وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت مصرف ۱۰۸۲ فقره کود وارداتی یا تولیدی در مزارع کشور خبر داد.

سم باید با نسخه به کشاورزان فروخته شود

سلامت نیوز:وزیر جهاد کشاورزی از ممنوعیت مصرف ۱۰۸۲ فقره کود وارداتی یا تولیدی در مزارع کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مهندس محمود حجتی روز یکشنبه در مجمع ملی سلامت که با حضور رئیس‌جمهور و برخی از وزرا در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، به تشریح وضعیت تولید فرآورده‌های کشاورزی در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه تأمین پروتئین گیاهی و حیوانی، با مسائل و مشکلاتی مواجه هستیم که البته این وضعیت در موضوع تولید پروتئین‌های گیاهی بیشتر به چشم می‌خورد.

وی با تأکید بر برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تولید محصول نهایی سالم فرآورده‌های کشاورزی در کشور تصریح کرد: متأسفانه در دوره تحریم هرکسی از هر جایی، انواع سم‌های پرخطر را تأمین و آنها را به صورت رسمی و قاچاق در کشور وارد و مورد استفاده قرار می‌داد که این وضعیت باعث شده بود ضایعات زیادی به محصول نهایی فرآورده‌های کشاورزی وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی با عنوان این مطلب که بعد از موضوع برجام، شاهد تشکیل شورای نظارت بر واردات سم در کشور بوده‌ایم، افزود: بعد از برجام تلاش کردیم تمام سم‌های کشاورزی که مجوز داده شده بود، بار دیگر مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرند و برخی از آنها حذف و سم‌های جدید کم‌خطر و مؤثرتر شناسایی و مورد استفاده قرار گیرند.

حجتی با انتقاد از اینکه در مرحله میدانی شاهد بی‌سامانی در موضوع استفاده از سموم کشاورزی هستیم، خاطرنشان کرد: متأسفانه این بی‌سامانی باعث شده بود که هر کسی سم‌فروشی راه بیندازد و محصولی تحت عنوان «کود» تولید و عرضه کند.

وی با تأکید بر ساماندهی ۳۵۰۰ فروشگاه عرضه سم در سطح کشور تصریح کرد: هنوز فروشگاه‌هایی هستند که باید در موضوع فروش سم تعیین تکلیف شوند.

وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد حدود هزار کلینیک گیاه پزشکی در کشور خبر داد و گفت: می‌بایست ما به سمتی برویم که سم بدون نسخه در اختیار کشاورز قرار نگیرد و این موضوع در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

حجتی با اعلام اینکه در سال ۹۲ تنها ۲۳۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی از طریق بیولوژیک تحت نظارت بودند، افزود: این وضعیت در سال ۹۵ با سه برابر افزایش به ۷۳۵ هزار هکتار رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال حل مشکلات مربوط به باقی‌مانده سموم در محصولات زراعی هستیم، گفت: در حال حاضر ۵۰۰۰ نوع فقره کود در کشور ثبت شده است که ۳۳۰۰ فقره آن وارداتی و بیش از ۱۵۰۰ فقره آن تولید داخل است.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه ۱۰۸۲ فقره کود که وارداتی یا تولیدی بوده‌اند برای مصرف، ممنوع اعلام شده‌اند، اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این ۱۰۸۲ فقره کود یا بی‌اثر و یا با مشکلاتی همراه بوده‌اند.

حجتی از ضرورت جایگزینی کودهای زیستی به جای کودهای شیمیایی خبر داد و گفت: در حال حاضر شورای راهبردی محصولات ارگانیک در کشور تشکیل شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha