معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درباره آنچه که بیمارستان‌های این شهر طی یکی - دو ماه گذشته و در جریان دو بحران ریزگردها پشت سرگذاشتند، گفت: بیش از 13 سال است که با این بحران روبر هستیم و این بار فرصتی بود که وضعیت ما دیده شود؛ در حالیکه ما همیشه با این مشکلات مواجه بودیم.

بیمارستان‌های این استان همیشه آماده‌باش هستند

سلامت نیوز:معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، درباره آنچه که بیمارستان‌های این شهر طی یکی - دو ماه گذشته و در جریان دو بحران ریزگردها پشت سرگذاشتند، گفت: بیش از  13 سال است که با این بحران روبر هستیم و این بار فرصتی بود که وضعیت ما دیده شود؛ در حالیکه ما همیشه با این مشکلات مواجه بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهران ورناصری در این خصوص اظهار کرد: طی یک ماه گذشته دو مرتبه به صورت جدی با بحران ریزگرد روبرو شدیم؛ دور اول زمانی بود که درصد ریزگردها در هوا به 66 درصد رسید، ولی خوشبختانه این اتفاق روز جمعه بود و به علت تعطیلی مدارس و رفت و آمد کم مردم مشکل جدی نداشتیم و تعداد مراجعات خیلی بالا نرفت. اما  اتفاق مهم  قطعی آب و برق بود که با ریزگردها همزمان شد و برای سیستم‌های بیمارستانی ما مشکلاتی ایجاد کرد.

وی با اشاره به افزایش 40 درصدی مراجعه به بیمارستان‌ها به علت بیماری‌های تنفسی، بیان کرد:  سال‌ها است که بیمارستان‌های ما به سیستم‌های برق اضطراری مجهز هستند و در فصل زمستان هم نیازی به کولر نداریم، به همین دلیل  اینکه برق تمام شهر قطع بود، بیمارستان‌ها مشکل حادی نداشتند و برق رسانی به صورت فعال انجام می‌شد.

معاون درمانگاه دانشگاه جندی شاپور اهواز ادامه داد: قطعی‌های برق در استان مکرر است و مبحث جدیدی نیست. به همین دلیل برای موضوع ریزگردها آمادگی داشتیم و موتور برق‌ها فعال شدند. همچنین تانکرهای بزرگ آب در سیستم‌های درمانی وجود دارد و مشکل جدی از این نظر نداشتیم. ولی یکی از مشکلات ما افزایش بار مراجعه مردم است؛ چون نگهداشت سیستم در حال اضطراری با حالت معمولی متفاوت است و بار مضاعفی را بر دوش ما می‌گذارد.

ورناصری همچنین اضافه کرد :وقتی سیستم برق و آب قطع می‌شود، درمانگاه‌های سطح شهر و مطب‌ها تعطیل می‌شود. به همین خاطر بار مراجعان به سمت اورژانس‌های بیمارستان‌ها بازمی‌گردد. در تاریخ 30 بهمن ماه، 183 نفر به صورت سرپایی درمان، 19 نفر تحت نظر در اورژانس و 16 نفر در بیمارستان بستری شدند  که نسبت به مدت مشابه رشد 40 درصدی را نشان می‌دهد. ما این قدر شاهد این اتفاقات بوده‌ایم که همیشه برای آن آماده‌ایم؛ بیش از  13 سال است که با این بحران روبرو هستیم. این بار فرصتی بود که وضعیت ما دیده شود. در حالیکه ما همیشه با این مشکلات مواجه بودیم. قطعی آب و برق نیز برای سیستم‌های ما تعریف شده است.

وی همچنین بیان کرد: گرد و غبار نیز به دلیل بسته بودن فضای اتاق‌های عمل کمتر نفوذ می‌کند، ولی در سایر قسمت‌های بیمارستان وجود دارد؛ این در حالی است که بار مراجعات مردم در این روزها بیشتر هم می‌شود. اما مردم ما هم یادگرفته‌اند که با این بحران‌ها چگونه مبارزه کنند. یکی از علل کاهش آمارها هم همین اقدامات مردم مثل ماندن در خانه‌ها، استفاده از درزگیرها و دستگاه تصفیه هوا و آب است. ما نمی‌توانیم از آب شهر استفاده کنیم،  به همین دلیل  دستگاه تصفیه آب داریم. الان هم کارمان به تصفیه هوا رسیده است که در بسیاری از منازل از آن استفاده می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور نیز از اجرای یک برنامه تحقیقاتی درباره میزان اثرگذاری ریزگردها بر سلامت مردم و امکان ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند سرطان و فشارخون و ... خبر داد و گفت: صحبت درباره این موضوع نیاز به کارشناسی دقیق دارد. به همین دلیل نیز در حال انجام  بررسی‌های علمی و مقایسه آمارهای 10 سال گذشته هستیم. افزایش سرطان در جامعه در یک بازه زمانی طولانی اتفاق می‌افتد و به این منظور آلاینده‌ها باید زمان زیادی وجود داشته باشند.

ورناصری تصریح کرد: تغییرات استان از نظر خدماتی که به مردم ارائه می‌شود در طرح تحول واضح بوده است، ولی متاسفانه به دلیل  جنگ، هنوز فاصله زیادی با شهرهای دیگر داریم. باقی شهرها زیرساختی برای پیشرفت داشته اند ولی ما نداشتیم. مگر این که عزمی کشوری برای کمک به استان وجود داشته باشد. همچنین  به خاطر موضوع ریزگردها و دستورهای داده شده برای کمک به استان، قول‌هایی جهت کمک به مردم در زمینه اعتبارات داده شده است و تحرکات مثبتی احساس می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha