معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سدسازی اقدام خوبی برای مهار آب های جاری است، در عین حال گفت: سدسازی ها باید مبتنی بر اصول کارشناسی و رعایت حقآبه مناطق پایین دست باشد.

رئیس سازمان هواشناسی: خشکسالی پدیده جدیدی در ایران نیست

سلامت نیوز:معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه سدسازی اقدام خوبی برای مهار آب های جاری است، در عین حال گفت: سدسازی ها باید مبتنی بر اصول کارشناسی و رعایت حقآبه مناطق پایین دست باشد.


به گزارش سلامت نیوز، ایرنا نوشت:داود پرهیزکار روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید هواشناسی این استان افزود: شکل گیری چشمه های گرد و خاک در خوزستان ناشی از بی توجهی به اصول سدسازی است و همین امر سبب شده تا بخش زیادی از این استان خشک شود.

وی، بروز بسیاری از ناهنجاری های اقلیمی در مناطق مختلف کشور را ناشی از بی توجهی برخی از مدیران به مطالعات کارشناسی دانست و گفت: توسعه بدون توجه به توان اقلیمی مناطق خسارت های سنگینی را برای کشور به بار آورده است.

پرهیزکار بیان کرد: خشکسالی پدیده جدیدی در کشور نیست بلکه جزو لاینفک و از ویژگی های اقلیم عرض های جنب حاره ای است، به گونه ای که میانگین بارندگی در جهان سه برابر بارندگی در ایران است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اما چرایی شکل گیری رخدادهایی از جمله خشک شدن دریاچه ارومیه، گرد و خاک شدید در خوزستان و مشکل تامین آب در بسیاری از شهرهای کشور به نبود مدیریت صحیح و بی توجهی به مطالعات کارشناسی در امر توسعه بوده است.

پرهیزکار با اشاره به برخی از مشکلات زیست محیطی تهران گفت: بلندمرتبه سازی ها و چینش کنار هم برج ها بیانگر آن است که در اقلیم تهران بیش از حد توان آن بارگذاری شده و این بی توجهی به توان اقلیم، منجر به توسعه ناپایدار در این کلانشهر شده است.
رئیس سازمان هواشناسی افزود: بر همین اساس ضروری است با افرادی که طرحهایی در راستای توسعه ناپایدار اجرا می کنند برخورد شدید شود.

پرهیزکار، توسعه هواشناسی کاربردی را از مهمترین رویکردهای این سازمان در سه سال اخیر دانست و گفت: مدیران با بهره گیری از داده های پردازش شده هواشناسی می توانند در اجرای طرح های زیربنایی و توسعه ای متناسب با شرایط اقلیمی عمل کنند تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود.

وی بیان کرد: هم اکنون به موفقیت های خوبی در تهک (سامانه توسعه هواشناسی کاربردی) کشاورزی دست یافته ایم و اقدامات خوبی در حوزه های تهک جاده ای، شهرسازی و دریایی انجام گرفته شده است.

رئیس سازمان هواشناسی و معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هم اکنون 2 لایه هواشناسی در تهران و ستاد استانها فعال است و تلاش ما بر این است تا در گام بعدی لایه هواشناسی شهرستانها و روستاها را نیز فعال کنیم.

بیش از 10 سال است که میانگین بارش های کشور کمتر از نرم طبیعی خود بوده و همین امر سبب وقوع خشکسالی و کم آبی در بسیاری از استانهای کشور از جمله چهارمحال و بختیاری شده است.

هم اکنون بیش از 4 هزار و 500 ایستگاه هواشناسی در نقاط مختلف کشور فعال است که بر اساس برنامه پنج ساله ششم پیش بینی شده این تعداد به 10 هزار ایستگاه افزایش پیدا کند.

در این آیین از خدمات مهرداد قطره سامانی قدردانی و شاهرخ پارسا بعنوان مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha