یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
کد خبر: 206623

با توجه به افزایش پرداخت از جیب مردم طی سالیان متمادی منتهی به آغاز به‌کار دولت یازدهم، اصلاح نظام سلامت از طریق طرح تحول نظام سلامت یکی از اولویت‌های دولت شد.

۲راهکار برای بهبود طرح تحول سلامت

سلامت نیوز: با توجه به افزایش پرداخت از جیب مردم طی سالیان متمادی منتهی به آغاز به‌کار دولت یازدهم، اصلاح نظام سلامت از طریق طرح تحول نظام سلامت یکی از اولویت‌های دولت شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در این میان بدیهی است كه هر طرح و برنامه اجرایی جدید چالش‌های اجرایی را به‌دنبال خود خواهد داشت كه پایداری منابع مالی را می‌توان مهم‌ترین چالش طرح تحول سلامت دانست. در ابتدای طراحی و اجرای این طرح بزرگ ملی، منابع مالی اصلی طرح تحول شامل منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها درنظر گرفته شد اما با اجرای فازهای مختلف طرح، به‌تدریج مشخص شد كه منابع مالی درنظر گرفته شده كفایت مصارف را نمی‌دهد. با مشخص‌شدن ابعاد چالش تأمین منابع و نیز افزایش قابل‌توجه هزینه‌های درمانی سازمان‌های بیمه‌گر در مواجهه با چالش حفظ پایداری مالی نظام سلامت، سازمان‌های بیمه‌گر كه همراهان اصلی این طرح بوده‌اند، برنامه‌های مختلفی را تدوین و اجرا كردند. با توجه به بررسی‌های كارشناسی، 2راهبرد اصلی در سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفته كه لازم است به‌صورت توأم از آنها استفاده شود. این راهبردها عبارتند از:

    مدیریت مصارف

ماهیت بازار سلامت ایجاب می‌كند كه برنامه‌های مدیریت مصارف از سمت عرضه آغاز شود. توجه ناكافی به این موضوع در تدوین و اجرای طرح تحول سلامت، نقش مهمی در بروز شرایط بحرانی كنونی دارد. برنامه‌های ذیل این راهبرد عبارتند از: تعیین بسته خدمات بهداشتی و درمانی در سطح بیمه‌های پایه و تكمیلی، مكانیزاسیون ارائه خدمات سلامت و خدمات بیمه‌پایه، شفاف‌سازی قانونمند درآمدها و هزینه‌ها، یكسان‌سازی ضوابط خرید خدمات بیمه پایه سلامت و اصلاح نظام پرداخت، اجرای نظام ارزیابی عملكرد و اعتبارسنجی ارائه‌كنندگان خدمات در راستای نظام خرید راهبردی، ساماندهی بیمه‌های خدمات درمانی مكمل و نحوه عقد قرارداد با آنها، ایجاد مشاركت مالی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت در ریسك مالی ناشی از تجویز و ارائه خدمات سلامت، اصلاح تعرفه‌های موجود در جهت ارتقای كارایی، توزیع عادلانه درآمد و حذف موارد زائد و همچنین شناسایی افراد فاقد استحقاق و خارج ساختن آنان از شمول بیمه رایگان خدمات درمانی.

    ارتقای مدیریت منابع و تجهیز منابع جدید

برنامه‌های قابل ذكر در چارچوب این راهبرد عبارتند از: تمركز مدیریت منابع مربوط به خرید بسته بیمه‌پایه سلامت در نظام بیمه‌ای در جهت بهبود شفافیت گردش وجوه و پاسخ‌دهی، متناسب‌سازی سهم شاغلین و بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی از منابع سهم دولت در راستای بهره‌مندی عادلانه آحاد كشور از منابع عمومی، بازنگری در میزان و سهم حق بیمه سهم درمان پرداختی توسط بیمه‌شدگان با اصلاح نرخ مشاركت و درآمدهای مبنای كسر حق بیمه، افزایش سهم نظام سلامت از منابع عمومی و همچنین اعمال عوارض جدید بر فعالیت‌ها و كالاهای آسیب‌رسان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha