اکثر افراد فکر می‌کنند که پس از جراحی می‌توانند هر کاری را انجام دهند و احساس می‌کنند که می‌توانند فورا دوباره به زندگی عادی خود برگردند و رفتارهای سابق خود، همچون غذا خوردن زیاد و پیاده‌روی بیش‌ازاندازه را انجام دهند.

8 اشتباهی که سرعت بهبود شما را بعد از جراحی کُند می‌کنند

سلامت نیوز:اکثر افراد فکر می‌کنند که پس از جراحی می‌توانند هر کاری را انجام دهند و احساس می‌کنند که می‌توانند فورا دوباره به زندگی عادی خود برگردند و رفتارهای سابق خود، همچون غذا خوردن زیاد و پیاده‌روی بیش‌ازاندازه را انجام دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، مراقب اشتباهاتی که سرعت بهبود شما پس از جراحی کند می‌کنند، باشید:

1. فعالیت بیش‌ازاندازه: اگر پس از عمل جراحی فورا به انجام فعالیت‌های سابق خود اقدام کنید با مشکل مواجه می‌شوید. برای مثال، اگر فعالیت‌های ورزشی خود را زود شروع کنید ممکن است که حین انجام آن‌ها زمین بخورید و به خودتان آسیب بزنید. علاوه بر این، فعالیت بیش‌ازاندازه باعث می‌شود که زخم شما به خوبی بهبود نیابد. ممکن است پزشک شما مجوز انجام فعالیت‌های ساده و سبک را به شما بدهد و شما را از انجام فعالیت‌های سخت و انرژی گیرنده بر حذر دارد. همچنین ممکن است که پزشک شما پیاده‌روی روزانه را به شما پیشنهاد کند و شما را از بلند کردن اجسام بالای ۴.۵ کیلو بر حذر دارد.


2. ماندن در رختخواب: پس از یک جراحی به‌ محض آنکه احساس راحتی شما دوباره بازگشت، بدن خود را حرکت دهید. بعضی از افراد نگران تحرک هستند و می‌ترسند که تحرک باعث بدتر شدن حال آن‌ها شود؛ اما مهم‌ترین موضوع پس از یک جراحی این است که تحرک داشته باشید. دراز کشیدن روی تخت یا در رختخواب می‌تواند شماری از مشکلات شامل خون لخته شده، زخم فشار، آمبولی ریه و ضعیف شدن عضله‌ها را به بار آورد. حتی زمانی که احساس خستگی می‌کنید هم سعی نکنید با دراز کشیدن این احساس خود را برطرف کنید. وقتی‌که تحرک دارید، می‌توانید از شر احساس خستگی هم خلاص شوید. علاوه بر این، تحرک سرعت هضم را افزایش می‌دهد. ممکن است پس از یک جراحی روده‌های شما تنبل شوند، اما یک فعالیت فیزیکی ساده و کوچک می‌تواند به فعال کردن مجدد روده‌های شما کمک کند.


3. عدم مصرف داروهای تجویزی: ممکن است پس از جراحی از مصرف داروهای ضد درد تجویزشده را پشت گوش بیندازید، چون فکر می‌کنید که این داروها اعتیادآور هستند یا مصرف چنین داروهایی می‌تواند باعث یبوست، حالت تهوع و گیجی شما شود؛ اما پزشک، دارویی را بی‌دلیل تجویز نمی‌کند و مصرف نکردن آن‌ها کار عاقلانه‌ای نیست. درد پس از عمل جراحی می‌تواند در خواب، اشتها و توانایی انجام کارهای شما اختلال ایجاد کند. علاوه بر این، درد باعث می‌شود که بدن شما در بهبود خود با شرایط سخت‌تری مواجه شود. درنهایت پزشک شما پس از مدتی دستور به قطع مصرف این داروها می‌دهد، اما قطع مصرف پیش از موعد این داروها کار عاقلانه‌ای نیست.


4. مصرف نکردن کافی غذا و نوشیدنی: اگر حالت تهوع داشته باشید یا دچار یبوست باشید، نداشتن علاقه خوردن و آشامیدن طبیعی است؛ اما جذب غذا و نوشیدنی یک عامل حیاتی برای بدن است و حکم سوخت را برای بدن دارند. غذا به عضله‌های شما انرژی می‌دهد و مایعات نیز آب بدن شما را تامین می‌کند. زمانی که غذا و نوشیدنی کافی مصرف نمی‌کنید، بهبودتان به تاخیر می‌افتد.


5. کنار گذاشتن توان‌بخشی: بسیاری از افراد فکر می‌کنند که می‌توانند به‌تنهایی از پس مشکلات دوره پس از جراحی برآیند، اما کار کردن با یک فیزیوتراپیست یک عامل مهم در بهبود سریع است. برای بعضی از جراحی‌ها اگر پیش از ترک بیمارستان تنها برای یک یا دو جلسه با یک فیزیوتراپیست کار کنید برای شما کافی خواهد بود؛ اما اگر جراحی سنگینی روی شما انجام شده باشد، فیزیوتراپی یک عامل اساسی در بهبودتان خواهد بود و نباید آن را کنار بگذارید. فیزیوتراپی باعث می‌شود که قوی‌تر شوید و سرعت بهبود شما بیشتر شود. توصیه می‌شود که فیزیوتراپی را جدی بگیرید و به فیزیوتراپیست مراجعه کنید و تمرین‌های مربوطه را در خانه انجام دهید.


6. بازگشتن زودهنگام به سر کار: بعضی از افراد پس از عمل جراحی بدون آنکه دوران نقاهت خود را بگذرانند و با بهبود چشمگیری در خود مواجه شوند فورا به سرکار خود می‌روند. من افراد بسیاری را دیده‌ام که پس از عمل جراحی و هنگامی‌که در بیمارستان هستند با رایانه یا تلفن همراه خود کارشان را انجام می‌دهند. این افراد در چنین شرایطی قادر به گرفتن تصمیمات درست نیستند و نمی‌توانند به‌طور منطقی فکر کنند. به این ترتیب نه‌تنها سرعت بهبود خود را کاهش می‌دهند، بلکه ممکن است با تصمیمات نادرست خود آینده شغلی خود را تحت تاثیر قرار دهند. توصیه می‌شود که تا وقتی‌که احساس درد می‌کنید به محل کار خود نروید و پیش از رفتن به سر کارتان از پزشکتان اجازه بگیرید.


7. رانندگی کردن: بعضی از افراد پس از یک جراحی فورا مشغول رانندگی می‌شوند؛ اما اگر پزشک شما به شما می‌گوید که به مدت 2 هفته یا 2 ماه پشت فرمان ماشین ننشینید حتما دلیل خاصی دارد. جراحی می‌تواند سرعت واکنش شما را کاهش دهد و همین کاهش سرعت واکنش شما می‌تواند احتمال تصادف شما را افزایش دهد. تا زمانی که به‌طور کامل خوب نشدید و پزشک شما اجازه نداد پشت فرمان ماشین ننشینید و از دیگر اعضای خانواده خود بخواهید که رانندگی کنند.


8. عدم انجام تمرین‌های تنفسی: اگر یک جراحی روی شکم، قلب، شش یا ستون فقرات خود داشته باشید، پزشکتان معمولا از شما می‌خواهد که برای بهبود عملکرد ریه‌ها که تحت تاثیر داروی بیهوشی قرارگرفته‌اند، تمرین‌های تنفسی را انجام دهید. انجام تمرین‌های تنفسی یک عامل بسیار مهم است. انجام چنین تمرین‌هایی باعث باز شدن ریه‌های شما می‌شود و درنتیجه ترشحات مخاطی که درون آن‌ها انباشته شده‌اند، از آن‌ها خارج می‌شوند. تا زمانی که پزشک شما دستور به قطع انجام تمرین‌های تنفسی نداد خودتان انجام این تمرین‌ها را قطع نکنید.
منبع: WebMD

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha