شنبه ۱ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 20668

زمانی که صحبت از تهیه غذای سالم خانگی به میان می آید نباید ارزش مواد غذایی فریز شده را نادیده گرفت.

روش صحیح فریز کردن مواد غذایی
به گزارش سلامت نیوز ، مواد غذایی اگر به روش صحیح در فریزر نگهداری شود می تواند به طور موثری باعث صرفه جویی در زمان شود. به عبارت دیگر می توان گفت به جای خرید مکرر و اندک می توان ، فریزر را محلی امن برای نگهداری مواد غذایی تلقی کرد. همان طور که می دانیم علاوه بر مواد غذایی ا ولیه نظیر گوشت و سبزیجات و مواردی از این قبیل ، غذای طبخ شده را نیز در فریزر برای مدت معینی نگهداری کرد و از فساد آن جلوگیری نمود.
همچنین بسیاری از میوه جات و سبزیجات فصلی و یا محلی را نیز می توان در فریزر نگهداری کرد و در زمان دلخواه مصرف نمود.
اما سوالی که اغلب درا ین زمینه مطرح می شود این است که مواد غذایی تا چه زمانی قابل نگهداری در فریزر می باشد در حالی که ارزش غذایی خود را از دست ندهد؟ طبق منابع موثق در صورتی که دمای فریزر روی صفر درجه فارنهایت تنظیم شده باشد ارزش غذایی آن کاملا محفوظ خواهد ماند اما نمی توان گفت که طعم و مزه حفظ شود. به طور کلی زمان مجاز برای نگهداری مواد غذایی مختلف متفاوت می باشد. با نگاهی به ادامه مطلب متوجه این تفاوت خواهید شد.
نان: 2 الی 3 ماه
گوشت گاو پخته شده: 2 الی 3 ماه
گوشت طبخ شده پرندگان: 4 ماه
میوه : 8 الی 12 ماه
هات داگ:1 الی 2 ماه
سوسیس:1 الی 2 ماه
سوپ و خورشت:2 الی 3 ماه
گوشت مرغ خام:9 ماه
سبزیجات:8 الی 12 ماه
نکات مربوط به روش فریز کردن غذا
1- تا آنجا که امکان دارد مواد غذایی را تا زمانی که تازه هستند در فریزر قرار دهید. به عبارت دیگر می توان گفت بهتر است به محض خرید ، و در صورت عدم نیاز مواد غذایی را فریز نمود.
2- در حالی که اکثر مواد غذایی قابل فریز شدن هستند، استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد، به عنوان مثال انواع کنسروها را نمی توان فریز کرد. کاهو ، سس مایونز و به طور کلی سس ها را می توان فریز نمود اما کیفیت آنها دستخوش تغییر خواهد شد.
3- غذاهای طبخ شده را در دمای عادی خنک کنید و سپس فریز نمایید.
4- بهتر است برا ی هر بسته از مواد فریز شده برچسب تهیه کنید و نوع و زمان فریز کردن را قید کنید.
5- معمولا قبل از فریز کردن سبزیجات آنها را برای مدت کوتاهی جوشانده یا بخار پز می کنند . این کار باعث حفظ رنگ، طعم و مزه سبزی می شود.
6- میوه جات تازه را نیز معمولا در شکر یا شربت شکر قرار داده و سپس فریز می کنند که این کار باعث حفظ طعم و مزه آن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha