دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 20727

معاون آموزشی دانشكده پرستاری مامایی مشهد با انتقاد از به‌كار نگرفتن روشهای نوین آموزش مهارت‌های بالینی برای دانشجویان پرستاری گفت: روش‌های به كار گرفته شده برای آموزش پرستاری غالباً سنتی و منسوخ شده است.

به گزارش سلامت نیوز سیدرضا مظلوم  اظهار كرد: هرچند دانشكده های پرستاری و مامایی در آموزش عملی و مهارت‌های بالینی از مراكز مراقبت بالینی یا (اتاق پراتیك) به عنوان یك واحد بیمارستانی و مجهز به مولاژ و تجهیزات بیمارستانی نظیر ونتیلاتور استفاده می‌كند اما این روش مربوط به 50 سال گذشته است. با این وجود دانشكده های پزشكی به تازگی از این شیوه برای آموزش مهارت‌های بالینی استفاده می‌كنند.

وی با اشاره به شیوه‌های نوین ارزشیابی مهارت‌های بالینی از قبیل "آسكی" ادامه داد: این شیوه ارزشیابی جز در چند دانشگاه بزرگ كشور نظیر تهران، مشهد، اصفهان و... در بقیه دانشگاه‌های كشور اجرا نمی‌شود.

معاون آموزشیدانشكده پرستاری مامایی مشهد با بیان اینكه با ورود روش‌های نوین ارزشیابی باید شیوه‌های آموزش مهارت‌های بالینی هم دستخوش تغییر شود، گفت: متاسفانه با وجود دانش تئوریك خوب، مربیان مهارت‌ها بالینی ضعیفی دارند كه این نقطه ضعف باید به نحوی جبران شود.

مظلوم یادآورشد: 50 درصد زمان آموزش در دوره كارشناسی پرستاری به آموزش بالینی احتصاص دارد اما این در حالی است كه مربیان فقط برای آموزش تئوریك تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به وجود دیدگاه اشتباهی مبنی بر اینكه كار در كلاس ارزش و اعتبار بیشتری دارد و نیازمند تجربه بیشتری است، گفت: به همین علت دانشكده های پرستاری همواره افراد تازه فارغ‌التحصیل را به عنوان مربی پذیرش می‌كنند در حالی كه آموزش مهارت‌های بالینی بیش از آموزش تئوریك به تجربه نیاز دارد.

معاون آموزشی دانشكده پرستاری مامایی مشهد با بیان اینكه دانشجوی پرستاری می‌تواند به 90 درصد از آموزش‌های تئوریك از طریق كتب مرجع و اینترنت دست یابد، گفت: از این‌رو برای آموزش تئوریك به حضور فردی با 10 سال سابقه نیازی نیست.

مظلوم در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری با انتقاد از اینكه همیشه در صورت كمبود مربی كم‌سابقه‌ترین افراد را برای آموزش به بخش می‌فرستند، افزود: امروزه جایگاه و ارزش واقعی آموزش تئوری و عملی وارونه شده است و هم‌اكنون همه به آموزش تئوریك به عنوان یك كار لوكس و بی دغدغه نگاه می‌كنند و حاضر نیستند آن را با آموزش مهارت‌های بالینی در بیمارستان‌ها عوض كنند.

وی گفت: در دانشكده های پرستاری و مامایی به آموزش بالینی بهای لازم داده نمی‌شود، به همین علت دانشجویان فارغ‌التحصیل از نظر مهارت‌های بالینی ضعیف هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha