چهارشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 206932

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: مقاومت به انسولین دقیقا به چاقی شکمی ارتباط دارد.‌

مقاومت به انسولین به چاقی شکمی ارتباط دارد

سلامت نیوز:یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: مقاومت به انسولین دقیقا به چاقی شکمی ارتباط دارد.‌


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر حسن گنجی‌زاده زواره، با بیان اینکه سندرم متابولیک مجموعه‌ای از علائم است که در کنار هم قرار می‌گیرند، اظهار کرد: از جمله مهمترین معیارهای این عارضه فشار خون و وضعیت قند بدن است.

وی تاکید کرد: سندرم متابولیک به خودی خود یک بیماری نیست بلکه شامل گروهی از عوامل خطر نظیر فشار خون بالا، قند خون بالا، سطح کلسترول نامناسب و چربی شکمی است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با تاکید براینکه داشتن هر یک از این عوامل خطر خوب نیست اما هنگامی‌که ترکیبی از این موارد را داشته باشیم، مشکلات پیش‌رو بیشتر می‌شود، اضافه کرد: این عوامل خطر ریسک بیماری عروق خونی و بیماری‌های قلبی را دو برابر می‌کنندو ممکن است باعث ایجاد حملات قلبی و استروک (سکته‌ی مغزی) شوند، همچنین این عوامل خطر، وقوع بیماری دیابت را پنج برابر افزایش می‌دهند.

گنجی‌زاده زواره با بیان اینکه سندرم متابولیک با تغییر سبک زندگی قابل کنترل است، افزود: بر اساس نظریه انجمن قلب آمریکا و نهاد بین‌المللی قلب، ریه و خون، 5 عامل خطر برای ایجاد سندرم متابولیک وجود دارد.

وی بیان کرد: برای اینکه تشخیص سندرم متابولیک مطرح شود، حداقل 3 تا از عوامل خطر بالا لازم است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به علل ایجاد سندرم متابولیک، گفت: متخصصین مطمئن نیستند که چرا سندرم متابولیک ایجاد می‌شود، مجموعه‌ای از عوامل خطر وجود دارد که یک بیماری منحصر به فرد هم نیست پس ممکن است علل متفاوت بسیاری داشته باشد.

گنجی‌زاده زواره به برخی از عوامل خطر سندرم متابولیک اشاره کرد و با بیان اینکه مقاومت به انسولین، چاقی بویژه چاقی شکمی، شیوه زندگی نامناسب وعدم تعادل هورمونی از عوامل خطر سندروم متابولیک است، تصریح کرد: انسولین هورمونی است که به بدن کمک می‌کند تا از گلوکز به عنوان انرژی استفاده کند.

وی افزود: در افرادی که مقاومت به انسولین دارند، انسولین به خوبی کار نمی‌کند، پس بدن بیش از حد از آن می‌سازد و باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، در نهایت، می‌تواند منجر به دیابت شود.

گنجی‌زاده زواره با تاکید براینکه مقاومت به انسولین دقیقا به چاقی شکمی ارتباط دارد، یادآورشد: متخصصین بر این عقیده‌اند که سندرم متابولیک امروزه شایع‌تر است و علت آن افزایش میزان چاقی در جامعه است، علاوه بر این، وجود چربی اضافی در ناحیه شکمی در مقایسه با سایر نواحی بدنبه نظر این خطر را زیادتر می‌کند.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد: خوردن غذاهایی با چربی بالا و عدم فعالیت فیزیکی مناسب منجر به ایجاد سندرم متابولیک می‌شود که این مهم با تغییر سبک زندگی برطرف می‌شود.

گنجی‌زاده زواره اظهار کرد: هورمون‌ها در ایجاد سندرم متابولیک نقش مهمی دارند برای مثال، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOs) -وضعیتی که بر روی باروری اثر دارد - با عدم تعادل هورمونی و سندرم متابولیک ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha