی نوشتند و آه و فغان سر دادند اما تا چه اندازه مسئولان از حال و روز كولبران خبر دارند؟ آیا مسئولانی كه امروز پرچم حمایت از كولبران را در مجلس و دولت ، برافراشته‌اند، از لایحه‌هایی كه در مجلس مصوب نشده‌اند یا خاك می‌خورند، خبر دارند. یكی از این لایحه‌ها كه از سوی دولت ارائه شده بود، ایجاد مناطق آزاد تجاری وصنعتی درشهرهای جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان بود. این لایحه در مجلس نهم با مخالفت نمایندگان مواجه و تصویب نشد.

با مناطق آزاد از كولبران حمایت كنیم

سلامت نیوز: كولبران این روزها به تیتر بسیاری از رسانه‌های كشور تبدیل شده‌اند. پس از كشته شدن تعدادی از كولبران كردستان بر اثر بهمن، بسیاری از مسئولان در سوگ آن‌ها در شبكه‌های اجتماعی مطالبی نوشتند و آه و فغان سر دادند اما تا چه اندازه مسئولان از حال و روز كولبران خبر دارند؟ آیا مسئولانی كه امروز پرچم حمایت از كولبران را در مجلس و دولت ، برافراشته‌اند، از لایحه‌هایی كه در مجلس مصوب نشده‌اند یا خاك می‌خورند، خبر دارند. یكی از این لایحه‌ها كه از سوی دولت ارائه شده بود، ایجاد مناطق آزاد تجاری وصنعتی درشهرهای جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان بود. این لایحه در مجلس نهم با مخالفت نمایندگان مواجه و تصویب نشد.

كولبری یا مهاجرت، مساله این است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، اغلب مرزنشینان كشور این روزها دو گزینه برای ادامه زندگی خود پیش روی دارند؛ گزینه اول، مهاجرت با رویای به‌دست آوردن كار، رفاه و آسایش كه براساس آمار و شواهد، بیشتر مهاجران در شهرهای دیگر كشور به مشاغل كاذب روی می‌آورند. گزینه دوم ، ماندن و كولبری.

با روی كار آمدن مجلس دهم، مرزنشینان همچنان امیدوار هستند این لایحه دوباره در مجلس مطرح و مصوب شود. مصوب كردن لایحه مناطق آزاد شاید تنها امید مرزنشینان برای ادامه زندگی در شهرهای مرزی باشد.

مخالفت بدون راه‌حل

مخالفان ایجاد مناطق آزاد جدید، دلیل مخالفت خود را عدم موفقیت مناطق آزاد فعلی و تبدیل شدن مناطق آزاد به سكوی واردات می دانند. هرچند مخالفان دلایل قابل قبولی برای مخالفت خود ارائه كرده‌اند اما تاكنون هیچ طرح جدیدی برای حل معضل اشتغال مرزنشینان پیشنهاد نکرده اند.

مردم را از نعمت مناطق آزاد محروم نكنیم

عبدالصمد زاهدی، استاندار كردستان اعلام منطقه آزاد در شهرهای بانه و مریوان را راه‌حل مشكل اشتغال مرزنشینان می‌داند و به «قانون» می‌گوید:« لایحه‌ مناطق آزاد تجاری و صنعتی پیش از آنكه در مجلس مطرح شود، در كارگروه‌های تخصصی شورای عالی مناطق آزاد بررسی و مطالعه شده بود و در هیات دولت به تصویب رسید. متاسفانه این لایحه در اولین بار ی که در صحن علنی مجلس مطرح شد، اشتباهی درباره آن رخ داد. نمایندگان این لایحه را مشمول یك ماده از قانون برنامه پنجم توسعه كشور دانستند و در نتیجه آن لایحه رد شد. با پیگیری دكتر تركان چند هفته بعد از رد این لایحه در مجلس برای بار دوم دوباره مطرح شده كه این بار نیز متاسفانه با مخالفت نمایندگان مواجه شد و تصویب نشد. مخالفان مهم‌ترین دلیل رد این لایحه را بی‌سامانی واردات بی‌رویه در مناطق آزاد تجاری فعلی عنوان كردند. به اعتقاد من نباید برای حل مشكل صورت مساله را پاك كرد. بسیاری از كشورهای دنیا از طریق ایجاد مناطق آزاد به رفاه و توسعه رسیده‌اند. نباید این نعمت را از مردمان دریغ كنیم. ما به‌دلیل عدم اشتغال‌زایی در مناطق مرزی و اینكه نمی‌توانیم به‌زودی مشاغلی ایجاد كنیم ، باید به‌دنبال راه‌حلی برای حل مشكلات زیرساختی و معیشتی مردم این مناطق باشیم».

مبادلات مرزی، نیازی غیرقابل انكار

زاهدی ادامه می‌دهد:« مرز می‌تواند یك فرصت یا تهدید باشد، از زمان‌های قدیم ساكنان مرزی در همه كشورها با یكدیگر مبادلات كالا داشتند. در اكثر كشورهای دنیا این مبادلات را قانونمند كرده‌اند و با یك رفتار قانونی به مبادله می‌پردازند. در نقاط مرزی كشور ما زیرساخت‌های توسعه بسیار ضعیف است و درپی آن نیز آمار بیكاری به‌شدت در حال افزایش است. ساماندهی مناطق مرزی یكی از راهكارها برای ایجاد اشتغال و ماندن مردم در شهرهای مرزی است چراكه اگر مردم از مناطق مرزی بروند در تامین امنیت دچار مشكل می‌شویم. دفاع مرزنشینان غیور در زمان جنگ تحمیلی خود گواه روشنی بر این مساله است».

قاچاقچیان هم مردم این كشور هستند

استاندار كردستان با اشاره به اینكه مبادله كالا دربین مرزنشینان یك نیاز غیرقابل انكار است، عنوان می‌كند: « اگر مبادله كالا قانونی انجام نشود حتما به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود. با این كار حقوق و عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر انرژی و هزینه زیادی از نیروهای انتظامی صرف درگیری با قاچاقچیان می‌شود. اما مساله این است كه قاچاقچیان نیز از مردم كشور ما هستند كه به‌دلیل بیكاری و فقر به اجبار این كار را انجام می‌دهند. در بسیاری از موارد حتی جان‌شان را از دست می‌دهند».

می‌توانیم سكوی صادرات باشیم

او درباره مناطق آزاد بانه و مریوان می‌گوید:« عنوان لایحه‌ای كه در مجلس مطرح شد، مناطق آزاد تجاری و صنعتی بود. مناطق آزاد بانه و مریوان دو منطقه منفصل اما با یك مدیریت واحد در نظر گرفته شده بود. ما قبل از طرح لایحه در مجلس با چندین سرمایه‌گذار مذاكره كردیم. كشورهای همسایه ما به‌دلیل درگیری و جنگ هیچ‌گونه تولیدی ندارند و در همه بخش‌ها نیازمند هستند. با استقرار واحدهای صنعتی مختلف می‌توانیم به سكویی برای صادرات به این كشورها تبدیل شویم».

لایحه‌ای كه همچنان در مجلس خاك می‌خورد

مجلس شورای اسلامی در این هفته پس از حساسیت افكار عمومی نسبت به كولبران و مشكلات معیشتی آن‌ها، طرحی دو فوریتی در زمینه حمایت از کولبران تدوین كرد. به‌گفته نماینده سقز و بانه این طرح هنوز تقدیم هیات رییسه مجلس نشده است و با شروع صحن علنی مجلس، این طرح که با هدف حمایت از کولبرها تدوین شده، تقدیم هیات رییسه می‌شود. كارشناسان بر این باورند كه تصویب طرح مناطق آزاد بیش از هر طرح دیگری می‌تواند به كولبران و درنهایت به مرزنشینان كشور كمك كند. مساله‌ای كه مسئولان كمتر به آن توجه كرده‌اند این است كه مرزنشینان بهترین محافظان مرزی كشور محسوب می‌شوند.محافظانی كه درچند سال اخیر براساس آمار به‌دلیل مشكلات معیشتی مهاجرت كرده‌اند و زنگ خطر خالی شدن مرزهای كشور را به‌صدا درآورده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha