«مدارس کشور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌ها‌ی خود روبه‌رو هستند که یکی از این مشکلات، ناتوانی در پرداخت قبوض آب، برق و گاز است. با توجه به ناچیز بودن سرانه آموزشی که در اختیار مدیران مدارس است، آنها برای تامین این هزینه‌ها‌ بیشتر به گرفتن کمک از والدین دانش‌آموزان متکی هستند.»

ناتوانی مدارس در پرداخت قبوض آب، برق و گاز

سلامت نیوز: «مدارس کشور با مشکلات عدیده‌ای در تامین هزینه‌ها‌ی خود روبه‌رو هستند که یکی از این مشکلات، ناتوانی در پرداخت قبوض آب، برق و گاز است. با توجه به ناچیز بودن سرانه آموزشی که در اختیار مدیران مدارس است، آنها برای تامین این هزینه‌ها‌ بیشتر به گرفتن کمک از والدین دانش‌آموزان متکی هستند.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آفتاب یزد در ادامه نوشت: «چند روز پیش علی اللهیار ترکمن، رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که بودجه سال ۹۶ آموزش و پرورش، ۳۲ هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: سرانه هر دانش‌آموز ۱۷ هزار تومان در بودجه پیش‌بینی شده که این مقدار از حقوق و مزایا و نیز سایر مجزاست. این در حالی است که منصور مجاوری، مدیر کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش در خصوص سرانه مدارس و کارکرد هزینه‌ای آن اظهار داشت: تمام هزینه‌های اداری، قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن، هزینه‌های نظافت، انرژی، تعمیرات دستگاه‌ها، مواد اولیه از این سرانه است که به طور کلی با این ۱۷ هزار تومان محقق نمی‌شود. مجاوری در اظهار نظر دیگری گفته است مدارس ما برای پرداخت قبوض آب و برق و هزینه سوخت نیاز به بودجه دارند. ما ۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو بابت آب و برق بدهکار بودیم که ۵۰ میلیارد تومان آن را تسویه کردیم.

سرانه آموزشی در اختیار مدیران مدارس قرار گیرد

در همین حال مهدی بهلولی کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: مسئله پرداخت قبوض آب و برق و گاز مشکلی است که مدارس و مدیران با آن مواجه هستند. یک راهکار حل این مشکل این است که با هماهنگی با سازمان‌ها‌ی دولتی قبوض آب، برق و گاز مدارس رایگان شود.

بهلولی گفت: یک راهکار دیگر هم که من شاهد آن بوده‌ام این است که مدیران مدارس وقتی هزینه‌ها‌یشان بالا رفته، به دنبال گرفتن تخفیف‌ها‌یی در پرداخت قبوض مدارس بوده‌اند. به عبارت دیگر یک مدیر مدرسه به اداره آموزش و پرورش رفته و گفته که برق مدرسه را می‌خواهند قطع کنند و ما پول پرداخت آن را نداریم. در اینجا با هماهنگی‌ها‌یی که بین آموزش و پرورش و سازمان ذیربط صورت می‌گیرد، قبوض مدارس نیم‌بها می‌گردد. من تا کنون چند نمونه از نیم‌بها شدن قبوض مدارس را شاهد بوده‌ام.

وی افزود: این راه‌حل‌ها‌ موردی و مقطعی است. به نظر من بهترین راهکار برای حل معضل قبوض آب، برق و گاز مدارس، افزایش سرانه و پرداخت آن به مدیران مدارس است. باید سرانه آموزشی به مدارس داده شود. بر اساس برآوردها باید برای هر دانش‌آموز ۵۰ هزار تومان سرانه در سال به مدیران مدارس داده شود. این در حالی است که در حال حاضر سرانه‌ای به مدیران مدارس پرداخت نمی‌شود. اکثر مدارس تهران چندین سال است که سرانه آموزشی نگرفته اند. در چنین شرایطی مدیران مدارس مجبور هستند با روش‌ها‌ی مختلف از والدین دانش‌آموزان بابت تامین هزینه‌ها‌ی مدارس، پول دریافت کنند و این در حالی است که برخی از این دانش‌آموزان یا پدر بیکار داشته یا اصلا فرزند طلاق بوده و سرپرست مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: اکثر مدارس تهران به خصوص در مناطق مرکزی، ساختمان‌ها‌ی بسیار فرسوده‌ای دارند و باید حتما بازسازی شوند. قدمت این ساختمان‌ها‌ حتی از ساختمان پلاسکو نیز قدیمی تر است. این ساختمان‌ها‌ هر سال با مشکلاتی نظیر خراب شدن شوفاژ، ترکیدن لوله، نم دادن سقف‌ها‌ و دیوارها و... مواجه هستند. بنابراین راه حل اساسی این است که سرانه آموزشی در ابتدای هر سال تحصیلی در اختیار مدیران مدارس قرار گیرد تا هزینه‌ها‌ی مدارس از این طریق تامین شود.

باید بودجه آموزش وپرورش افزایش یابد

از سوی دیگر، محمد باقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: به نظر من راهکار اساسی این است که بودجه و اعتبارات آموزش‌وپرورش افزایش یابد. وقتی بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش باشد مدارس دیگر در تامین هزینه‌ها‌ی قبوض آب، برق و گازشان دچار مشکل نخواهند شد.

وی افزود: در لایحه بودجه سال آینده، بودجه وزارت بهداشت ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده؛ در حالی که بودجه آموزش‌وپرورش فقط ۹درصد افزایش یافته است. با این وضعیت بودجه، طبیعی است که مدارس ما در پرداخت قبوض خود دچار مشکل شوند.

عبادی گفت: معتقدم که رایگان کردن قبوض مدارس باعث بد مصرف کردن و اسراف در مصرف آب، برق و گاز در مدارس خواهد شد.

وی افزود: در دولت، وزارتخانه‌ای مهم‌تر از آموزش‌وپرورش وجود ندارد زیرا این دستگاه وظیفه تربیت نسل آینده را بر عهده دارد. به جای مجانی کردن قبوض مدارس باید بودجه کافی در اختیار مدارس قرار داده شود تا هزینه‌ها‌ی خود را تامین کنند.

عضو کمیسیون آموزش گفت: دولت باید اعتبارات بیشتری را در لایحه بودجه برای آموزش‌وپرورش در نظر می‌گرفت چون نمایندگان نیز بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از بودجه را نمی‌توانند تغییر دهند. بنابراین ایده‌آل این است که بودجه آموزش و پرورش افزایش یابد و اگر این امر محقق نشد باید گزینه‌ها‌یی مثل رایگان کردن قبوض یا تخفیف‌ها‌یی در این خصوص را برای مدارس پیش‌بینی کرد.

دولت لایحه ارائه کند

عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به این که مدیران مدارس نباید دغدغه قبوض آب، برق و گاز مدارس را داشته باشند، از دولت خواست لایحه‌ای به منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری به مجلس ارائه کند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به این که می‌توان با اتخاذ سازوکار مناسبی، مدارس را از پرداخت هزینه‌های جاری مانند هزینه آب، برق و گاز معاف کرد، گفت: متاسفانه دولت نتوانسته در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و هماهنگی لازم برای تحقق این موضوع وجود ندارد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که هر چند وقت یک‌ بار اخباری مبنی بر بدهی چند میلیونی مدارس به دلیل کمبود منابع مالی در پرداخت هزینه‌های جاری شنیده می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه باید اذعان کرد که تامین هزینه‌های جاری مدارس مانند هزینه آب، برق و گاز به دغدغه مدیران مدارس کشور تبدیل شده است.

وی با اشاره به این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل بار مالی و مغایرت چنین موضوعی با اصل ۷۵ قانون اساسی نمی‌توانند طرحی را ارائه دهند، تصریح کرد: بر این اساس دولت باید لایحه‌ای را به‌ منظور معافیت مدارس از پرداخت هزینه‌های جاری به مجلس ارائه کند و نمایندگان نیز برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

سلیمی ضمن تاکید بر این که باید اولین دغدغه مدیران مدارس، افزایش کیفیت آموزش دانش‌آموزان باشد نه تامین هزینه پرداخت قبوض آب، برق و گاز، افزود: در بودجه‌ پیش‌بینی شده برای عرصه آموزشی کشور نیز عدد و ارقام کافی در نظر گرفته نمی‌شود و در این میان سرانه در نظر گرفته شده نیز برای پرداخت هزینه‌ها‌ی آب، برق و گاز مدارس به صورت کامل اختصاص نمی‌یابد.

وی با اشاره به این که شرایط موجود موجب شده متاسفانه چشم مدیران مدارس به جیب مردم باشد، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته دولت همکاری مناسبی با وزارت آموزش‌وپرورش داشت و هزینه‌های جاری مدارس به روش دیگری پرداخت می‌شد اما این مهم در حال حاضر انجام نمی‌شود و مدارس درگیر این مسئله هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha