كودكان زیر 5 سال، پرخطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند و به والدین توصیه می‌شود در صورت مشاهده مسمومیت در كودكان با مركز كنترل مسمومیت به شماره 09646 تماس بگیرند.

سلامت نیوز به نقل از سرویس بهداشت و درمان ایسنا : مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در دومین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها عنوان كرد: كودكان خردسال ممكن است به علت درك كم از محیط اطرافشان، هرچیزی را به دهان ببرند كه این عمل زمینه‌ساز بروز مسمومیت است.

بنابراین گزارش، عمده‌ترین موارد مسمومیت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفید كننده و لوله بازكن، لاك پاك كن (استون) و گیاهان آپارتمانی است.

براساس این گزارش، والدین باید كیف دستی، ساك خرید و كیسه‌های نایلونی را دور از دسترس كودكان قرار دهند زیرا ممكن است داخل آنها وسایلی باشد كه توسط كودك بلعیده شود و یا كودك ضمن بازی، آنها را روی سر خود كشیده و سبب خفگی وی شود.همچنین گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، گاهی باعث بروز مسمومیت در كودكان می‌شود بنابراین گل‌ها و گیاهان آپارتمانی را باید دور از دسترس كودكان قرار داده شود و هنگام بازی كودكان در فضای باز مراقب آنها بود تا توسط گل‌ها و گیاهان سمی، مسموم نشوند.

مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت همچنین به والدین توصیه كرد: داروهای خود را در مقابل چشم كودكان نخورند چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌كنند و ممكن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند. همچنین در هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگی، بیشتر مراقب كودكان باشند چرا كه در این شرایط كودكان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی، آسیب‌پذیرترند.

بنا بر اعلام مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، در صورتی كه كودك شما ماده‌ای غیرخوراكی را بلعید، با مركز اورژانس و یا مركز كنترل مسمومیت‌ها با شماره تلفن 09646 تماس بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha