دبیرعلمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، از کمردرد و آرتروز به عنوان شایع ترین اختلال اسکلتی و عضلانی نام برد.

کمردرد و آرتروز شایع ترین اختلال اسکلتی و عضلانی

سلامت نیوز:دبیرعلمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران، از کمردرد و آرتروز به عنوان شایع ترین اختلال اسکلتی و عضلانی نام برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر کامران آزما در آستانه برگزاری بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوزایران اظهارداشت: هدف این کنگره ارائه آخرین دستاوردها، تجارب و تحقیقات صورت گرفته در حوزه طب فیزیکی و توانبخشی است.

وی با اشاره به اینکه این کنگره با مشارکت گروه‌های آموزشی طب فیزیکی سراسر کشور همچنین انجمن‌های علمی مرتبط برگزارمی‌شود، افزود: توجه بیش از بیش به این حلقه از زنجیره سلامت از سوی سیاست گذاران این حوزه و متخصصین این رشته بستگی زیادی به باور آنها در تأثیرات طب توانبخشی به نحو مطلوب بر روند سلامتی آحاد مردم دارد.

آزما ادامه داد: نتیجه گیری مطلوب و رمز موفقیت در ارائه خدمات به شیوه کارآمد و مقرون به صرفه زمانی میسر است که هم از درمان‌های مبتنی بر شواهد بهره کافی برده و هم این خدمات متمرکز بر نیازها و اهداف درمانی باشد.

وی اضافه کرد: استفاده کمتر از روش‌های درمانی منفعل به منظور مشارکت فعال بیمار در روند درمان و توانبخشی خویش همچنین بکار بردن طیف گسترده‌ای از روش‌های بررسی و ارزیابی در جهت شناسایی منبع و عامل مشکلات و ناتوانایی بیمار ما را قادر به بازگرداندن عملکرد طبیعی فرد و دستیابی به بالاترین سطح از رفاه و استقلال می‌کند.

آزما افزود: برای رسیدن به چنین هدفی باید متخصصان طب توانبخشی «با هم کارکردن» را به عنوان یک تیم چند رشته‌ای به طریق نوآورانه دنبال کرده و در این راستا بر آموزش مداوم و حرفه‌ای متخصصین و همه دست اندرکاران تیم توانبخشی، انتقال تجربه و ارائه آخرین دستاودها گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه همه انواع بیماری‌ها از مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی گرفته تا قلبی ریوی به صورت موقت و یا دائم عملکرد و توانایی یک فرد را کاهش داده و حتی بر میزان استقلال و نقش فرد در اجتماع تاثیر گذار است، گفت: درک این موضوع سبب شده به نقش و اهمیت طب توانبخشی که در بازگرداندن و یا جبران اختلال عملکردی فرد تأثیرگذار است، پی ببریم.

آزما ادامه داد: یکی از حیطه های اصلی طب فیزیکی و توانبخشی، بیماری ها و مشکلاتی هست که سیستم اسکلتی و عضلانی را در گیر می کند که تروماها؛ کمردرد و آرتروز در صدر این مشکلات بوده و به دلیل احتمال ایجاد دردهای مزمن و ناتوانی  هزینه‌های درمانی آن به مراتب از هزینه‌های سایر مشکلات شایع بیشتر هست.

دبیر علمی بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران خاطرنشان کرد: طب فیزیکی و توانبخشی با روش‌های درمانی متعدد و عمدتا غیر دارویی و غیر تهاجمی و یا کمتر تهاجمی، همراه با اقداماتی که میزان مزمن شدن درد و ناتوانی فرد را کاهش داده در مجموع بار مالی و اجتماعی این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha