رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت و برنامه وزارت بهداشت، لازم است هپاتیت C تا 15 سال آینده در ایران ریشه کن شود. اما با وجود 190 هزار مبتلا به این بیماری، درمان و کاهش نرخ ابتلا بدون همکاری تک تک افراد جامعه میسر نخواهد بود.

هپاتیت سی تا سال 1410 در ایران باید ریشه کن شود/ وجود 190 هزار بیمار

سلامت نیوز:  رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت و برنامه وزارت بهداشت، لازم است هپاتیت C تا 15 سال آینده در ایران ریشه کن شود. اما با وجود 190 هزار مبتلا به این بیماری، درمان و کاهش نرخ ابتلا بدون همکاری تک تک افراد جامعه میسر نخواهد بود.


به گزارش سلامت نیوز، سیدموید علویان در نامه ای خطاب به ریاست صدا و سیمای جمهوری اسلامی که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، اعلام کرد که در این میان سینما و تلویزیون با توجه به گستردگی مخاطب می تواند بیش از هر ارگانی دیگر در امر خطیر، آگاهی رسانی جامعه در خصوص پیامدهای این بیماری مثمرثمر واقع می شود، چراکه یکی از موانع بیماریابی و درمان مبتلایان عدم اطلاع رسانی گسترده این بیماری در رسانه سمعی و بصری به دلیل وجود هنجارها و تابوهای اجتماعی در خصوص این بیماری و مبتلایان آن می باشد.


در این نامه آمده است: لزوم اطلاع رسانی صحیح در خصوص راه های جلوگیری انتقال این بیماری، ارایه آخرین دستاوردهای پزشکی به منظور ترغیب بیماران به درمان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش جامعه به مبتلایان به هپاتیت و نیز تنویر افکار عمومی در خصوص باورهای غلط نسبت به ازدواج، اشتغال و ارتباط این بیماران در بطن جامعه، لزوم حمایت های قانونی و درمانی از مبتلایان از سوی مراکز بهداشتی، درمانی و موسسات بیمه گذار، سرمایه گذاری فرهنگی و تولید فیلم های آموزشی در خصوص نحوه انتقال هپاتیت و برخورد با بیماران به منظور کاهش الام آنها و همچنین نقش خیرین در ایجاد مراکز درمانی و درمان رایگان بیماران می تواند در پیشبرد جامعه به سوی ریشه کنی هپاتیت سی تا سال 1410 نقش موثری ایفا کند.


علویان خاطرنشان کرد: از این رو بهره گیری از نقش بی بدیل و تاثیرگذار رسانه های سمعی و بصری بر اذهان عمومی یک ضرورت غیرقابل انکار است و می توان از ظرفیت های بالقوه جوانان لایق و باانگیزه در قالب جشنواره های فیلم کوتاه یا پویا نمایی با موضوع هپاتیت استفاده کرد.
وی افزود: در دهه های گذشته یکی از مهمترین مشکلات که سالانه سلامت میلیون ها نفر را درگیر و منجر به ناتوانایی و مرگ آنها شده است. بیماری کبدی همچون هپاتیت های ویروسی بی، سی و کبد چرب می باشد. امروزه هپاتیت سی به تنهایی بیش از ایدز در دنیا قربانی می گیرد و بار بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بر دولت و مبتلایان تحمیل می کند. با این وجود توجه چندانی به هپاتیت های ویروسی معطوف نمی شود.


علویان ادامه داد: شیوع هپاتیت سی در ایران با تلاش های شبکه هپاتیت ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان انتقال خون به کمتر از نیم درصد رسیده و این جمعیت اغلب شامل بیماران هموفیلی، دیالیزی و معتادان تزریقی است. پروتکل درمان هپاتیت سی در سال های اخیر تغییرات اساسی یافته است، به طوری که عفونت هپاتیت سی با داروهای جدید در طول سه ماه از بیماران ریشه کن می شود.

*هپاتیت سی
هپاتیت سی نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می ‌دهد و ابتلا به آن اغلب هیچ علائمی ندارد، اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می‌شود و پس از چند سال به سیروز کبد می‌انجامد.
در بعضی موارد، افراد مبتلا به سیروز کبد همچنین درگیر نارسایی کبد، سرطان کبد یا عروق بسیار متورم مری و معده می شوند که این مورد می ‌تواند منجر به خونریزی تا حد مرگ شود.
شیوع هپاتیت سی در ایران کمتر از نیم درصد بوده و در بین کشورهای همسایه دارای کمترین درصد افزایش این بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha