باوجود مخالفت قاطع سازمان محیط‌زیست با فعالیت معدنی موسوم به «دی 19» در پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر، مشاهدات خبرنگار ما ، حاکی از ساخت جاده آسفالته تا مرز این پناهگاه است. پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی کشور بوده اما اکنون با ایجاد جاده به بهانه دامداران و مرتعداران شهرستان بافق و دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی شهرستان اردکان، به این محدوده تعرض شده است.

جاده ممنوعه «دره‌انجیر» آسفالت شد

سلامت نیوز:باوجود مخالفت قاطع سازمان محیط‌زیست با فعالیت معدنی موسوم به «دی 19» در پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر، مشاهدات خبرنگار ما، حاکی از ساخت جاده آسفالته تا مرز این پناهگاه است. پناهگاه حیات‌وحش دره‌انجیر از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی کشور بوده اما اکنون با ایجاد جاده به بهانه دامداران و مرتعداران شهرستان بافق و دست‌اندازی به عرصه‌های طبیعی شهرستان اردکان، به این محدوده تعرض شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جاده‌سازی به بهانه دامداران شهرستان بافق درحالی است که محدوده موردنظر در حوزه شهرستان اردکان بوده و این منطقه، هیچ دامدار و مرتعداری ندارد و مشخصا تنها هدف آن می‌تواند، ذخیره معدنی «دی 19» باشد. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با مهر با اشاره به موضع سازمان درباره احداث معدن آنومالی شمالی یا «دی 19» تصریح کرد: ما در مورد این موضوع خاص ایستاده‌ایم و در آخرین نامه هم که به امضای خانم ابتکار رسیده، گفته‌ایم که این چون درون منطقه ماست و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی هم هست، نمی‌توانیم موافقت کنیم.
فرهاد دبیری افزود: ما گفتیم اینجا زیستگاه یوز است و یوز برای ما حساسیت دارد و نمی‌توانیم در این مورد وارد مذاکره شویم. این را اعلام کردیم و آخرین نامه هم که از سمت ما ارسال شد و به امضای خانم ابتکار هم رسید، اوایل آذر بود و گفتیم، برخلاف اهمیتی که معدن «دی 19» برای شما داشته، نمی‌توانیم موافقت کنیم زیرا برای ما هم اهمیتی فوق‌العاده دارد.


به نام مردم و دامداران، به کام معدن چادرملو
تعرضات معدن‌کاران به زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، همواره مورد اعتراض سازمان محیط‌زیست و فعالان این حوزه بوده است. در آخرین واکنش، تیم انجمن دوستداران محیط‌زیست اردکان در نیمه‌نهایی رقابت‌های والیبال دهه فجر، جام شهید جعفریان با شعار حمایت از یوز ایرانی وارد میدان شدند که نشان از اهمیت این‌گونه‌ ارزشمند برای مردم منطقه دارد.


با وجود این مخالفت‌ها و پیگیری قضایی محیط‌زیست که به حکم دادگاه هم منجر شده، کار ساخت جاده معدن در این منطقه تا جایی پیش رفته که جاده را نیز آسفالت کرده‌ و مدعی شده‌اند که این جاده از سال‌ها پیش، مسیر دسترسی مردم بافق بوده و حتما باید آسفالت شود. ادعای ساخت مسیر دسترسی برای مرتعداران و دامداران شهرستان بافق نیز درحالی مطرح شده که مسیر مردم این‌شهر از سمت زریگان به چادرملو که جاده‌ای قدیمی بوده، همچنان موجود است. از‌سوی‌دیگر، احداث جاده را به فرمانداری و مسئولان ارجاع داده‌اند، درحالی‌که تمامی مسئولان شهرستان اردکان از موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.


 مشخص نیست که چگونه احداث راه بدون تهیه نقشه، طرح، اخذ مجوز و آن‌هم با تأمین اعتبار در حوزه شهرستان دیگر، امکان‌پذیر شده است. رقابت بر سر ارزش اقتصادی این معدن، میان دو شهرستان بافق و اردکان، برای تصاحب آن درحالی شکل گرفته که حتی قیمت جهانی آهن نیز جذابیت اقتصادی ایجاد نمی‌کند و استخراج سنگ‌آهن را کم‌صرفه کرده است و خام‌فروشی آن در مقایسه با ارزش زیستگاهی منطقه، هیچ توجیه ملی و اقتصادی ندارد. در همین منطقه، معدن سنگ‌آهن «رباط پشت‌بادام»، به‌علت مشکلات صادرات، حدود دو سال تعطیل بود و کارگرانش خانه‌نشین بودند. با وجود این، اکتشاف و بهره‌برداری از این منطقه از مطالبات جدی شرکت ایمیدرو به شمار می‌رود و این درحالی است که سازمان محیط‌زیست برای حفاظت از این منطقه فقط پنج محیط‌بان در اختیار دارد که پول تعمیر موتورسیکلت این محیط‌بان‌ها و تأمین برق پاسگاهش را نیز ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha