شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: 206559

دورانی که همسرها پیشگیری را کنار می‌گذارند و منتظرخبر خوش بارداری می‌شوند، لحظه‌هایی پر از امید و ناامیدی است. آنچه پایه دغدغه‌های این دوران است برچسبی است كه می‌خواهد تعیین كند مشكل ناباروری از كیست؟ سلامت جسمی و جنسی من و همسرم چطور است؟ در این شرایط چطور همسران می‌توانند آرامش خود را در كنار هم حفظ كنند؟

با ناباروری همسرمان چطور برخورد کنیم؟

سلامت نیوز: دورانی که همسرها پیشگیری را کنار می‌گذارند و منتظرخبر خوش بارداری می‌شوند، لحظه‌هایی پر از امید و ناامیدی است. آنچه پایه دغدغه‌های این دوران است برچسبی است كه می‌خواهد تعیین كند مشكل ناباروری از كیست؟ سلامت جسمی و جنسی من و همسرم چطور است؟ در این شرایط چطور همسران می‌توانند آرامش خود را در كنار هم حفظ كنند؟

    من و تو نداریم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، وقتی قرار باشد دكتر تعیین كند چه دلیلی عامل ناباروری یك زوج شده است، همه‌‌چیز آماده دلگرمی یا دلسردی این زوج‌ها از هم است. همسری كه دكترها حدس می‌زنند مشكل ناباروری از او ریشه گرفته است، خیلی زود در خودش احساسات منفی پیدا می‌كند و فكر می‌كند:«زندگی‌ام از هم می‌پاشد، من دردسرسازم، خدا به‌خاطر من نمی‌خواهد به همسرم هم فرزند بدهد، نكند همسرم رهایم كند و...» اما طرف مقابل هم با حجم زیادی از دلواپسی‌ها و ابهام‌ها در میانه راه می‌ماند. این ابتدای یك مسئله جدید در زندگی است. اگر شما هم در این شرایط هستید، وقت آن است كه همه زندگی‌تان را برانداز كنید. برای قدرشناسی از همه زحمت‌های دونفره‌تان برای زندگی و تلاش‌ها و خوبی‌های همسرتان، تصمیم بگیرید كه از همسرتان حمایت كنید. مهم‌ترین كمك شما حمایت مالی برای دوا و درمان نیست بلكه این است كه محكم به همسرتان بگویید: «مشكل من و تو ندارد. این‌بار هم مثل خیلی از مشكلات دیگر وقت آن است كه دونفره برای حل مشكل‌مان تلاش و دعا كنیم».

    سهم من از دلواپسی تو

وقتی همسرتان خبر ناباروری خودش را می‌شنود، حجم زیادی از استرس به او وارد می‌شود. این استرس‌ها و اضطراب‌ها به لحظه‌های خصوصی رابطه بین همسران هم كشیده می‌شود. بنابراین همسرتان را درك كنید. اجازه دهید كمی قبل‌تر از لحظه‌های مباشرت‌تان با شما حرف بزند. هرچه از دلواپسی‌هایش بیشتر با شما صحبت كند توان كنترل شرایط و حل مسئله را بیشتر پیدا می‌كند. این طور وقت‌ها حتی شانه‌های شما بهترین جا برای گریه‌كردن یا آرام‌شدن همسرتان است و به آرامش او كمك می‌كند. این شیوه خودش یكی از كمك كارهای درمان ناباروری است؛ یعنی استرس‌های دائمی قدرت باروری را پایین می‌آورد. گاهی ممكن است همسرتان بگوید: می‌خواهم تنها باشم. برای مدتی به او این اجازه را بدهید اما بعد صادقانه و با حرف و عمل نشان دهید كه پشت او هستید و ارزش‌اش برای شما بیشتر از بچه است. شاید هیچ وقت در زندگی مشترك‌تان آنقدر امكان اثبات محبت و حمایت به همسرتان را پیدا نكنید. از او هم بخواهید جریان زندگی را به هم نزند و در كنار این، تلاش‌های پزشكی و معنوی‌اش را ادامه دهد.

    حرف دونفره

برای حل این مسئله دونفره، پیگیری دو نفره لازم است.بیان این جمله كه «پس حالا كه تو مشكل داری خودت پیگیری كن» فقط حال روحی همسرتان را مكدر می‌كند. اما در اول این راه حرف‌ها و قانون‌های دونفره بگذارید: مثلا اینكه ما چقدر می‌توانیم برای این مسئله از لحاظ اقتصادی هزینه كنیم؟
از چه كسانی راهنمایی بگیریم؟
چقدر از لحظه‌های دونفره‌مان را برای حرف زدن
در این مورد بگذاریم كه همه با هم بودنمان را تحت‌تأثیر نگذارد؟
در نتیجه این نكته‌ها را هم به یاد بسپارید:
- به قول امام‌علی(ع) برملا‌كردن راز زندگی، ارزش فرد را كم می‌كند. از كیفیت رابطه خصوصی‌تان یا مشكل اصلی ناباروری به دیگران چیزی نگویید.
- در جمع‌های اجتماعی حامی هم باشید و از هم دفاع كنید.
- مقصر تعیین‌كردن مشكل را حل نمی‌كند پس تلاش كنید به‌جای اتلاف انرژی‌تان، به همسرتان همفكری بدهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha