اجرای طرح سیب سلامت به عنوان نشان ایمنی غذا از اقداماتی بود كه این معاونت برای تضمین ایمنی و كیفیت غذا صورت داده است و در این راستا تاكنون 31 محصول در كشور این نشان را دریافت كرده اند، ولی صدور این نشان به معنی ناایمن بودن و نبود كیفیت در سایر محصولات نیست،بلكه دارندگان این نشان از ایمنی بالاتر و كیفیت بیشتری در تولید محصول برخوردار بوده­اند.

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: ایجاد سازمان غذا و دارو در وزارت بهداشت به عنوان یك خواسته 14 ساله مطرح است و طبق برنامه تا پایان سال جاری این سازمان تاسیس می شود.

به گزارش ایسنا، دكتر احمد شیبانی در حاشیه بیست و پنجمین همایش سراسری معاونان غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی كشور در اراك افزود: ایجاد سازمان غذا و دارو در كشور یك ضرورت است چرا كه 90 درصد از كشورهای موفق در این حوزه هم اینك سازمانی به نام غذا و دارو دارند كه با این سازمان مباحث و موارد مربوط به این حوزه را پیگیری می كنند.

وی با اشاره به اینكه معاونت های غذا و دارو در كشور با وجود اهمیت و حجم بالای كاری خود دارای پست های مصوب سازمانی نیستند، بیان كرد: گرچه معاونت های غذا و دارو در دانشگاه های علوم پزشكی دارای پست های سازمانی نیستند، ولی تلاش دارند به گونه ای عمل كنند كه خللی در روند فعالیت های آنان ایجاد نشود.

وی تاكید كرد: غذا و دارو مقوله ای بسیار گسترده است و بخشی از آن در حوزه نظارت، عرضه و توزیع دارو نمود دارد. تولید و توزیع 70 هزار قلم دارو و فعالیت 11 هزار واحد تولید كننده و  10 هزار محصول دارای مجوز تولید، حجم فعالیت های این معاونت را نشان می دهد.

معاون غذا و دارو وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینكه دو هزار و 500 قلم دارو در بازار دارویی و 500 شركت داروسازی در كشور فعال هستند، بیان داشت: بازار رقابت،مصرف و سلامت در كشور از اهمیت بلایی برخوردار است كه انتظار داریم با تشكیل سازمان غذا و دارو نسبت به رفع مشكلات و كمبودهای موجود اقدام شود.

شیبانی با اشاره به اجرای طرح های جدید در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت و صدور برندهای جدید در این حوزه گفت: اجرای طرح سیب سلامت به عنوان نشان ایمنی غذا از اقداماتی بود كه این معاونت برای تضمین ایمنی و كیفیت غذا صورت داده است و در این راستا تاكنون 31 محصول در كشور این نشان را دریافت كرده اند، ولی صدور این نشان به معنی ناایمن بودن و نبود كیفیت در سایر محصولات نیست،بلكه دارندگان این نشان از ایمنی بالاتر و كیفیت بیشتری در تولید محصول برخوردار بوده­اند.

وی با بیان اینكه در بحث غذا و لوازم آرایشی و بهداشتی اقدامات موردی به انجام رسیده است كه به نفع كیفیت و مردم نبوده است، افزود: امیدواریم با تاسیس سازمان غذا و دارو در كشور برنامه ریزی ها و اقدامات به صورت سازماندهی شده و بدون موازی كاری سایر دستگاه ها به انجام برسد كه در صورت تحقق آن رضایتمندی مردم از كیفیت و ایمنی غذا بیش از گذشته خواهد شد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در پایان به اجریی شدن طرح هدفمند كردن یارانه ها اشاره كرد و با بیان اینكه برنامه هایی برای افزایش بهای دارو در كشور در پی اجرای این طرح در دستور كار نیست،اظهار داشت:در وزارت بهداشت به دنبال آن هستیم كه تجویز و مصرف دارو به صورت منطقی به انجام برسد و در این راستا برنامه های مناسبی برای منطقی كردن مصرف دارو در دو سال اخیر به مرحله اجرا درآمده است به گونه ای كه متوسط اقلام دارویی در هر نسخه از 5/4 قلم دارو در سال گذشته به 1/3 قلم كاهش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha