روز گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست در تهران آغاز به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه چند میهمان ویژه داخلی و خارجی داشت. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکی از این میهمانان بود. او در سخنرانی خود در این مراسم همسایگان کشورمان را خطاب قرار داد و ضمن دعوت از همه همسایگان ایران برای همکاری‌های محیط ‌زیستی، گفت: افزایش همکاری‌ها در این حوزه نه‌فقط یک ضرورت محیط ‌زیستی، بلکه ضرورتی امنیتی است.

همکاری محیط ‌زیستی ضرورت امنیتی است

سلامت نیوز: روز گذشته شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست در تهران آغاز به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه چند میهمان ویژه داخلی و خارجی داشت. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، یکی از این میهمانان بود. او در سخنرانی خود در این مراسم همسایگان کشورمان را خطاب قرار داد و ضمن دعوت از همه همسایگان ایران برای همکاری‌های محیط ‌زیستی، گفت: افزایش همکاری‌ها در این حوزه نه‌فقط یک ضرورت محیط ‌زیستی، بلکه ضرورتی امنیتی است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست با حضور وزیر امور خارجه، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان محیط ‌زیست، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس برنامه محیط ‌زیست سازمان ملل (یونپ) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.


در این مراسم گالتی، وزیر محیط ‌زیست ایتالیا، یوخن فلاس بارت، قائم‌مقام وزیر محیط ‌زیست آلمان، مدیرکل محیط ‌زیست اتحادیه اروپا، جمعی از هنرمندان، تعدادی از مسئولان دستگاه‌های اجرائی، مدیران و صاحبان صنایع، شرکت‌ها، تعدادی از تشکل‌های محیط ‌زیستی و برخی سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند.
در این مراسم، محمدجواد ظریف در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما در شرایط ویژه بین‌المللی هستیم که بیش از هر چیز نیاز به ادراک مشترک در زمینه چالش‌ها، منافع، خطرات و آینده بشریت دارد. هیچ موضوعی به اندازه محیط ‌زیست در این ادراک مشترک نقش نداشته و  هیچ موضوعی به اندازه محیط ‌زیست نیازمند همکاری، هم‌فکری، تبادل‌نظر و تشریک‌مساعی بین‌المللی نیست.  ظریف ادامه داد: این درک مشترک که امروز در حوزه محیط ‌زیست به آن دست یافته‌ایم؛ یعنی فهمیده‌ایم که در زمینه محیط ‌زیست در یک کشتی نشسته‌ایم و یا همه به ساحل امن می‌رسیم یا همه در یک محیط آلوده و غیرقابل حیات زندگی را بدرود خواهیم گفت. 
وزیر امور خارجه تأکید کرد: این نمایشگاه امروز بیش از هر چیز نشانگر همکاری همه بخش‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع برای رسیدن به محیط ‌زیست سالم‌تر است. بخش خصوصی و به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان که در ایران و جهان در این نمایشگاه حضور دارند نشانگر ضرورت حضور این بخش به‌عنوان پیشگام رسیدن به محیط ‌زیست سالم است.  ظریف با اشاره به ضرورت همکاری بین‌المللی که در کنوانسیون‌های متعددی ذکر شده، تأکید کرد: همه کشورها باید بستر لازم را برای اقتصاد سبز و توسعه پایدار فراهم کنند. اقتصاد سبز نه مانع توسعه، بلکه تضمین‌کننده توسعه پایدار است، امروز نیازمند آنیم که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان فراسوی مرزها بر همکاری مشترک انسانی برای ساختن آینده فرزندانمان که وارثان محیط ‌زیست هستند، تلاشی مشترک داشته باشند.
وزیر امور خارجه گفت: در منطقه شاهد سیاست‌های غلطی بوده‌ایم که در نتیجه امروز بیابانی‌شدن، بحران گردوغبار و کم‌آبی را شاهدیم. یکی از حوزه‌هایی که زمینه اعتماد در منطقه را فراهم می‌کند و همه به آن نیاز دارند، محیط ‌زیست است. من همه همسایگان جمهوری اسلامی ایران را دعوت می‌کنم در یک برنامه مشترک برای مقابله با خطراتی که از رژیم‌های گذشته به‌ویژه دولت صدام حسین و امروز از جانب تروریسم به‌ویژه داعش به وجود آمد، یک همکاری ضروری و اطمینان‌بخش را آغاز کنند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دست همکاری به‌سوی همه همسایگان دراز می‌کند تا بتوانیم آینده بهتر برای فرزندانمان در منطقه را فراهم کنیم. این اقدام نه‌فقط ضرورتی محیط ‌زیستی که ضرورتی امنیتی است و امیدوارم رهبران همه کشورهای منطقه از این آزمون حیاتی سربلند بیرون بیایند.


استفاده از فرصت برجام برای حل مشکل گردوغبار
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست هم در سخنان خود با تشکر از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، درخصوص توافق برجام، گفت: با توافق برجام زمینه برای همکاری‌های بین‌المللی در امور محیط ‌زیست فراهم شد.
معصومه ابتکار افزود: امیدواریم با استفاده از این فرصت، هرچه‌بیشتر زمینه را برای تبادل اطلاعات و مبادله تجربیات در این زمینه فراهم کنیم. محیط ‌زیست مقوله‌ای نیست که بتوان به صورت منطقه‌ای یا ملی آن را رفع کرد، بلکه این موضوع نیازمند عزم جهانی است و موفقیت برجام نیز این زمینه را برای کشور فراهم کرده است، ما هم تلاش می‌کنیم با استفاده از این فرصت، مشکلات گردوغبار و دیگر مشکلاتی را که به علت تغییر اقلیم در کشور رخ داده حل‌وفصل کنیم.
رئیس سازمان محیط ‌زیست با اشاره به برخی ابربحران‌ها در زمینه محیط ‌زیست گفت: مقوله گردوغبار مشکلی نیست که به‌راحتی یا به وسیله یک نهاد برطرف شود، این عرصه نیاز به همکاری، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارد که باید همه در کنار هم باشند.


تقدیم ٩ لایحه محیط ‌زیستی به مجلس
مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، دیگر سخنران این مراسم بود. او در صحبت‌های خود گفت: تاکنون ٩ لایحه در حوزه مسائل محیط ‌زیست تقدیم مجلس شده که سه لایحه آن مربوط به موافقت‌نامه‌های بین‌المللی است.  انصاری با تأکید بر اینکه کارنامه دولت یازدهم در حوزه محیط ‌زیست درخشان است، افزود: رئیس‌جمهوری حقوق‌دان شما اولین مصوبه‌ای را که در اولین جلسه دولت یازدهم به تصویب رساند، مربوط به احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه امروز مسیر پایداری آن را با همکاری سازمان محیط زیست پیگیری می‌کنیم. وی تصریح کرد: حفاظت از خاک، حفاظت از منابع طبیعی، احیای تالاب‌های کشور، حمایت از محیط‌بانان، ارزیابی زیست‌محیطی و حقوق حیوانات لوایحی هستند که به مجلس تقدیم کرده‌ایم. معاون حقوقی رئیس‌جمهوری ادامه داد: امیدواریم مجلس بررسی ٩ لایحه را در اولویت قرار دهد و این لوایح را در ماه‌های آینده تصویب کند.


موفقیت در محیط‌ زیست
اریک سولهام، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز سخنران دیگر این مراسم بود، او با تأکید بر اینکه ایران توانست در زمینه برجام به موفقیت برسد و در محیط ‌زیست هم موفق می‌شود، گفت: این کشور توانست پدیده گردوغبار را در سطح جهانی مطرح و کشورها را نسبت به برطرف‌کردن آن وارد عمل کند.
سولهام افزود: سال گذشته توافق‌نامه‌ای برای کاهش توفان‌های گردوغبار در سطح جهانی به تصویب رسید که ایران نقش زیادی در آن داشت، تاکنون قطع‌نامه‌های زیادی درباره مسائل محیط ‌زیستی تصویب شده که اجرای آنها باید براساس فعالیت‌های علمی و دانشگاهی انجام شود تا اجازه ندهیم این مشکلات، به‌ویژه پدیده گردوغبار مناطق بیشتری را درگیر کند.
سولهام گفت: در دنیا برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرفت‌های خوبی شده است، یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های برق خورشیدی دنیا در هند واقع شده و به‌زودی نیروگاه برق خورشیدی دیگری در چین افتتاح می‌شود که امیدواریم در آینده بزرگ‌ترین نیروگاه برق خورشیدی جهان در ایران راه‌اندازی شود.
وی تأکید کرد: ایران کشوری است که چالش‌های محیط‌زیستی زیادی دارد، بهره‌وری پایین از انرژی، مشکلات زیادی برای این کشور به وجود آورده است، ایران کشوری گرم و خشک است و انتظار می‌رود گرم‌تر و گرم‌تر و خشک و خشک‌تر شود؛ بنابراین برای مقابله با این مشکلات، نیازمند داشتن سیستم مدیریتیِ علمی و منظم است.  سولهام اظهار کرد: با اقداماتی که ایران در زمینه محیط ‌زیست و در سطح جهانی انجام می‌دهد، نشان می‌دهد در‌صدد تغییر است و دکتر روحانی در این زمینه پیام درستی را به جهان فرستاده است.


ایران، شریک خوبی برای اتحادیه اروپا
مدیرکل محیط ‌زیست اتحادیه اروپا هم در سخنان خود در این مراسم گفت: ایران در زمینه محیط ‌زیست، شریک خوبی برای اتحادیه اروپاست و تلاش می‌کنیم در این زمینه با ایران همکاری خوبی داشته باشیم.
دانیل کالخا با اشاره به اقدامات ایران در زمینه حفظ محیط ‌زیست اظهار کرد: می‌دانم که اصل پنجاهم قانون اساسی ایران، به حفظ محیط‌زیست و اینکه یک وظیفه عمومی است اشاره دارد و این نشان می‌دهد مردم و دولتمردان در ایران به این مقوله اهمیت می‌دهند و از آقای روحانی به علت توجه به مقوله محیط ‌زیست تشکر می‌کنیم. وی ادامه داد: به همراه هیئتی از نمایندگان شرکت‌های ایتالیایی به ایران آمده‌ام که تمام آنها در زمینه اقتصاد محیط ‌زیستی فعالیت می‌کنند و در تلاشیم تا در محورهای مدیریت پسماند، کیفیت آب‌و‌هوا و آلودگی صنعتی آب‌ها و دریاها با ایران همکاری بیشتری داشته باشیم.  مدیرکل محیط‌ زیست اتحادیه اروپا با تأکید بر اینکه محیط ‌زیست می‌تواند موتور رشد و توسعه باشد، گفت: چالش‌های محیط‌زیستی زیادی، مانند آلودگی هوا، آب، پسماندها، افزایش بیابان و ازبین‌رفتن تنوع زیستی را پیشِ‌رو داریم که فقط محدود به یک کشور نیست، بلکه مشکلی جهانی است؛ بنابراین کشورها می‌توانند بر این مشکلات غلبه کنند. وی با اشاره به نقش مهم ایران در این زمینه افزود: ایران در منطقه از جایگاه کلیدی و مهمی برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی برخوردار است و تجربه خوبی در این زمینه دارد. 


آغاز همکاری ایران و ایتالیا
گالتی، وزیر محیط ‌زیست ایتالیا نیز در سخنان خود پیش از آغاز به کار رسمی نمایشگاه محیط‌زیست تهران گفت: در توافق‌نامه‌ای میان دو نهاد محیط‌زیستی دو کشور همکاری‌ها در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، مدیریت ترافیک و بهره‌وری از انرژی میان دو کشور آغاز شده است، همچنین دو پروژه مشترک دیگر متمرکز بر بخش پسماندها و نحوه دفع آنها در مرحله بررسی و تصویب نهایی است. گالتی با ابراز خوشحالی از حضور در ایران برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست از رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای هماهنگی و دعوت از وی تشکر و قدردانی کرد و گفت: این نمایشگاه فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و ارائه آخرین دستاوردها در زمینه حفظ محیط ‌زیست است. وی افزود: برای چهارمین‌بار است که به ایران سفر می‌کنم و این نشان از شکوفاشدن همکاری سفارتخانه‌های دو کشور است. گالتی با اشاره به اهمیت موضوع حفظ محیط‌ زیست تأکید کرد: افرادی که در این عرصه وارد می‌شوند، کنشگرانی هستند که در آینده این مشکلات را پیگیری می‌کنند و درصدد حل آنها خواهند بود.


مردم ایران و اهمیت محیط‌ زیست
یوخن فلاس بارت قائم‌مقام وزیر محیط ‌زیست آلمان هم در صحبت‌های خود در این مراسم گفت: دولت ایران و مردم آن اهمیت حفاظت از محیط‌ زیست را به خوبی درک کرده‌اند.  وی افزود: آلودگی زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا یک تهدید جهانی است و می‌توان آن را در پکن، ایران و حتی آلمان نیز دید؛ بنابراین حل آن نیازمند در کنار هم بودن است.  فلاس بارت ادامه داد: با خانم ابتکار در مباحث مربوط به آلودگی هوا مذاکرات زیادی داشتیم، زمانی هوای آلمان بسیار آلوده بود اما اکنون با اقداماتی که صورت گرفته بسیار بهبود یافته است زیرا این خواسته همه بود بنابراین با در کنار هم بودن می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.  قائم‌مقام وزیر محیط‌ زیست آلمان با بیان اینکه ایران و آلمان سابقه خوبی در زمینه همکاری‌های محیط‌زیستی دارند، گفت: نباید اجازه دهیم خاک در هوا منتشر شود، باید ظرفیت تالاب‌ها را برای نگهداری آب بالا ببریم تا شاهد محیط‌زیستی باطراوت و هوایی سالم باشیم.


اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط ‌زیست ایران با شعار «اقتصاد سبز، اقتصاد مقاومتی» با حضور ٣٠٠ شرکت داخلی و ٢٠ شرکت خارجی از کشورهای آلمان، کره‌جنوبی، انگلستان، هلند، ایتالیا، دانمارک، چین، سوئد، فنلاند، نیوزیلند، فرانسه، ژاپن، روسیه، نروژ و اتریش به مدت چهار روز و از تاریخ ششم اسفندماه تا دوشنبه هفته جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha