رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: اگر بیماران سکته قلبی در کمتر از ۴ ساعت به بیمارستان منتقل شوند، با ارائه خدمات درمانی مناسب می‌توان از بروز عوارض ناشی از سکته پیشگیری کرد.

سکته قلبی در جوانان شایع تر است/برنامه وزارت بهداشت

سلامت نیوز: رئیس انجمن قلب و عروق ایران گفت: اگر بیماران سکته قلبی در کمتر از ۴ ساعت به بیمارستان منتقل شوند، با ارائه خدمات درمانی مناسب می‌توان از بروز عوارض ناشی از سکته پیشگیری کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر فریدون نوحی در پنجمین کنگره بین‌المللی مشترک قلب و عروق ایران با بیان اینکه سکته قلبی بیشتر در افراد بالای ۵۰ تا ۷۰ سال دیده می‌شود،‌ گفت: از عوامل ابتلا به سکته‌های قلبی می‌توان به افزایش فشار خون، چربی خون، کاهش تحرک، چاقی، ژنتیک و غیره اشاره کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سکته قلبی در جوانان شایع‌تر است، فزود: زمانی که قلب دچار سکته قلبی می‌شود با علائمی از قبیل درد بسیار شدید در قفسه سینه، تهوع، درد در اعضای سمت چپ بدن، عرق سرد، رنگ‌پریدگی و غیره همراه است که البته باید گفت تمام افراد مبتلا به سکته قلبی دچار این علائم نمی‌شوند، یعنی برخی افراد ممکن است در هنگام سکته هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند.

به گفته نوحی، درد قفسه سینه در هنگام سکته مغزی بیش از ربع ساعت طول می‌کشد، یعنی تمام دردهای قفسه سینه را نمی‌توان جزو علائم سکته قلبی محسوب کرد.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی با تاکید بر اینکه افراد مبتلا به سکته قلبی باید سریعا به بیمارستان منتقل شوند، یادآور شد: اگر فرد دچار سکته قلبی در کمتر از ۴ ساعت به مرکز درمانی منتقل شود، می‌توان با ارائه خدمات درمانی از بروز بسیاری از عوارض سکته جلوگیری کرد.

نوحی با اشاره به دستاوردهای برنامه طرح تحول سلامت در حوزه قلب گفت: اجرای این برنامه ملی دستاوردهای بسیاری داشته است که از مهم‌ترین آن می‌توان به کاهش پرداختی از جیب مردم اشاره کرد.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این برنامه اجرای طرح ۲۴۷ است که برای بیماران سکته قلبی انجام می‌شود. بدین‌صورت که تمام مراکز درمانی در ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته آماده خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به سکته قلبی خواهند بود.

رئیس انجمن قلب و عروق ایران تصریح کرد: طی این برنامه تحولی در اورژانس‌ها نیز ایجاد شده است. بر این اساس که وقتی بیمار مبتلا به سکته قلبی با اورژانس به بیمارستان منتقل می‌شود در حین راه توسط تکنسین اورژانس نوار قلبی از بیمار تهیه و تشخیص‌های اولیه داده می‌شود و براساس نتایج بررسی، بیمار به یکی از بیمارستان‌های نزدیک که دارای امکانات آنژیوپلاستی باشد، منتقل می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه درمان بیماری‌های قلبی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، افزود: در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی برای بیماری‌های قلبی در جایگاه مناسبی قرار داریم. البته در وهله‌ای از زمان به دلیل تاخیر پرداختی بیمه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم که این مسائل قابل حل هستند.

پنجمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران تا ۶ اسفند ۹۵ در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha