نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل صندوق بیمه بیکاری مستلزم اصلاح قانون بیمه بیکاری است، تاکید کردند: هیچ دولتی اعتبارات لازم برای پرداخت بیمه بیکاری به تمام بیکاران را ندارد.

بایدهاو نبایدهای بازنگری در قانون بیمه بیکاری

سلامت نیوز:نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اینکه تشکیل صندوق بیمه بیکاری مستلزم اصلاح قانون بیمه بیکاری است، تاکید کردند: هیچ دولتی اعتبارات لازم برای پرداخت بیمه بیکاری به تمام بیکاران را ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت؛ بیکاری که امروز یکی از دغدغه های اصلی جوانان و چالش مهم مسئولان درچگونگی مقابله با آن است، درحال حاضر از وجوه دیگر نیز قابل بررسی و ارزیابی بوده و باید همه جوانب آن از جمله پرداخت بیمه بیکاری را مورد توجه قرار داد، بیمه بیکاری یکی از مسائلی است که حوزه بیمه ای کشور را دچار مشکل کرده است.

البته شاید برخی از مشکلات در پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران، ناشی از ضعف های قانونی و عدم بروزرسانی قوانین دراین حوزه باشد، مشکلی که در تمامی حوزه‌ها و بخش ها وجود دارد و قدمت قوانین درکشور و عدم هماهنگی آنها با شرایط امروز جامعه مشکلات بسیاری را برای جامعه به وجود آورده است؛ بنابراین  قوانین بیمه بیکاری نیز یکی از آن مباحثی است که درکنار موضوعات دیگر نیازمند اصلاح است وبه گفته فعالان عرصه تامین اجتماعی از چگونگی پرداخت بیمه بیکاری تا شناسایی افراد ذی حق در این خصوص دارای نقاط ضعفی است که باید با اصلاح قانون ضعف ها را برطرف کرد.

ضمن اینکه درکنار اصلاح قانون به گفته مسئولان وزارت تعاون، کارورفاه اجتماعی باید صندوق مستقل بیمه بیکاری تشکیل شود، هرچند که به اعتقاد نمایندگان مجلس تشکیل صندوق بیمه بیکاری تنها با هدف پرداخت بیمه بیکاری به همه بیکاران جامعه قابل پیگیری است و درغیراین صورت تشکیل صندق بیمه بیکاری هیچ ضرورتی ندارد، زیرادولت ها با پرداخت بیمه بیکاری به تمام بیکاران جامعه به دلیل وجود بارمالی مخالف هستند و شرایط فعلی نیازی به تشکیل صندوق بیمه بیکاری نیست؛ اما به گفته نمایندگان مجلس می توان قوانین دراین حوزه را پس از تشکیل صندوق بیمه بیکاری برای تمامی بیکاران اصلاح کرد.

خدادادی: طرح مجلس برای پرداخت بیمه بیکاری به تمام بیکاران

سلمان خدادادی  درخصوص ضرورت بازنگری درقانون بیمه بیکاری، گفت: یکی از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری است زیرا در طول فعالیت کارگاه های تولیدی مشکلاتی برای کارگران پیش می‌آید که کارفرمایان باید مبالغی را به عنوان بیمه بیکاری به افراد پرداخت کنند اما درحال حاضر اکثر کارگران فعال در مراکز تولیدی در اخذ بیمه بیکاری دچار مشکل هستند.

نماینده مردم ملکان درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درحال حاضر درصد بسیاری از کارگران با وجود داشتن بیمه بیکار هستند، افزود: به طورحتم این افراد باید از بیمه بیکاری استفاده کنند اما در پرداخت بیمه کاری مشکلاتی وجود دارد که باید به این موارد توجه کرد.
سلمان خدادادی

وی با بیان اینکه تاکنون لایحه ای از سوی دولت در جهت اصلاح قانون بیمه بیکاری ارسال نشده است، تصریح کرد: نمایندگان در مجلس هشتم و نهم طرحی را در جهت اصلاح قانون بیمه بیکاری آماده کردند که مجدد در دستور کار کمیسیون اجتماعی در این دوره از مجلس قرار گرفته و نمایندگان با دقت این طرح را درجلسات مختلف مورد بررسی قرار دادند؛ در این طرح تاکید شده که بیمه بیکاری باید به تمامی بیکاران پرداخت شود.

خدادادی با تاکید بر اینکه درقانون فعلی بیمه بیکاری به افراد بیکارشده پس ازفعالیت کاری پرداخت می شود، گفت: این درحالی است که در طرح موردنظر نمایندگان بیمه بیکاری باید به تمام افراد بیکار و بدون شغل پرداخت می شود، البته این قانون درتمامی کشورهای پیشرفته دنیا اجرا می شده و افراد پس از اتمام تحصیلات خود اگر در شغلی مناسب فعالیت نکنند ازبیمه بیکاری استفاده می‌کنند هرچند که میزان پرداخت بیمه بیکاری در حد حقوق دریافتی در زمان اشتغال نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه میزان بیمه بیکاری باید هزینه های حداقلی زندگی را تامین کند، افزود: تا هر زمانی که فرد شغل مناسب خود را پیدا نکند می تواند از  بیمه بیکاری استفاده کند که متاسفانه به این قانون درکشورما هیچ توجهی نمی شود، ازاین رو مجلس به دنبال آن است که با بررسی طرح موردنظر نمایندگان ازمجالس گذشته این وظیفه را در اختیار دولت قرار دهد تا بیمه بیکاری را به افراد بیکار جامعه پرداخت کند؛ بنابراین اگر جلسات علنی مجلس درشرایط عادی قرار بگیرد به طورحتم این طرح نیز پس از طی مراحل نهایی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.

خدادادی با بیان اینکه به طورحتم پرداخت بیمه بیکاری به تمامی افراد بیکار نیازمند تامین اعتبار و منابع لازم است، تصریح کرد: از محل های مختلف می توان منابع لازم را تامین کرد، به عنوان مثال چندی پیش برای افزایش مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد دولت موظف به حذف یارانه پردرآمدها شد، بنابراین این وظیفه دولت است که منابع لازم برای پرداخت بیمه بیکاری به افراد را تامین کند.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید براینکه دولت موظف به حل مشکلات موجود درآسیب ها و تامین رفاه اجتماعی برای آحاد مردم است، گفت: پرداخت بیمه بیکاری به تمامی مردم هم یکی از موضوعات مهم و قابل پیگیری درکنار آسیب های دیگر جامعه مانند اعتیاد، طلاق، سرقت و مفاسد اجتماعی است که دولت باید به آن توجه کند.

جلودارزاده: پیشنهاد تشکیل صندوق مستقل بیمه بیکاری غیرکارشناسی است

سهیلا جلودارزاده درخصوص ضرورت تشکیل صندوق بیمه بیکاری، گفت: تشکیل صندوق بیمه بیکاری ضرورتی نداشته و اقدامی خلاف قانون است زیرا سازمان تامین اجتماعی قراردادهای کاری بسیاری را از گذشته تاکنون با بیمه شدگان منعقد کرده و نمی تواند خلاف قراردادها حرکت کند؛ البته پیشنهاد چنین موضوعی با این هدف است که میزان پرداخت‌ها و دریافت ها درمورد بیمه بیکاری تراز شود یعنی از بودجه بخش های دیگر برای بیمه بیکاری استفاده نشود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر وپردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: ضمن اینکه تشکیل صندوق بیمه بیکاری باعث می‌شود تعداد بسیاری از افراد نتوانند از بیمه بیکاری استفاده کنند، به عنوان مثال کارگر در زمان کار حق بیمه بیکاری را خود پرداخت می کند اما در شرایط بحرانی عده‌ای بسیار زیادی بیکار می شوند که با ایجاد رابطه‌های آنچنانی میزان دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری از حدنرمال خارج می شود.


وی با بیان اینکه ایجاد صندوق بیمه بیکاری در شرایط بحرانی جوابگوی بیمه شدگان و بیکاران نخواهد بود، تصریح کرد: در برخی شرایط افراد تنها به پرداخت چند سال حق بیمه بیکاری اقدام کرده و پس از مدتی از دایره افراد مشمول حق بیمه خارج می شوند بنابراین بودجه چنین صندوقی ناپایدار است.

جلودارزاده با اشاره به اینکه هیچ ضعفی در قانون بیمه بیکاری وجود نداشته و این قانون نیازمند بازنگری نیست، گفت: اگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی خواهان تغییر و بازنگری درقانون بیمه بیکاری هستند باید نظرات و دلایل کارشناسی خود را دراین خصوص با مجلس مطرح کنند، ضمن اینکه می توان مشکلات دربیمه بیکاری را به نوع دیگری حل کرد؛ البته سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه با طرح پیشنهادهایی مانند ایجاد صندوق بیمه بیکاری و بازنگری در قوانین این حوزه به دنبال جلوگیری از تحمیل برخی افراد برای دریافت بیمه بیکاری هستند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: به عنوان مثال در مقطعی دولت کارخانه‌ای را به بخش خصوصی واگذارکرده و تعداد بسیاری از نیروهای این کارخانه تعدیل می شوند که باید از بیمه بیکاری استفاده کنند، نمونه این مورد فعالیت کارخانه پلی اکریل دراستان اصفهان است که به این شرایط دچارشده است؛ بنابراین باید قبل از تعدیل نیرو منابع لازم برای پرداخت بیمه بیکاری را تامین کرد.


محجوب: قوانین بیمه بیکاری نیازمند اصلاح و بازنگری است

علیرضا محجوب درخصوص ضرورت تشکیل صندوق مستقل بیمه بیکاری، گفت: درقانون بیمه بیکاری تشکیل صندوق مستقل برای بیمه بیکاری پیش بینی نشده است، اما حقوق و میزانی پیش بینی شده که مسئولان سازمان تامین اجتماعی باید ازاین میزان درصندوق خود برای پرداخت بیمه بیکاری نگهداری کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه درمجالس هشتم و نهم نمایندگان با ارایه طرحی خواهان تشکیل صندوق مستقل بیمه بیکاری برای همه بیکاران بودند، افزود: این موضوع یعنی پرداخت بیمه بیکاری به همه بیکاران درقانون برنامه پنجم هم مطرح شده بود، اما به دلیل وجود بارمالی هیچ گاه مورد موافقت مسئولان دولتی در ادوار گذشته تا کنون قرار نگرفته است.


وی با بیان اینکه دولت فعلی نیز موافق تشکیل صندوق بیمه بیکاری برای پرداخت بیمه به همه بیکاران نیست، تصریح کرد: به دلیل ایجاد هزینه برای دولت و اختصاص منابع مالی بسیار برای این موضوع تشکیل صندوق بیمه بیکاری مورد قبول مسئولان دولتی نیست؛ بنابراین امکان تشکیل صندوق بیمه بیکاری با هدف پرداخت بیمه بیکاری به همه بیکاران طبق تاکیدات قانون برنامه پنجم وجود ندارد.

محجوب با تاکید براینکه تشکیل صندوق بیمه بیکاری مستقل طبق اصل 75 قانون اساسی فشارمالی بسیاری را به دولت ها تحمیل می کند، گفت: اگر مسئولان دولتی با این موضوع موافقت نکنند، نمی توان صندوق مستقل بیمه بیکاری برای همه بیکاران تشکیل داد، ضمن اینکه درشرایط فعلی یعنی با وضعیت حال حاضر تشکیل صندوق مستقل بیکاری هیچ فایده و ضرورتی ندارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه قوانین بیمه بیکاری نیازمند اصلاح و بازنگری است، افزود: دولت پیشتر اصلاحیه ای را درمورد  بیش از 15 ماده از قانون بیمه بیکاری به مجلس ارسال کرد، به عنوان مثال ازنحوه معرفی افراد برای دریافت بیمه بیکاری، نوع تخصیص وزمان پرداخت آن، رسیدگی و اخذ جریمه درقانون بیمه بیکاری باید اصلاح شود.

رییس فراکسیون کارگری مجلس، تصریح کرد: اگرصندوق مستقل بیمه بیکاری برای پرداخت حق بیمه به همه بیکاران تشکیل شد می توان قوانین را نیز اصلاح کرد، درغیر این صورت درشرایط فعلی فوریتی برای اصلاح قوانین بیمه بیکاری وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha