وزیر بهداشت با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است، گفت: استرس ناشی از خشونت علیه زنان، بحران‌های ازدواج و طلاق و بزه‌های اجتماعی در کنار سبک زندگی و مسائل ژنتیکی از مهمترین علل بروز این بیماری در زنان است.

سلامت نیوز : دکتر مرضیه وحید دستجردی  با اعلام این که سالانه 7 هزار زن در كشور  به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: این بیماری شایع‌ترین سرطان در میان زنان است که سرطان رحم در رتبه بعدی قرار دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به مهمترین عوامل پیشگیری كننده از این بیماری افزود: اصلاح شیوه زندگی، افزایش فعالیت‌های جسمی، تغذیه سالم و جلوگیری از كم‌تحركی و چاقی در کاهش آمار ابتلا توصیه می‌شود.

دکتر دستجردی افزایش استرس ناشی از خشنونت، مزاحمت، بحران‌های ازدواج و طلاق، فرار از خانه و بزه‌های اجتماعی را علل دیگر افزایش بروز بیماری‌ها و سرطان‌ها در زنان اعلام كرد و گفت: هرچند مرگ و میر زنان در برخی از گروه‌های سنی كمتر از مردان است ولی براساس بررسی ملی بار بیماری‌ها، زنان در مقایسه با مردان آسیب‌پذیرترند.

 اجرای غربالگری سرطان پستان برای زنان 44 تا 69 سال در كشور

دكتر كوروش اعتماد مشاور معاون بهداشتی و مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین اعلام كرد: برای زنان 44 تا 69 ساله، برنامه غربالگری سرطان پستان در كشور اجرا می‌شود.


وی گفت: بار بیماری سرطان پستان در كشور 30 هزار سال بوده و این بیماری در سال 84 حدود 12 هزار و 13 نفر و در سال بعد از آن 13 هزار و 54 نفر را به كام مرگ فرو برده است.

وی افزود: بیماری سرطان پستان در 40 سال گذشته در كشورهای ژاپن و سنگاپور سه برابر و در كشور چین ده درصد رشد یافته است.

مشاور معاون بهداشتی و مدیر واحد بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گروه هدف برنامه غربالگری سرطان پستان در كشور را جمعیت زنان 44 تا 69 ساله اعلام كرد و گفت: به دلیل كمبود منابع و اعتبار ناچاریم بخش خصوصی را نیز وارد این برنامه كنیم تا گستره پوشش و كیفیت اجرا افزایش یابد.
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha