شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
کد خبر: 207146

پس از آنکه وزارت بهداشت خطای تیم درمانی در ماجرای نوزاد ۲۹‌روزه را تأیید کرد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خطای تیم درمانی در ماجرای این نوزاد تأیید شده است، از اخراج سه فرد خاطی خبر داد.

نوزادی درآتش خطای پزشکی سوخت

سلامت نیوز:پس از آنکه وزارت بهداشت خطای تیم درمانی در ماجرای نوزاد ۲۹‌روزه را تأیید کرد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خطای تیم درمانی در ماجرای این نوزاد تأیید شده است، از اخراج سه فرد خاطی خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وقایع‌اتفاقیه، «درد ما از آنجا شروع شد که همسرم در زمان زایمان فشار خون بالا داشت و دو هفته زودتر از موعد مقرر فرزندمان به دنیا آمد. نگران بودیم، چند هفته‌ای بود که شب‌و‌روزمان را در بیمارستان می‌گذراندیم. امید داشتیم که نوزادمان روزی بابا‌ مامان را با لهجه شیرینش بگوید، شروع کند به راه‌رفتن و ما قربان‌صدقه‌اش برویم. اطرافیانمان می‌گفتند که هزاران کودک با مشکل ریوی به‌دنیا می‌آیند و بعد از دو هفته در دستگاه دیگر مشکلی ندارند اما نمی‌دانستیم باید دردی دیگری را تحمل کنیم؛ درد سوختگی که کاش به جان ما می‌افتاد، نه پسرم.» اینها صحبت‌های پدری بوده که نوزاد تازه‌متولد‌شده‌اش در بیمارستان امام خمینی(ره) با تزریق اشتباه دچار سوختگی شده است.


روایت اول: سوختگی به خاطر خطای پزشکی بود
6 بهمن‌ امسال پسر‌بچه‌ای پا به دنیا گذاشت ولی به‌دلیل فشار خون بالای مادر، نوزاد دو هفته زودتر از موعد به دنیا آمد و این آغاز داستانی دلخراش برای خانواده‌ای شد که منتظر بودند بعد چند هفته بعد لبخند کودک خود را ببینند. پدر پسربچه‌ متولد‌شده می‌گوید: «پسرم زمانی که همسرم در هفته‌ 36 بارداری بود، زودتر از موعد به دنیا آمد که پزشکان فشار خون بالای همسرم را دلیل زایمان زودرس اعلام کردند.» چهار روز پس از بستری نوزاد با خانواده تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند فرزندشان به کما رفته، پس از آن خانواده در غمی بزرگ فرو می‌رود. دست به دعا می‌شوند. نوزاد بعد از دو روز از کما بیرون می‌آید و شادی، خانواده را فرا‌می‌گیرد اما بی‌خبر هستند از اینکه دردی دیگر را باید تحمل کنند. پدر این نوزاد توضیح می‌دهد: «خوشبختانه، دو روز بعد فرزندم وضعیتش مساعد شد و زمانی که برای ملاقات رفته بودم، متوجه شدم پای فرزندم به‌صورت عجیبی دچار سوختگی شده است. زمانی که از کادر درمانی دلیل سوختگی را پرسیدم، آنها اعلام کردند که شب گذشته مقدار سرم را برای نجات جان کودکتان افزایش دادیم و این مسئله به‌منظور احیای آن بوده، نگران نباشید زیرا ترمیم سوختگی آن به‌راحتی انجام می‌شود و این اتفاقات نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهایی همچون آمریکا و آلمان نیز مسئله‌ای عادی به‌شمار می‌رود.» پدر در شرح وضعیت نوزادش توضیح می‌دهد: «20 روز از این حادثه گذشت و نه‌تنها زخم فرزندم بهتر نشد بلکه وضعیت نیز بدتر شد و تنها کاری که در بیمارستان برایش انجام دادند، پانسمانی سطحی و استفاده از پمادهای سوختگی بود.پس از آن، وضعیت فرزندم را از چند پزشک پرسیدم و آنها اعلام کردند که آنژیوکت سرم داخل رگ نبوده و مواد سرم زیر پوست تزریق شده و این مسئله، باعث ازبین‌رفتن بافت پای کودکم شده است.» مسئولان بیمارستان زمانی که وضعیت نوزاد بحرانی می‌شود و پدر او پیگیری‌های خود را ادامه می‌دهد، به‌سراغ پزشک متخصص می‌روند.


روایت دوم: روابط عمومی بیمارستان امام‌خمینی(ره)، سوختگی را طبیعی دانست
«نوزاد 35 هفته‌ای در تاریخ ششم بهمن به روش سزارین پا به دنیا گذاشته است. مادر بیمار مبتلا به فشار خون زایمانی بود و نوزاد نیز پس از تولد به علت مشکلات زمینه‌ای دچار وخامت حال شد. باوجود بدحالی نوزاد و مشکلات قلبی- تنفسی حاد، مراقبت همه‌جانبه و چند‌ تخصصی گروه درمانی، منجر به سلامت نوزاد بیمار و حال عمومی کاملا خوب شد. الحمدلله اکنون خطرات تهدیدکننده حیات مرتفع شده است.» اینها بخشی از جوابیه روابط عمومی بیمارستان امام خمینی(ره) است که سوختگی پای نوزاد را روند طبیعی درمان و بازگشت او به زندگی می‌داند. در متن این جوابیه با عنوان اصل ماجرا توضیح داده شده است که در نوزادان بدحال به علت خونرسانی ضعیف پوستی و تکامل‌نیافتن رگ‌ها، احتمال خروج مایعات تزریقی و پاره‌شدن مویرگ‌ها وجود دارد. همچنین، پوست نوزادان، به‌ویژه نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند، قوام و استحکام پایینی دارد و مستعد آسیب است. این مسئله، درباره نوزاد ما نیز اتفاق افتاد و خروج سرم قندی از رگ او منجر به آسیبی کاملا سطحی در پوست پای نوزاد- بدون آسیب به عضلات، عصب و تاندون- شد.


روایت سوم: وزیر بهداشت کوتاهی پرسنل را تأیید کرد
اما ماجرا به جوابیه بیمارستان امام‌خمینی(ره) محدود نشد. عالی‌ترین مقام مسئول درمانی در کشور حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، نیز درخواست رسیدگی به ماجرا را داشت. قاضی‌زاده گفته است: «از تمام همکارانی که برای احیای این نوزاد زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم زیرا در سه نوبت او را از مرگ نجات دادند اما کوتاهی انجام‌شده، قابل چشم‌پوشی نیست و هر نوع کوتاهی حتی کوچک، می‌تواند عوارضی جدی را به‌دنبال داشته باشد و نظم، انضباط، دقت و انصاف، بخشی از وظیفه ما‌ست.»


روایت چهارم: تاکنون 3 نفر از مقصران عزل شده‌اند
پس از آنکه وزارت بهداشت خطای تیم درمانی در ماجرای نوزاد ۲۹‌روزه را تأیید کرد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خطای تیم درمانی در ماجرای این نوزاد تأیید شده است، از اخراج سه فرد خاطی خبر داد. عباس زارع‌نژاد، به فارس گفته است: «تاکنون سه فرد خاطی از سمت خود عزل شده‌اند. تیم وزارت بهداشت این موضوع را بررسی کرد و متأسفانه، گزارش کذب اعلام شده بود.» این درحالی است که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در جوابیه مفصلی موضوع را به‌طور کلی انکار کرده بود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha