رشد قد انسان از طریق صفحات رشدی است كه با بالا و پایین استخوان‌های درشت نی، نازك نی، ران، مهره‌ها و بازو اتفاق می‌افتد.

دمپایی‌های تبلیغاتی و هورمون رشد هیچ تأثیری در افزایش قد ندارند
سلامت نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: دمپایی های تبلیغاتی و حتی هورمون رشد هیچ تاثیری در افزایش قد انسان ندارد و قد انسان بر اساس ژنتیك هر فرد تعیین می‌شود.

مرتضی كاظمی در گفت‌وگو با  فارس، در خصوص دمپایی افزایش قد اظهار داشت: رشد قد انسان از طریق صفحات رشدی است كه با بالا و پایین استخوان‌های درشت نی، نازك نی، ران، مهره‌ها و بازو اتفاق می‌افتد.

وی افزود: 30درصد رشد استخوان ران مربوط به صفحه رشد بالایی و بقیه آن مربوط به رشد پایینی است و این رشد درباره استخوان ساق به صورت 60 درصد در صفحات بالا و 40درصد در صفحات پایین است.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینكه اولین فاكتور مهم در رشد قد انسان ژنتیك است افزود: پس از آن موارد دیگری از جمله تغذیه نیز موثر است. فاكتورهای رشد را كه به افراد كوتاه قد تزریق می‌كنند رشد فرد را تسریع می‌كند اما سرانجامش همان عددی می‌شود كه اگر فرد اجازه می‌داد خودبه خود و تدریجی رشد می‌كرد.

وی اضافه كرد: این كار به این دلیل است كه آدرس ژنتیك و میزان قد هر فرد نیز برای افزایش قد قبلاً در كروموزوم آنها قرار داده شده است. لذا هیچكس نمی‌تواند ارگانیزمش را به هم بزند.

كاظمی در پاسخ به این پرسش كه در تبلیغات این دمپایی آمده است به كمك پالس‌های الكتریكی به كف پا و برخی نقاط قد فرد بین 5 تا 8 سانتیمتر افزایش می‌یابد. گفت: این موضوع كاملاً غلط و علمی است و هیچ اساسی ندارد.

وی اضافه كرد: برخی‌ها ادعا می‌كردند كه اگر پای فرد را در داخل محوطه اكسیژن قرار دهند رشد قدش بیشتر می‌شود كه مشاهده كرده‌اند در اندازه نهایی قد افراد هیچ تاثیری ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha