معاون درمان وزارت بهداشت گفت: 60 بیمارستان دولتی و خصوصی در كشور آمادگی جذب بیمار خارجی را دارند و علاوه بر صدور مجوز جذب گردشگر سلامت به مراكز ممتاز درمانی، دهكده سلامت برای جذب بیمار خارجی در شیراز ایجاد می‌شود.

دهكده سلامت برای جذب بیماران خارجی در شیراز احداث می‌شود
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا ،  دكتر حسن امامی رضوی با اعلام این مطلب افزود: پیشرفتهای سریع دانش پزشكی در كشور پتانسیل‌های زیادی را برای جذب بیماران خارجی و گسترش گردشگری سلامت ایجاد كرده است و به همین علت روز به روز شاهد افزایش بیماران خارجی در كشور برای درمان هستیم.


وی گفت: بسترهای مناسبی نیز برای گسترش توریسم درمانی در كشور به وجود آمده است، از یك طرف به برخی مراكز درمانی واجد شرایط، این اجازه داده شده است كه 10 درصد ظرفیت خالی خود را به جذب بیماران خارجی اختصاص دهند و از طرفی وزارت بهداشت از جذب تسهیلات بانكی به بیمارستانهای دولتی و خصوصی به منظور ایجاد امكانات آبرومند و استاندارد برای جذب بیمار خارجی حمایت می‌كند.


معاون درمان وزارت بهداشت اضافه كرد: برخی بیمارستان‌های خصوصی از قبل توان و قابلیت جذب بیمار خارجی را داشتند اما در سالهای اخیر به طور مشخص مراكز خاص درمانی در مناطق ویژه از جمله مناطق خوش آب و هوا مانند اردبیل، سرعین، زنجان، شیراز و چند شهر دیگر كه جاذبه‌های گردشگری هم دارند، متقاضی دریافت مجوز جذب بیمار خارجی شده‌اند.

امامی رضوی گفت: ‌وزارت بهداشت نیز از توسعه توریسم درمانی در كشور حمایت می‌كند و در همین راستا اقدامات لازم برای ایجاد یك دهكده سلامت در شیراز انجام شده است.

وی ادامه داد: بیمارستان‌های تك تخصصی و چند تخصصی كه به جذب بیمار خارجی اقدام می‌كنند، خدمات درمانی را به بیماران ایرانی هم ارائه می‌كنند اما به طور طبیعی تعرفه خدمات درمانی به بیماران خارجی از تعرفه‌های دولتی و در مواقعی حتی از تعرفه‌های نظام پزشكی كه برای بیماران داخلی اعمال می‌شود، نیز بالاتر است چون دولت هیچ نوع یارانه‌ای برای ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی پرداخت نمی‌كند.


معاون درمان وزارت بهداشت اضافه كرد: حداقل 20 بیمارستان دولتی و خصوصی در تهران امكان جذب بیمار خارجی را دارند و حدود 50 بیمارستان نیز در شهرهای دیگر می‌توانند به جذب بیمار خارجی اقدام كنند. بنابراین در حال حاضر بیش از 70 بیمارستان و مركز درمانی در كشور می‌توانند در زمینه توریسم درمانی فعال شوند كه البته بین آنها ضعیف و قوی وجود دارد.


امامی رضوی گفت: در رشته‌های مختلف پزشکی امکان جذب بیمار خارجی وجود دارد. از جمله انواع پیوندها، جراحی قلب، کبد، انواع جراحی های ارتوپدی مانند تعویض مفصل، پیوند مغز استخوان و درمان بیماری‌های چشم پتانسیل جذب بیمار خارجی در کشور وجود دارد.

معاون وزیر بهداشت افزود: مزیت مهم ایران در ارائه خدمات درمانی به بیماران خارجی تنوع و بالا بودن توان تخصصی پزشکان و جراحان ایرانی و تعداد زیاد آنها در اقصی نقاط کشور با اقلیم های آب و هوایی مختلف است که جاذبه‌های زیادی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با این حال برای افزایش جذب بیماران خارجی و گسترش توریسم درمانی در کشور باید کیفیت بیمارستان‌های کشور را به خصوص از نظر ظاهر فیزیکی ارتقا دهیم. خدمات جانبی و رفاهی به بیماران خارجی نیز باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر باید شرکت‌هایی که نسبت به جذب بیمار خارجی و ارائه خدمات توریستی و رفاهی به آنان اقدام می کنند نیز ساماندهی شوند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: با توجه به مزیتهای ایران در جذب بیمار خارجی هم از نظر اقتصادی و هم از نظر تخصصی و مهارت پزشکان ایرانی، بازار جذب بیماران خارجی در ایران به کشورهای عربی محدود نمی‌شود و بسیار فراتر است اما باید در نظر داشته باشیم که رقابت برای جذب توریست‌های درمانی در منطقه جدی است و ما نیز باید در این زمینه بیش از پیش فعال شویم.

نخستین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی 11 تا 13 آبان با حضور نمایندگانی از 57 کشور اسلامی و مسئولان وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق بازرگانی، مراکز درمانی و آژانس‌های مسافرتی کشور در بیمارستان رضوی مشهد برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس www.chtic.net مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha