معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، تاکید کرد: بعد از توافق برجام، فرصت همکاری‌ها و تبادلات بین‌المللی در حوزه محیط زیست فراهم شده است.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست افتتاح شد

سلامت نیوز:معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، تاکید کرد: بعد از توافق برجام، فرصت همکاری‌ها و تبادلات بین‌المللی در حوزه محیط زیست فراهم شده است.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با حضور معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام مجید انصاری – معاون حقوقی رییس جمهور، محمدرضا تابش و کیخواه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جری لوییس - نماینده سازمان ملل در تهران، اریک صلح‌هایم – مدیر برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد.

معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست با اشاره به این‌که نمایشگاه امسال با عنوان اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت: شانزدهمین دوره نمایشگاه محیط زیست زمینه‌ای برای حضور فعالین عرصه محیط زیست فراهم می‌کند.

معاون رییس جمهور با بیان این‌که نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست فرصت حضور بخش‌های خصوصی فعال در حوزه محیط زیست را ایجاد کرده است، اظهار کرد: از همه فعالین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران که برای بهبود محیط زیست سرمایه و فکر و توانمندی خود را به کار برده‌اند، تشکر می‌کنم.

وی با تاکید بر این‌که حضور بخش خصوصی و مردم در عرصه حفاظت محیط زیست کلید و رمز پیروزی است، افزود: دولت موظف است با وضع قوانین و سیاست‌ها زمینه را برای حضور مردم برای حل ابربحران‌های زیست محیطی مانند گردوغبار، آلودگی آب و مدیریت منابع آب ایجاد کند.

ابتکار با اشاره به این‌که در زمینه‌ مدیریت پسماند نیز نیاز به فناوری‌های نوین، سرمایه‌گذاری و تبادلات بین‌المللی داریم، اظهار کرد: حفاظت از دریاها، حفاظت از عرصه‌های تنوع‌ زیستی ایران از جمله مواردی است که نیاز داریم مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در این مسائل ورود کنند.

معاون رییس جمهور با بیان این‌که ایران یکی از کشورهایی است که به لحاظ تنوع زیستی در جایگاه بالایی قرار دارد، گفت: در این زمینه جزو 20 کشور جهان هستیم که علاوه بر داشتن عرصه‌های حفاظت شده، با اهمیت گونه‌های مهمی چون یوزپلنگ، پلنگ و گورخر، گونه‌های ارزشمند پرندگان، آبزیان و گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی داریم. این تنوع زیستی نیازمند اهمیت و تلاش است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از سازمان‌های مردم نهاد که همواره در نمایشگاه‌های محیط زیست در کنار ما بودند و حتی در بسیاری از مسیرها پرچم‌دار ما هستند و ما پشت سر آنها حرکت می‌کنیم تشکر و قدردانی می‌کنم.

ابتکار در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، افزود: این سیاست‌ها نوعی همگرایی در حوزه محیط زیست در سطح کشور ایجاد کرده است. علاوه بر این ما دولتی داریم که با وجود بحران‌های اقتصادی و اجتماعی محیط زیست را در اولویت قرار داده‌ایم. در این فضا با کمک مردم تلاش می‌کنیم در زمینه‌ بهبود کیفیت محیط زیست حرکت کنیم.

وی همچنین از هنرمندان حاضر در مراسم قدردانی کرد و گفت: از این هنرمندان که در زمینه محیط زیست پیشرو هستند تشکر می‌کنم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان این‌که حدود 35 تا 40 هزار کشور خارجی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست حضور دارند، ادامه داد: در 50 درصد غرفه‌ها یا شرکت‌کنندگان از کشورهای خارجی هستند یا با همکاری‌های بین‌المللی وجود دارد. بنابراین نمایشگاه امسال به معنای واقعی نمایشگاه بین‌المللی است.

ابتکار با اشاره به این‌که امروز محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه کشور- میهمان ویژه ما است، تصریح کرد: از وزیر امور خارجه و همکاران‌شان که زمینه‌ همکاری‌های بیشتر بین‌المللی در حوزه محیط زیست را با توافق برجام فراهم کردند، تشکر می‌کنم. در نتیجه این ارتباطات بین‌المللی، سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و تبادلات بین‌المللی برای ایران فراهم شده است.

وی با تاکید بر این‌که محیط زیست مساله‌ای نیست که در سطح محلی و منطقه‌ای باقی بماند، گفت: محیط زیست مساله‌ای است که نیاز به همکاری جهانی ندارد. امیدواریم سازمان ملل نیز برای کمک به ما گام‌های جدی بردارد تا نسبت به حل معضلاتی مثل پدیده گردوغبار که ناشی از تغییر اقلیم و ناامنی‌های منطقه است، اقداماتی صورت گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: نشست‌های تخصصی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار می‌شود که امیدواریم زمینه مبادلات فرهنگی، علمی و فناوری را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست امروز (جمعه 6 اسفندماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا روز دوشنبه 9 اسفندماه برقرار خواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha