شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
کد خبر: 206460

یک متخصص زنان گفت: زنان باید معاینات دوره‌ای رحم و پستان را جدی بگیرند.

زنان معاینات دوره‌ای را جدی بگیرند

سلامت نیوز:یک متخصص زنان گفت: زنان باید معاینات دوره‌ای رحم و پستان را جدی بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مریم واعظی  اظهار کرد: خودآزمایی پستان‌ها توسط خود فرد، از سن 20 تا 40 سالگی  صورت گیرد و بعد از 40 سالگی نیز به طور مرتب فرد باید  ماموگرافی  شود.

وی ادامه داد: ماموگرافی در افراد 40 تا 49 سال، منجر به کاهش 45 درصدی و در افراد بالای 50 سال کاهش  20 الی 30 درصدی  مرگ و میر ناشی از سرطان پستان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در صورت وجود علائمی از وجود توده در هر یک از پستان‌ها و نواحی اطراف آن‌ها، تورفتگی پوست و یا نوک پستان، ماموگرام غیر طبیعی بدون وجود توده قابل لمس، و در مراحل جدی تر علائمی از قبیل بزرگ شدن غیر طبیعی یکی از پستان‌ها، قرمزی و ادم، ترشح از نوک پستان و خارش آن، به پزشک مراجعه کنید.

وی اضافه کرد: زمان مناسب برای انجام خودآزمایی و معاینه پزشک، بلافاصله بعد از اتمام دوره عادت ماهیانه فرد می‌باشد و قبل از استفاده نیز بهتر است از دئودورانت استفاده نشود.

دکتر واعظی با بیان اینکه غربالگری در این بیماری، در افراد بالای 40 سال انجام می‌شود، گفت: غربالگری در افرادی که یکی از اعضا خانواده ی درجه یک آن‌ها مبتلا به این بیماری بوده‌اند، بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی در سنین پایین‌تر عادت ماهیانه داشته و یائسگی‌اش نیز در سنین بالا اتفاق افتد، مستعد بروز بیماری سرطان پستان خواهد بود و احتمال ابتلا به این بیماری در این افراد بالا است.

وی سابقه پرتودرمانی و رادیو تراپی را نیز از جمله عوامل افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان خواند و افزود: عوامل قابل تغییر نیز همچون نداشتن فرزند، عدم شیردهی، استفاده از الکل، چاقی، رژیم‌های پرچرب، نداشتن فعالیت فیزیکی نیز زمینه بروز چنین بیماری‌هایی را تشدید می‌کنند.

دکتر واعظی ادامه داد: مردان هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و اتفاقا سرطان پستان در آنها مهلک‌تر است.

وی دهه ۴ و ۵ زندگی را سن شیوع سرطان پستان خواند و گفت: متاسفانه ما در سنین زیر ۳۰ سال هم بیمار مبتلا به سرطان داریم. بر همین اساس باید سطح آگاهی مردم در این باره افزایش یپیدا کند تا این بیماری در مراحل پایین‌تر شناسایی و درمان راحت‌تر انجام شود و هزینه‌های درمان در مراحل پایین‌تر نیز کاهش یابد.

وی  به پیشرفت‌های حاصل شده در درمان سرطان پستان و شیمی درمانی و همچنین میزان موفقیت درمان‌ها  نیز اشاره کرد و گفت: با پیشرفت‌های حاصل شده در درمان‌های جراحی زیبایی نیز بیمار می‌تواند به مرحله قبل از بیماری بازگردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص سرطان تخمدان نیز گفت: سرطان تخمدان یک بیماری خاموش است، خونریزی‌های غیر طبیعی یک نشانه است که اغلب توسط بیماران جدی گرفته نمی‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که مشکوک به بیماری سرطان تخمدان هستند، در صورتی که ازدواج نکرده باشند،  نباید تنها به دلیل حفظ پرده بکارت از انجام معاینات لازم سرباز بزنند، در صورت درخواست آنها گواهی از سوی پزشک صادر می‌شود.

متخصص زنان اضافه کرد: شانس یک زن برای ابتلا به سرطان تخمدان اگر یکی از بستگان نزدیک وی دچار سرطان تخمدان، پستان، بوده بالاتر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر معاینات دوره‌ای رحم و تخمدان تاکید کرد و گفت: زنان مراقب سلامتی خود باشند.

وی در پایان گفت: رژیم غذایی مدیترانه ای که غنی از سبزیجات و میوه‌جات هسته‌دار، حبوبات و ماهی و روغن زیتون است، یک رژیم غذایی سالم برای مقابله با انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌های پستان و تخمدان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha