دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۴

ام اس؛ بیماری شایع عصر ما که هر روز بر تعداد مبتلایان به آن افزوده می شود. افرادی که مسیر طولانی و سخت را برای کنترل این بیماری در پیش دارند. به همین خاطر همواره در جست و جوی راهی برای درمان این بیماری ناشناخته هستند و به نظر می رسد به افق­های روشنی دست یافته اند.

تکنولوژی به کمک درمان ام اس می آید

سلامت نیوز: ام اس؛ بیماری شایع عصر ما که هر روز بر تعداد مبتلایان به آن افزوده می شود. افرادی که مسیر طولانی و سخت را برای کنترل این بیماری در پیش دارند. به همین خاطر همواره در جست و جوی راهی برای درمان این بیماری ناشناخته هستند و به نظر می رسد به افق­های روشنی دست یافته اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، علی رغم تمامی پیشرفت هایی که علم پزشکی در این سال ها داشته است از ام اس هم چنان به عنوان بیماری مبهم یاد می شود. مشکلی که دلیل بروز آن مشخص نیست و این مسئله کار پزشکان را برای پیدا کردن درمان قطعی و راحت تر کردن زندگی مبتلایان دشوار می کند. با تمام این احوال، گروهی از پزشکان در آخرین تلاش های خود موفق به ساخت دستگاهی شده اند که تا حد بسیاری موجب بهبود افراد درگیر با ام اس می شود.

همی دانیم که ام اس با هدف قرار سیستم خود ایمنی بدن مفاصل، بینایی، خلقیات و تمرکز انسان را تحت تأثیر قرار می دهد. یکی از رایج ترین درمان هایی که برای کاهش علائم این بیماری به کار می رود تجویز داروهای استروئیدی است؛ داروهایی که روند بازیابی فرد و کاهش اثرات حملات را سرعت می بخشند. در همین راستا، گروهی از پژوهشگران دستگاهی به نام tDCS ساخته اند که نه تنها کارکردی مشابه دارد بلکه به شکلی قوی تر و سریع تر نشانه های ام اس را تخفیف می دهد.

قرار گرفتن این دستگاه روی سر بیماران موجب جلوگیری از تجمیع پلاک ها در نواحی مختلف مغز می شود. در واقع، الکترودهای صاطع شده از tDCS نوعی قشای مغزی محسوب می شوند که در بیماران مبتلا به ام اس کارایی خود را از دست داده است. نتایج به دست آمده از آزمایش این دستگاه روی 25 بیمار حکایت از دارد که قوای شناختی شرکت کنندگان به شدت ارتقا یافته. بر این اساس، توانایی حل مسئله، توجه، پردازش اطلاعات، زمان پاسخ گویی و دیگر مهارت های حافظه در مواجهه با مسائل و چالش های جدید افزایش قابل توجهی داشته است.

بنابراین، چنانچه این دستگاه در سطح وسیع به تولید برسد و در کشورهای مختلف توزیع شود، می توان امیدوار بود افراد مبتلا به ام اس سالیان سال بدون تجربه حتی یکی از علائم و عوارض این بیماری به حیات خود ادامه دهند.

منبع medicalnewstoday

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha