باید دانست كه تنفس بدبو، نوعی بیماری تنفسی است و نباید با بوی بدی كه از مصرف مواد غذایی خاص مثل سیروپیاز ناشی می شود، اشتباه گرفت.

چگونه می‌توان بوی بد دهان را از بین برد؟
سلامت نیوز: بوی بد دهان، از آن مشكلاتی است كه گاه ممكن است علت خطرناكی نداشته باشد، اما می‌تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعی فرد را مختل كند و حتی باعث گوشه‌نشینی و انزوای او شود.

به گزارش  ایسنا، باید دانست كه تنفس بدبو، نوعی بیماری تنفسی است و نباید با بوی بدی كه از مصرف مواد غذایی خاص مثل سیروپیاز ناشی می شود، اشتباه گرفت.

چگونه می‌توان بوی بد دهان را از بین برد؟

در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است كه به دلیل اثرات متابولیك باكتری های دهان روی خرده غذا وپلاك های دندان، بزاق و خون است كه گازهای فراسولفیدی، استون واتانول وسایر گازها را ایجاد نموده و باعث بوی زننده و ناخوشایند می شود.

افرادی كه بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی كنند، مسلما دچار بوی بد دهان خواهندشد . عفونت لثه و بیماری‌های التهابی آن از مهمترین عوامل به شمار می‌رود.

از دیگر عوامل ایجاد بوی بد دهان: سینوزیت، جسم خارجی در بینی، عفونت‌های ریه، معده وروده، دیابت ، نارسایی شدید كلیه وكبد، بیماری‌های بدخیم مثل سرطان ریه و بیماری‌های عصبی مثل اسنیكرفرنی ویا صرع می‌باشد.

همچنین استفاده از داروهای ضدفشارخون، ضدافسردگی و آنتی هیستامین ها كه باعث خشكی دهان می شوند و یا استفاده از سیگار و مصرف الكل باشد نیز در بوی بد دهان موثرند.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشكی تهران، اگر این مشكل به دلیل نوعی بیماری ایجادشده باشد، باید درابتدا عامل بیماریزا را رفع كرد، ولی در كل رعایت بهداشت دهان و دندان در كاهش بوی بددهان بسیار مؤثر است. باید دقت داشت كه حین مسواك زدن نه تنها روی دندان‌ها، بلكه لثه ها را نیز پاكیزه كرد.

در این بین شستن زبان، سقف دهان و لب‌ها نیز مهم است، چرا كه بخش كثیری از باكتری‌ها در این قسمت رشد می كنند.

در ضمن كشیدن نخ دندان نه تنها خرده‌های غذا را از لابلای دندان‌ها پاك می‌كند بلكه به تحكیم لثه‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف دندان كمك می‌كند.

تكنیك‌های دیگر در كاهش بوی بد دهان:

- جویدن آدامس بدون قند به دلیل ترشح بیشتر بزاق، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز، استفاده از دهان شویه های آنتی پلاك مثل كلرهگزیدین و غرغره كردن و دقت در مصرف غذاهایی كه در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند، در كاستن بوی بد دهان مؤثرمی باشند.

اما باید به خاطر داشت كه ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش برطرف كردن بوی بد دهان مسواك زدن مرتب دندان‌ها و نخ كشیدن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha