رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به بهداشت محیطی گفت: 25 درصد از بیماری‌های کشور به عوامل محیطی بستگی دارد.

25 درصد از بیماری‌های کشور به عوامل محیطی بستگی دارد

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی بهداشت محیط ایران با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش به بهداشت محیطی گفت: 25 درصد از بیماری‌های کشور به عوامل محیطی بستگی دارد.

به گزارش  سلامت نیوز به  نقل از فارس ، علیرضا مصداقی‌نیا صبح امروز در دومین نشست مشورتی شبکه تحقیقاتی بهداشت محیط کشور با تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: از اولویت‌های دانشگاه یزد، بهداشت و محیط است و همواره به موضوع بهداشت محیطی توجه داشته است.

وی با بیان اینکه کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که میان نهادهای تصمیم‌گیری هماهنگی داشته باشند ادامه داد: به همین دلیل است که رشته بهداشت محیط در میان سایر رشته‌ها پیشروی چشمگیری داشته باشد.

مصداقی‌نیا با تاکید بر اینکه چندین رشته منشعب از بهداشت محیط به عنوان رشته مستقل پذیرای دانشجویان است اضافه کرد: همچنین دو رشته جدید نیز برای منطقه چهار کشور پیشنهاد شده که در دست بررسی است و به زودی مصوب خواهد شد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه شبکه تحقیقات بهداشت محیط جایگاه خوبی در بهداشت محیطی دارد اظهار داشت: به عنوان یک نهاد همانند همایش‌های سالانه بهداشتی می‌توان در این زمینه به صورت سیستماتیک عمل کرد و آن را در سطح کشور به صورت گسترده داشت.

مصداقی‌نیا با اشاره به ضرورت تشکیل شبکه تحقیقات بهداشت محیط گفت: این رشته با سایر رشته‌ها ارتباط زیادی دارد و با نهادهای دولتی و تحقیقاتی پیوستگی زیادی دارد و با این هدف شکل گرفته که ارتباطات را در این زمینه توسعه دهد.

وی با تاکید بر اینکه رشته بهداشت محیط مجرد از سایر رشته‌ها نیست تصریح کرد: 25 درصد بار بیماری‌ها در کشورها به عوامل محیطی بستگی دارد و این باید در تحقیقات نشان داده شود.

مصداقی‌نیا با بیان اینکه بحث سلامت محیط در سطح کشور مغفول مانده بود اظهار داشت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر توجه خاصی به آن شده و باید به بار اقتصادی بهداشت محیط نیز پرداخته شود که در پژوهش‌ها نیز باید مورد توجه باشد.

وی با تاکید بر لزوم شناخت آسیب‌های اقتصادی ناشی از عدم وجود بهداشت محیط عنوان کرد: برگزاری چنین نشست‌های می‌تواند در شناسایی این آسیب‌ها و بهره‌مندی از تحقیقات کاربردی در این زمینه موثر باشد.

مصداقی‌نیا همچنین با تاکید بر لزوم تغییر نگرش در برنامه‌ها و جلب مشارکت بخش خصوصی در این زمینه‌ها افزود: باید مراکز تحقیقاتی که در استان‌ها فعال هستند برای پیوستن به شبکه بهداشت محیط دعوت شوند و سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز به ما بپیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha