چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 20645

تغذیه مناسب داشته باشید، بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه بیانگر این مطلب است كه ابتلا به سرطان پستان در كشورهایی كه چربی كمتری مصرف می کنندپایین است و توصیه می شود از غذاهای تازه و سالم شامل چندین وعده میوه و سبزیجات در روز استفاده كنید. مصرف چربی و گوشت قرمز را محدود کنید و بیشتر از گوشت مرغ و ماهی استفاده كنید.

آنچه درباره پیشگیری از سرطان پستان باید بدانیم
سلامت نیوز: پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی به زنان توصیه نمود: برای پپشگیری از ابتلا به سرطان پستان به فعالیت ورزشی منظم، پرهیز از اضافه وزن، شیردهی و عدم مصرف هورمون در دوران یائسگی به عنوان عوامل موثر در کاهش ابتلا به این بیماری توجه داشته باشند.

به گزارش ایسنا  سرطان پستان یك بیماری با قدمت 3 هزار ساله است که اولین بار توسط مصریان قدیم کشف شده است.

در پزشكی قدیم هند، پرو، چین، روم، یونان و ایران نیز مطالعات زیادی درباره علل پیدایش، پیشگیری و درمان این بیماری انجام شده است.

با توجه به اینکه این بیماری زنان را از یک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می کند و از سوی دیگر شایع ترین سرطان در میان زنان است، از اهمیت ویژه ای برخودار است.

پیشگیری از ابتلا به این بیماری با واکسیناسیون امکانپذیر نیست، اما زنان با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در زندگی می توانند تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارند.

از این رو متخصصان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با توجه به قرار گرفتن در اکتبر ماه ارتقاء آگاهی زنان از سرطان پستان در راستای اطلاع رسانی بیشتر در خصوص این بیماری توصیه های جامعی برای پیشگیری از آن به بانوان ارائه داده اند، که ده مورد از این توصیه ها به شرح ذیل می باشد:

1- از چاقی و اضافه وزن بپرهیزید. همیشه سعی كنید وزن خود را در وضعیت متعادل نگهدارید. چاقی، خصوصاً در سنین بعد از یائسگی شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

2- فعالیت بدنی داشته باشید. داشتن فعالیت و ورزش منظم نه تنها از قلب شما محافظت می كند، بلكه در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان مؤثر است. برای رسیدن به این هدف، انجام 60- 45 دقیقه فعالیت بدنی 5 روز درهفته كفایت می كند.

3- حتی الامكان در دوران یائسگی از مصرف هورمون پرهیز کنید، بسیاری از زنان در این دوران دچار علائمی مثل گرگرفتگی، پوكی استخوان و خشكی واژن می شوند و هورمون درمانی باعث بهبود این علائم می شود اما از طرفی شانس ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد خصوصاً اگر به مدت طولانی مصرف شود. در مورد روشهای بهبود علائم یائسگی و جایگزین هورمون درمانی می توانید با پزشك متخصص مشورت كنید.اگر هورمون درمانی برای شما ضروریست، آن را به صورت كوتاه و با نظر پزشك معالج مصرف كنید.

4- شیردهی، شانس ابتلا به سرطان پستان را كاهش می دهد. مطالعات نشان داده اند كه به دلیل کاهش سطح استروژن در دوران شیردهی در بدن زنان هر چه این دوران بیشتر باشد، شانس ابتلا به سرطان پستان نیز برحسب طول مدت شیردهی پایین می آید.

5- تغذیه مناسب داشته باشید، بیشتر مطالعات انجام شده در این زمینه بیانگر این مطلب است كه ابتلا به سرطان پستان در كشورهایی كه چربی كمتری مصرف می کنندپایین است و توصیه می شود از غذاهای تازه و سالم شامل چندین وعده میوه و سبزیجات در روز استفاده كنید. مصرف چربی و گوشت قرمز را محدود کنید و بیشتر از گوشت مرغ و ماهی استفاده كنید.

6- در مورد مصرف قرص های ضدبارداری، خصوصاً به مدت طولانی حتماً با پزشك معالج خود مشورت كنید و از مصرف خوسرانه این داروها بپرهیزید.

7- روش انجام معاینه پستان را بیاموزید و با علائم سرطان پستان آشنا شوید. از آنجایی که شایعترین علامت سرطان پستان وجود توده بدون درد در پستان است كه در اكثر موارد توسط خود بیمار تشخیص داده می شود. این توده معمولاً غیرمتحرك و چسبیده به بافت اطراف است و ممكن است باعث تغییر شكل یا رنگ پوست پستان شود.

گفتنی است، سایر علائم سرطان پستان شامل زخم نوك پستان، ترشح خونی از نوك پستان و لمس توده در زیر بغل است که اگر شما به بافت پستان خود توجه داشته و معاینات منظم را انجام دهید، در صورت بروز سرطان در مراحل اولیه با مراجعه به پزشک می توانید از درمان کامل این بیماری برخوردار شوید.

8- معاینات منظم توسط پزشك را فراموش نكنید. به طور معمول یك زن بدون سابقه فامیلی سرطان پستان باید از سن 25 سالگی جهت معاینه پستان به پزشك متخصص مراجعه و بسته به توصیه پزشك هر 3 تا1 سال یک بار معاینه شود. این معاینات بعد از سن 40 سالگی حداقل سالیانه باید انجام شوند.

9- توصیه پزشك در زمینه انجام ماموگرافی را جدی بگیرید. سرطان پستان، یكی از معدود سرطان هایی است كه تشخیص زودرس آن امکان پذیر است و در صورت تشخیص زود هنگام حتی در مرحله بدون علامت، درمان قطعی آن انجام می شود. بهترین روش تشخیص زودرس سرطان پستان ماموگرافی است كه بنا به صلاحدید پزشك متخصص ممكن است از 35 تا 40 سالگی به فواصل 3 تا1 سال برای شما درخواست شود. اگر ماموگرافی در سن و با فواصل مناسب انجام شود، خطری ندارد.

10- در صورت داشتن سابقه فامیلی مثبت سرطان، پزشك معالج خود را در جریان بگذارید. ممكن است بسته به تعداد و نوع سرطان شایع در خانواده نیاز به اقدامات تشخیصی سریعتری باشد.

زنان می توانند برای انجام چکاپ و معاینات غربالگری برای پیشگیری از این سرطان با شماره 66492888، مرکز خدمات تخصصی بیماری های پستان جهاد دانشگاهی تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha