چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 20653

به دنبال تاسیس شورای عالی اخلاق پزشكی در وزارت بهداشت، كمیته‌های این موضوع در سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی تشكیل می‌شود. اخیرا نیز ابلاغی در زمینه جلوگیری از برخی تخلفات پژوهشی و انتشاراتی پزشكی صورت گرفته است.

شورای عالی اخلاق پزشكی به زودی تشكیل می‌شود
سلامت نیوز: وزیر بهداشت از تاسیس شورای عالی اخلاق پزشكی در وزارت بهداشت در آینده‌ای نزدیك خبر داد و گفت: همچنین كدهای اخلاق رشته‌های مختلف مانند پرستاری و پژوهشی به زودی تدوین می‌شود.

به گزارش ایسنا، دكتر مرضیه وحید دستجردی در افتتاحیه كنگره سالانه اخلاق پزشكی گفت: به دنبال تاسیس شورای عالی اخلاق پزشكی در وزارت بهداشت، كمیته‌های این موضوع در سطح دانشگاه‌های علوم پزشكی تشكیل می‌شود. اخیرا نیز ابلاغی در زمینه جلوگیری از برخی تخلفات پژوهشی و انتشاراتی پزشكی صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به طول عمر پزشكی در دنیا، ایران را از سردمداران علوم پزشكی در جهان عنوان كرد و گفت: بسیاری معتقدند كه اساس علم پزشكی وحی و الهامات الهی است. به نظر می‌رسد جنبه‌های مختلف اخلاق پزشكی تاثیر فراوانی در مسائل مربوط به سلامت دارد. بدون توجه به مسائل اخلاق پزشكی، پیشرفت‌های علوم پزشكی ابتر می‌ماند.

وی ادامه داد: موارد مربوط به ارتباط میان پزشك و بیمار و مسائل مختلف جامعه پزشكی حاكی از آن است كه باید سرمایه گذاری‌های جدی در مباحث اخلاق پزشكی صورت گیرد. در این زمینه طی یكسال گذشته اقدامات بسیاری در سطح وزارت بهداشت انجام شد. به عنوان مثال در ساختار جدید وزارت بهداشت، مشاور وزیر در امور آداب، میراث و اخلاق پزشكی در نظر گرفته شد.

وزیر بهداشت با اشاره به تدوین و ابلاغ منشور حقوق بیمار طی سال گذشته، افزود: این منشور مهم‌ترین استاندارد در حوزه اخلاق بالینی است كه مطالعات میدانی درباره آن ادامه دارد.

وی با اشاره به توجه وزارت بهداشت به مسائل مربوط به اخلاق پزشكی، ادامه داد: بر این اساس اعتبارسنجی بیمارستان‌ها به رعایت اخلاق پزشكی در آنها منوط شد. به این ترتیب بیمارستان‌ها باید اخلاق پزشكی را در نظر بگیرند. همچنین در محتوای آموزشی گروه‌های پزشكی باید موارد مربوط به اخلاق پزشكی در نظر گرفته شود. گنجاندن سوالات مربوط به اخلاق پزشكی در آزمون‌های جامع گروه‌های پزشكی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.

دستجردی در پایان با اشاره به پیشرفت علوم پزشكی در كشور، گفت:‌ در این زمینه باید گفت كه آیا پیشرفت اخلاق پزشكی نیز مانند پیشرفت علوم پزشكی بوده است؟ قطعا جواب مثبت نخواهد بود. بنابراین لازم است از دیدگاه‌های مختلف به این موضوع پرداخته شود تا هرچه بیشتر و بهتر جایگاه گروه پزشكی در اذهان مردم ارتقا یابد.

دكتر باقر لاریجانی، رییس كنگره سالانه اخلاق پزشكی نیز با اشاره به تاریخچه اخلاق پزشكی در كشور گفت:‌ طی دو دهه اخیر نگرش جدید اخلاق پزشكی در كشور توسعه یافته است و امروز توجه به اخلاق پزشكی در قالب كدهای اخلاق پزشكی مطرح است. منشور حقوق بیمار از جمله این كدها است.

وی در ادامه به تدوین برنامه راهبردی اخلاق پزشكی در كشور، MPH اخلاق پزشكی برای فارغ‌التحصیلان علوم پزشكی و همچنین PHD اخلاق پزشكی برای دوره‌های مختلف گروه پزشكی اشاره و ابراز امیدواری كرد كه در بحث اخلاق پزشكی به صورت الكترونیك نیز قدم‌های بیشتری برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha