این روزها اخبار حوادث در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار گرفته است. سیل در مرکز و جنوب کشور، زلزله در لرستان، گرد و غبار در جنوب غربی و برف‌وکولاک در نیمه شمالی کشور روزهای سختی را برای مردم ایران زمین رقم زده است. روز پنجشنبه بارش سیل در استان‌های بوشهر و فارس موجب شد تا راه های ارتباطی در این استان ها قطع شود. سرریز شدن سد سلمان فارسی در شهرستان جهرم نیز باعث شد تا شهردار جهرم از مردم بخواهد تا برخی مناطق را در این استان تخلیه کنند.

سیلاب در فارس و بوشهر خسارات فراوانی به بار آورد

سلامت نیوز:  این روزها اخبار حوادث در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار گرفته است. سیل در مرکز و جنوب کشور، زلزله در لرستان، گرد و غبار در جنوب غربی و برف‌وکولاک در نیمه شمالی کشور روزهای سختی را برای مردم ایران زمین رقم زده است. روز پنجشنبه بارش سیل در استان‌های بوشهر و فارس موجب شد تا راه های ارتباطی در این استان ها قطع شود. سرریز شدن سد سلمان فارسی در شهرستان جهرم نیز باعث شد تا شهردار جهرم از مردم بخواهد تا برخی مناطق را در این استان تخلیه کنند.

بیش از 400 میلی‌لیتر بارش در استان فارس
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ابتکار در ادامه نوشت: این روزها بسیار ساده و با پیشرفت تکنولوژی آگاهی از وضعیت جوی فراهم آمده است و با در دست داشتن یک تلفن همراه هوشمند می توان فهمید که چه زمان و چه مکانی امکان وقوع بلایای طبیعی است. سیل و باران و برف و کولاک از مواردی هستند که در این دسته می‌گنجند. روز پنجشنبه در پی بارش سیل‌آسایی که مناطق جنوب کشور را فراگرفت، زندگی بسیاری از هموطنانمان مختل شد. استان فارس با 5 شبانه‌روز بارش و ثبت حدود 400 میلی‌لیتر بارندگی رکورد به جا گذاشت. اخباری در ارتباط با شکسته شدن سد سلمان فارسی جهرم به گوش رسید که ساعتی بعد از انتشار مانند بسیاری از اخبار از این دست تکذیب شد. استان فارس از جمله استانهای کشور است که چندین سال درگیر خشکسالی بود و در هفته گذشته بارش شدید باران در این استان باعث شد بخش عظیمی از آب این استان تامین شود با این حال خبر پر شدن و حتی شکستن سد جهرم در استان فارس به گوش رسید که توسط استاندار این استان تکذیب شد.

به گزارش ایسنا، افشانی، استاندار فارس با گلایه از انتشار اخبار غیر واقعی در خصوص شکسته شدن سد سلمان فارسی عنوان کرده بود: «در هر ثانیه ۱۵۰۰ متر مکعب آب وارد این سد می‌شود، اما هیچ مشکلی برای این سد به وجود نیامده و با توجه به اینکه این سد حدود یک میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد، اکنون تنها ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب در دریاچه آن ذخیره شده است و نگرانی بابت استحکام یا ظرفیت سدهای استان از جمله سلمان فارسی و یا سد درودزن وجود ندارد.»همچنین حسن فیاض پور، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس بامداد روز جمعه در اظهار نظری گفت: «هفت سد در حال بهره برداری در استان در شرایط طبیعی کارکرد خود هستند و ادعای مطرح شده درباره شکستن یک سد در این استان، نادرست است.» هرچند در بین تکذیب هایی که از در ارتباط با شکستن سد در استان فارس مطرح شده است، عصر روز گذشته شهردار جهرم از مردم خواست تا هرچه سریعتر مناطقه «شهر زیبا» و «فرهنگ شهر» را تخلیه کنند. سیاوش قزلی، شهردار جهرم در گفت‌وگو با ایلنا وضعیت این شهر را بحرانی توصیف کرد.

قزلی در این باره گفته بود: «آب‌های پشت سه سد این شهرستان سر ریز شده است که همین مساله موجب ورود حجم زیادی از آب به شهر شده است و برخی نقاط شهر در حال تخلیه شدن است.» قزلی از مردم خواست که هرچه سریعتر مناطقی همچون زیباشهر، فرهنگ شهر خارقان و حیدرآباد که احتمال خطر در آن بیشتر است را تخلیه کنند. گفتنی است علاوه بر سرریز شدن سد سلمان فارسی، بندآبی محمدآباد در جهرم شکسته است.حسن فیاض‌پور در ارتباط با شکستن بندآبی در جهرم گفت: «پس از شکسته شدن بند آبی محمدآباد در جهرم حدود ۳۰۰ هزار مترمکعب آب راهی شهر جهرم شده بود که این خطر بزرگ مدیریت شد.»


به گزارش مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفته بود: «تا این لحظه خطر جانی برای شهروندان برطرف شده که این مورد نیز در اولویت تمامی کارها است.» وی در ادامه گفت: «از قطع شدن آب و برق در جهرم به دلیل رفع آسیب ها بوده و به سرعت رفع مشکل شده است.» گفتنی است پیش از این، یک دهانه از پل روی رودخانه شور در جاده شیراز-جهرم در اثر شدت بارندگی و سیلاب فروریخت و راه ارتباطی این مناطق را قطع کرده است. همچنین بیشتر بارندگی‌ها در این استان به شهرهای فسا، جهرم، فراشبند، قیر، لامرد و فیروزآباد مربوط می شود. گفتنی است در شمال استان فارس نیز کمترین میزان ثبت شده بارش طی بارندگی‌های اخیر در یکی از ایستگاه‌های شمالی هواشناسی تنها ۱۰ میلی‌متر بوده است. براساس گفته های استاندار فارس در سراسر استان هیچ موردی از قطعی آب، برق و گاز را شاهد نیستیم و امیدواریم تا صبح شنبه این سامانه بارشی بدون خسارت به پایان برسد.براساس گفته های استاندار فارس با وجود خریداری برخی زمین ها و خانه ها در اطراف سد سلمان فارس به دلیل خشکسالی سالهای اخیر افرادی همچنان در روستاهای اطراف سد زندگی می کنند که با وقوع بارش‌های اخیر نسبت به تخلیه آنها اقدام شد و این روند به هیچ عنوان ارتباطی به شکسته شدن سد سلمان فارسی نداشته است. گفتنی است در روز های چهارشنبه و پنجشنبه حدود 300 میلی متر بارندگی رخ داده است و خسارات زیادی را نیز به روستاییان جنوب استان فارس وارد کرده است.


11 استان درگیر سیل
این تنها استان فارس نبود که با سیل مواجه شد. رئیس سازمان امداد و نجات کشور روز گذشته از آب گرفتگی در 211 شهر و روستا در کشور خبر داده بود. به گفته مرتضی سلیمی تا اواخر روز گذشته 11 استان کشور و 211 شهر و روستا درگیر باران و مشکلات مربوط به آن بودند. براساس آمار ارائه شده 510 واحد مسکونی تخلیه شده و 261 تیم امدادی تنها در شب پنجشنبه درحال خدمت رسانی به هموطنان در سراسر کشور بودند. رئیس سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به اینکه به کمک امدادگران هلال احمر ۱۱ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند، عنوان کرد: همچنین تعداد ۶۶ خودرو نیز از مسیر سیلاب رهایی یافتند.


بوشهر در زیر آب های شناور
استان بوشهر نیز از جمله استانهایی بود که وقوع سیل در آن با حجم بالایی آغاز شد به گونه ای که در 24 ساعت روز پنچشنبه 266 میلی متر باران در این شهرستان دیر در استان بوشهر بارید. گفتنی است شهرستان دیر در فاصله 200 کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر قراردارد که از دو محور اصلی، بزرگراه سیراف و جاده ساحلی به استان بوشهر راه ارتباطی دارد.مصطفی سالاری، استاندار بوشهر روز گذشته به ایرنا گفته بود: « فع آبهای سطحی، ساماندهی وضعیت آب گرفتگی معابر و کوچه های شهر دیر، دیوار حفاظتی شهر بردستان و رسیدگی به وضعیت قایق های خسارت دیده در اسکله شهرداری دیر ضروری است.» این در حالی است که هشت شهرستان این استان در روزهای گذشته درگیر سیل شدند. سالاری با اشاره به وقوع سیل در عسلویه و بارش صدها میلی متر باران  در شهرستان جم گفت: «در زمان حال حاضر مخابرات شهرستانهای عسلویه و جم به علت آسیب دیدن زیرساخت ها قطع شده است.» سیل در این استان جان یکی از روستاییان در منطقه بوشکان دشتستان را گرفته است.


6 استان درگیر برف و کولاک
بارش سیل در 11 استان کشور که بیشتر در قسمت مرکز و جنوب کشور قرار داشتند، باعث مختل شدن عبور و مرور در این استان ها شد. همچنین براساس تصاویر هواشناسی و ورود یک موج جدید که در روزهای پایانی هفته وارد کشور شد، نیمه شمالی کشور درگیر برف و کولاک شد. استان های البرز، سنندج، تبریز، رشت، مشهد و اردبیل از جمله استان هایی بودند که زیر بارش برف قرار گرفتند. براساس اطلاعیه اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان تمام مدارس و دانشگاه های این استان در روز شنبه تعطیل است. گفتنی است پیش بینی می شود در استان گیلان در مناطق شهری برف به ارتفاع 50 سانتی متر نیز برسد. همچنین رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا به مردم توصیه کرد که به علت آب‌گرفتگی و همچنین برف و کولاک در اغلب محورهای مواصلاتی کشور به سمت محورهای کوهستانی، سفر نکنند. درحالی حدود 20 استان درگیر برف و کولاک و سیل شد که آسمان استان خوزستان همچنان غبار آلود است. براساس آمار طی هفته گذشته برق بسیاری از مناطق این استان قطع شده بود و وزیر نیرو وعده اتصال مجدد برق در این استان را داده
بود. با این حال هنوز شهرهای این استان با مشکلات قطعی برق مواجه است. پدیده قطعی برق به این نوع در جهان نادر بوده به گونه ای که در رطوبت 98 درصدی هوای این استان گرد و غبار موجب از کار افتادن منابع تولید برق در این استان شد. گفتنی است از هشتم بهمن ماه قطعی برق و آب در این استان زندگی را برای مردم این استان مختل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha