رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بسیاری از سیگارهای وارداتی به یک پنجم قیمت کشور تولیدکننده خودشان فروخته می‌شود و دلیل آن این است که در کشور تولید کننده، مالیات زیادی برای آن اخذ می‌شود، در حالی که در کشور ما این محصول به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

سرازیر شدن سود مواد دخانی به جیب دلالان/ فروش سیگار به قیمتی کمتر از کشورهای تولید کننده

سلامت نیوز:رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: بسیاری از سیگارهای وارداتی به یک پنجم قیمت کشور تولیدکننده خودشان فروخته می‌شود و دلیل آن این است که در کشور تولید کننده، مالیات زیادی برای آن اخذ می‌شود، در حالی که در کشور ما این محصول به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،خسرو صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ، گفت: طبق پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس، منبع محاسبه مالیات مواد دخانی  به جای محاسبه قیمت خرده‌فروشی به قیمت درب کارخانه تغییر کرد یعنی در این صورت میزان مالیات اخذ شده از مواد دخانی به نصف و حتی یک پنجم قیمت کاهش می‌یابد.

وی افزود: هم اکنون در کشور ما بین قیمت تولید سیگار و قیمت فروش آن فاصله زیادی وجود دارد و سودی که در این بین باید در اختیار دولت قرار گیرد به جیب دلالان می‌رود.

صادق نیت اضافه کرد: مثلا سیگاری که قیمت درب کارخانه آن 400 تومان است، با 2 هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد و سود ایجاد شده در این وسط به  جیب دلالان می‌رود. در حالی که همین پول می‌توانست در اختیار دولت و مردم قرار گیرد و برای درمان افراد سیگاری و ارتقای وضعیت سلامت افراد جامعه خرج شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: براساس پژوهشی که در کشورهای مختلف انجام شده افزایش مالیات بر مواد دخانی یکی از روش‌های کاهش مصرف دخانیات است. اما متاسفانه در کشور ما مالیات سیگار جزو کمترین اقلام مالیاتی کشور است و در این زمینه جزو چند کشور آخر دنیا هستیم و می‌توان گفت با کشوری همچون افغانستان هم رتبه‌ هستیم.

صادق‌نیت گفت: بسیاری از سیگارهای وارداتی به یک پنجم قیمت کشور تولیدکننده خودشان فروخته می‌شود و دلیل آن این است که در کشور تولید کننده، مالیات زیادی برای آن اخذ می‌شود در حالی که در کشور ما این محصول به راحتی در اختیار جوانان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: این موضوع (منبع محاسبه مالیات مواد دخانی به جای محاسبه قیمت خرده‌فروشی به قیمت درب کارخانه) در صحن علنی تصویب شد و به شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان به دلیل ابهاماتی که بر آن وارد بود و همچنین به دلیل کاهش درآمد دولت از محل اخذ مالیات، برگشت خورد و قرار است مجددا همین روزها در صحن مجلس بررسی شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha