چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 206907

کمبود برخی مواد مغذی منجر به تغییر در عملکردهای بدن و فرایندهای آن در ابتدایی ترین سطح سلولی می شود. این فرایندها شامل تعادل آب، عملکرد آنزیم، اعصاب، هضم، سوخت و ساز و ... است.

از 7 کمبود رایج تغذیه ای جلوگیری کنید

سلامت نیوز:کمبود برخی مواد مغذی منجر به تغییر در عملکردهای بدن و فرایندهای آن در ابتدایی ترین سطح سلولی می شود. این فرایندها شامل تعادل آب، عملکرد آنزیم، اعصاب، هضم، سوخت و ساز و ... است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت کمبود مواد مغذی می تواند با ابتلا به برخی بیماری ها نیز ارتباط داشته باشد از جمله پوکی استخوان، کم خونی فقر آهن و ...

در اینجا برخی از رایج ترین کمبودهای تغذیه ای و نحوه تشخیص آنها بیشتر معرفی شده است.

کلسیم: مسلما این ماده معدنی برای حفظ استخوان های قوی، کنترل عضلانی و عملکرد عصب مهم است. نشانه هایی از کمبود کلسیم در بدن عبارتند از: خستگی، گرفتگی عضلانی، ریتم غیر طبیعی قلب، بی اشتهایی. شما باید مطمئن شوید که در طی روز به اندازه سه وعده شیر یا لبنیات دیگر مصرف می کنید. دیگر منابع خوب کلسیم عبارتند از پنیر، آب پرتقال غنی شده با کلسیم، برگ سبز سبزیجات تیره.

ویتامین دی: این ویتامین نیز برای سلامت استخوان ها ضروری است. نشانه های کمبود ویتامین دی عبارتند از خستگی مبهم، درد یا ضعف ماهیچه ها. اگر این کمبود به درازمدت بینجامد منجر به استئومالاسی یا نرمی استخوان می شود. مصرف روزانه سه وعده محصولات لبنی، و دو بار در هفته ماهی های چرب، و قرار گیری روزانه 20 دقیقه زیر نور آفتاب میزان نیاز به ویتامین دی را تامین می کند.

پتاسیم: پتاسیم و کمبود آن منجر به تضعیف عملکرد کلیه ها، قلب و دیگر ارگان های بدن می شود. در کوتاه مدت به دلیل اسهال، تعریق بیش از حد، مصرف برخی آنتی بیوتیک ها و یا ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های کلیوی باعث کمبود پتاسیم می شوند. نشانه های این کمبود عبارتند از: کاهش وزن، ضعف عضلانی، یبوست و در موارد شدید، ریتم غیر طبیعی قلب. منابع طبیعی پتاسیم عبارتند از موز، غلات سبوس دار، سبزیجات، لوبیا و نخود فرنگی.

آهن: میزان سلول های قرمز بدن بستگی به آهن دریافتی دارد. هنگامی که سطح آهن بیش از حد پایین است، بدن نمی تواند به طور موثر اکسیژن را به خون حمل کند. کم خونی ناشی از فقر آهن باعث احساس خستگی و کرختی می شود. شما همچنین ممکن است پوست رنگ پریده، موهای نازک و کم پشت را تجربه کنید. مصرف غلات، گوشت گاو، لوبیا بخصوص لوبیا سفید، عدس و اسفناج میزان نیاز به آهن روزانه را تامین می کند.

ویتامین ب 12: این ویتامین به تولید دی ان آ و انتقال دهنده هاث عصبی در مغز کمک می کند. با افزایش تعداد گیاه خواران در دنیا و افرادی که عملهای جراحی کاهش وزن را انجام داده اند، نرخ ابتلا به کم خونی ناشی از کمبود ویتامین ب 12 در حال افزایش است و این را محققان دانشگاه هاروارد می گویند. علائم کمبود شدید ویتامین ب 12 شامل بی حسی پاها، دستها، مشکلات راه رفتن و تعادل، کم خونی، خستگی، ضعف، تورم، زبان ملتهب، از دست دادن حافظه و در موارد شدید پارانویا و توهم است. شما می توانید ویتامین ب 12 را از منابع حیوانی دریافت کنید. ماهی، مرغ، شیر، ماست، و برخی گیاهان غنی شده با ویتامین ب 12 بعلاوه غلات صبحانه، منابع مفیدی هستند.

فولات: فولات یا اسید فولیک ویتامینی بسیار مهم بخصوص برای زنان در سنین باروری است. کمبود این ویتامین می تواند منجر به کاهش تعداد کلی سلول ها و همچنین سلول های قرمز خون شود و نقص لوله عصبی در جنین را ایجاد کند. نشانه های کمبود فولات عبارتند از خستگی، موهای خاکستری، زخم های دهانی، رشد ضعیف و زبان متورم. زنان در سنین بارداری باید مکمل های اسید فولیک را روزانه دریافت کنند. غلات غنی شده، لوبیا، عدس، سبزیجات و پرتقال حاوی مقادیر زیادی فولات هستند.

منیزیم: به سلامت استخوان ها و تولید انرژی بدن کمک می کند. کمبود منیزیوم در افراد سالم نسبتا غیر معمول است اما می تواند به دلیل مصرف برخی داروهای خاص، مصرف الکل و شرایط بهداشتی خاص ایجاد شود. کمبود منیزیم همراه با از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، خستگی و ضعف است. در موارد شدیدتر می تواند منجر به بی حسی، گرفتگی عضلانی، تشنج، ریتم غیر طبیعی قلب، تغییرات شخصیتی، یا سطوح پایین کلسیم و پتاسیم منجر شود. بادام، بادام زمینی، اسفناج، لوبیا و ... حاوی میزان مناسبی منیزیم هستند.

منبع:everydayhealth


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha