دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵

محققان کانادایی می‌گویند که پاک کردن حافظه را با آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام داده‌اند، از نظر تئوری ثابت کرده‌اند.

محققان: حافظه را می توان پاک کرد

سلامت نیوز: محققان کانادایی می‌گویند که پاک کردن حافظه را با آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام داده‌اند، از نظر تئوری ثابت کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه اینترنتی بی بی سی ورلد، محققان کانادیی می‌گویند سلول‌های مغز یا همان نورون‌هایی را که خاطرات را شکل می‌دهند و ذخیره می‌کنند می‌توان خاموش و روشن یا به عبارتی فعال و غیر فعال کرد.
آنچه این تحقیقات نشان داده، این است که فقط تعداد اندکی سلول، که با هم شبکه‌ای را تشکیل داده و به شیوه‌ای خاص عمل می‌کنند (انگرام) در شکل‌گیری و ذخیره کردن حافظه نقش دارند.
به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده است که وقتی خاطره‌ای شکل می‌گیرد مجموعه‌ای از سلول‌های مغز به نام انگرام به شکلی خاص عمل می‌کند؛
از میلیون‌ها سلول مغز فقط تعداد کمی برای شکل گیری خاطرات ترس یا تهدید لازم است و بنابراین وقتی مشکل به خاطرات مربوط می شود، لازم نیست تمام بدن یا مغز را هدف بگیریم.
بنابراین آنها با جراحی، انگرام‌های موش‌ها را برداشتند و مشاهده کردند که خاطره بد از ذهن آنها پاک شد. آنها حتی به این ترتیب موش‌های معتاد به کوکائین را درمان کردند، با حذف حافظه عاطفی مرتبط به استفاده از کوکائین. آنها همچنین با فعال کردن انگرام‌ها خاطرات بد را در ذهن موش‌ها زنده کردند.
به این ترتیب می‌توان به درمان بیماری‌هایی مثل ضربه روحی پس از اتفاق بسیار وحشتناک (PTSD) یا تروماهای روانی امیدوار بود: یافته‌های ما این امکان را مطرح می‌کنند با پاک کردن خاطرات بد می‌توان اختلال استرس پس از ضربه روحی را درمان کرد...در این افراد خاطرات مزاحمند و زندگی روزمره فرد را مختل می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha