فصل صید ماهیان خاویاری که آغاز شود، در کنار تصاویر زیبای دریای خزر، هرازگاهی خبرهای ناگوار مرگ صیادان غیرمجاز هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آخرین‌بار و پس از مخابره خبر شلیک محیط‌بانان به صیاد ۲۴ ساله گمیشانی، رامین نورقلی‌پور، نماینده مردم غرب استان‌گلستان در مجلس شورای اسلامی و دبیر مجمع نمایندگان استان‌گلستان در صحن علنی مجلس و در تذکر شفاهی نسبت به رفتار برخی از محیط‌بانان با ساحل‌نشینان و صیادان حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد. بر‌اساس اعلام شیلات گلستان، هزار و ۴۲۰ صیاد پره در قالب ۲۱ تعاونی صیادی گلستان و به‌وسیله ۱۵۰فروند شناور به صید ماهیان استخوانی از سواحل دریای خزر در استان اقدام می‌کنند.

صیادانی که برای نان جان می‌دهند

سلامت نیوز: فصل صید ماهیان خاویاری که آغاز شود، در کنار تصاویر زیبای دریای خزر، هرازگاهی خبرهای ناگوار مرگ صیادان غیرمجاز هم در فضای مجازی دست به دست می‌شود. آخرین‌بار و پس از مخابره خبر شلیک محیط‌بانان به صیاد ۲۴ ساله گمیشانی، رامین نورقلی‌پور، نماینده مردم غرب استان‌گلستان در مجلس شورای اسلامی و دبیر مجمع نمایندگان استان‌گلستان در صحن علنی مجلس و در تذکر شفاهی نسبت به رفتار برخی از محیط‌بانان با ساحل‌نشینان و صیادان حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بر‌اساس اعلام شیلات گلستان، هزار و ۴۲۰ صیاد پره در قالب ۲۱ تعاونی صیادی گلستان و به‌وسیله ۱۵۰فروند شناور به صید ماهیان استخوانی از سواحل دریای خزر در استان اقدام می‌کنند.


بهره ناچیز ساحل‌نشینان از ثروت عظیم دریا
هرچند بر‌اساس همین آمار، تعداد صیادان پره استان در مناطق میانکاله، خواجه‌نفس و گمیشان در سال جاری ۲۰۰ نفر کاهش‌یافته و فعالیت سه شرکت تعاونی به‌دلیل نامناسب‌بودن جایگاه پره‌کشی در فصل صید متوقف‌شده اما اهالی بومی نظر دیگری دارند و معتقد هستند، بهره ساحل‌نشینان از سواحل خزر بسیار ناچیز بوده، تعداد صیادان خیلی پایین‌تر از آمار منتشرشده است و هر روز بر تعداد بیکاران این منطقه هم افزوده می‌شود. یکی از اهالی گمیشان که حدود ۳۱ سال به کار صید مشغول است، اظهار کرد: ساحل‌نشینان خزر در استان گلستان، بهره ناچیزی از ثروت عظیم دریای خزر می‌برند و این استان حتی از داشتن یک بندر محروم است. تاچ قلی جهانی با بیان اینکه در دو دهه گذشته، ساحل‌نشینان گمیشانی برای تأمین زیرساخت‌ها و بازسازی ذخایر دریایی، میلیاردها تومان به دولت و شیلات کمک کرده‌اند، گفت: متأسفانه، صید بی‌رویه و قاچاق باعث شد ذخایر دریا کم شده و بیکاری گریبان‌گیر ساحل‌نشینان در گلستان شود.


بیکاری گریبان‌گیر ساحل‌نشینان
او با بیان اینکه هم‌اکنون جوانان تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گمیشان و بندرترکمن هم بیکار هستند، افزود: سود حاصل از فعالیت‌های شیلاتی و صید ماهیان خاویاری باید به ساحل‌نشینان داده شود اما بهره فعلی ما از دریا، بیکاری و تا سرحد مرگ رفتن صیادان است. جهانی ادامه داد: از یک ماهی، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان خاویار استحصال شده، درحالی‌که هر ماهی خاویاری از صیادان، دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌شود. او با بیان اینکه صیادان از شهرهای بندرترکمن، آق‌قلا و حتی گلیداغ (مراوه‌تپه) برای صید به گمیشان می‌آیند، تصریح کرد: بیکاری و فقر مالی مضاعف در شهرهای استان به‌ویژه شهرهای شمالی و شرقی آن که محروم و کمتر توسعه‌یافته هستند و همچنین مساعدنبودن زمین‌ها برای کشاورزی (اراضی شوره‌زار) باعث شده بهره‌برداری از دریا در سال‌های اخیر افزایش یابد.


منبع درآمدی جایگزین دریا در گمیشان وجود ندارد
فقر و بیکاری، تنها حاصل ساحل‌نشینان از دریای خزر نیست بلکه اهالی از کاهش چشمگیر ذخایر دریا می‌گویند و از بی‌مهری‌های مسئولان شهرستانی نسبت به تعاونی‌های شیلاتی و ساکنان حاشیه خزر در گلستان گلایه دارند. ادریس مهتابی، یکی دیگر از اهالی شهرستان ترکمن‌نشین گمیش‌تپه (گمیشان) اظهار کرد: یکی از راه‌های توسعه هر منطقه‌ای، راه‌های ارتباطی و مواصلاتی (زمینی، دریایی و هوایی) هستند که شهرستان گمیشان از داشتن آن محروم است. او با بیان اینکه گمیشان هم از داشتن منابع طبیعی و خدادادی و هم زیرساخت‌های توسعه محروم است، افزود: آبادانی با آب همراه است اما شوره‌زار و نمکی‌بودن زمین‌ها، مانع از فعالیت‌های کشاورزی در این شهرستان بوده و صید، صیادی و وجود دریا تنها دلیل تشکیل این شهرستان است. او با تأکید بر اینکه هیچ منبع درآمدی جایگزین دریا در گمیشان وجود ندارد، گفت: می‌پذیریم صید بی‌رویه به دریا آسیب رسانده است و باید بهره‌برداری از آن قانونمند شده اما باید منبع درآمدی جایگزین دریا در شهرستان تعریف شود. مهتابی ادامه داد: شهرستان گمیشان نه‌تنها از داشتن صنایع بزرگ بلکه از داشتن کارگاه‌های تولیدی ۱۰ نفره هم محروم است. او تصریح کرد: از مهر، فصل صید ماهیان خاویاری آغاز شده اما اعضای شرکت‌های تعاونی به تعداد انگشتان یک دست هم ماهی صید نکرده‌اند.


منافع سایت پرورش میگوی گمیشان در جیب سایر استان‌ها
او به وجود سایت چهار هزار هکتاری پرورش میگو در گمیشان اشاره و اضافه کرد: هرچند دولتمردان از این پروژه به‌عنوان طرح مهم اقتصادی و ملی نام می‌برند اما منافع حاصل از آن، عاید سایر استان‌ها شده و برای ساحل‌نشینان سودی ندارد. مهتابی همچنین گفت: در زمان انجام زیرسازی‌های این سایت قرار بود این مجموعه به تعاونی‌های ساحل‌نشین واگذار شود و برای اهالی بومی گمیشان اشتغال ایجاد کند اما در ادامه راه، این پروژه به سرمایه‌گذاران غیربومی گلستان واگذار شد. او با بیان اینکه جوانان تحصیلکرده گمیشان به‌عنوان کارگر روزمزد در این سایت به اشتغال مشغول هستند، افزود: زیرساخت‌های اولیه شهرک صنعتی شیلاتی گمیشان با تمرکز روی سردخانه، کارخانه یخ و بسته‌بندی میگو آماده واگذاری است اما سرمایه‌گذار برای آن وجود ندارد.


تا حل مشکلات، نشست با مسئولان ادامه دارد
هرچند فرماندار گمیشان از پاسخگویی امتناع کرده اما دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با تأیید مشکلات و معضلات منطقه اظهار کرد: پیگیر مشکلات صیادان منطقه هستیم تا شرایطی ایجاد کنیم که برای مردم منطقه بیش از این مشکل پیش نیاید. رامین نورقلی‌پور افزود: دستگاههای مختلفی درگیر موضوع صیادان هستند و به‌دنبال این هستیم که در نشستها با دستگاههای اجرایی در حفظ ذخایر آبزیان دریای خزر شرایطی را به وجود بیاوریم که مشکلاتی برای مردم پیش نیاید. نماینده مردم غرب استان‌گلستان از وابستگی معیشت ساکنان کرانه شرقی خزر به دریا به‌عنوان واقعیت تاریخی نام برد و ادامه داد: جداکردن یکباره مردم از دریا ممکن نیست و باوجود درصد بالای بیکاری در منطقه باید طرح‌های جایگزین صید داشته باشیم که در اختیار جوانان و جویندگان کار در منطقه قرار دهیم. او از برنامه‌ریزی برای توسعه شهرک‌های صنعتی در کردکوی، بندر ترکمن، بندرگز و سیمین شهر خبر داد و گفت: شهرک صنعتی شیلاتی و صنایع وابسته به شیلات را در گمیشان تعریف کرده‌ایم که هم‌اکنون با موانعی مواجه هستند و تلاش داریم بتوانیم با رفع موانع در منطقه و استفاده از ظرفیت آشوراده، زیرساخت‌ها و پتانسیل اشتغال خوبی در غرب استان فراهم کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha