80 درصد مسمومیت با گیاهان در كودكان زیر پنج سال به خاطر حس كنجكاوی و جذابیت گیاه رخ می‌دهد

80 درصد مسمومیت‌های گیاهی در كودكان زیر پنج سال رخ می‌دهد
سلامت نیوز: یك متخصص سم‌شناسی گفت: 80 درصد مسمومیت‌های گیاهی در كودكان زیر پنج سال رخ می‌دهد و باید گیاهان را دور از دسترس كودكان قرار دهیم.

كامبیز سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس  در خصوص مسمومیت با گیاهان اظهار داشت: منظور از گیاهان سمی گیاهانی هستند كه جنبه‌های سمی بودن آنها در انسان و حیوان به اثبات رسیده است؛ پاره‌ای از این گیاهان اثرات دارویی دارند و اگر به طور ناآگاهانه و بیش از مصرف مجاز استفاده شوند، مسمومیت به وجود می‌آورند.

وی افزود: متأسفانه در كشور ما آمار مسمومیت انسان با گیاهان ثبت نشده اما در آمریكا سالانه 40 تا 60 هزار مورد مسمومیت با گیاهان ثبت دقیق شده است.

این متخصص سم‌شناسی تصریح كرد: خصوصیات جغرافیایی و ژنتیكی در سمیت گیاه تأثیر دارد اما در كشور ما به خاطر شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی، گیاهانی رشد می‌كنند كه در آپارتمان و پارك‌ها از آنها به عنوان گیاهان زینتی استفاده می‌شود.

وی به گیاه "خرزهره " اشاره كرد و اظهار داشت: تمام بخش‌های این گیاه سمی است و از آنجایی كه شیره شیرینی دارد، افراد تمایل به خوردن آن پیدا می‌كنند؛ این كار علاوه بر مسمومیت فرد بر روی سیستم قلبی و عروقی تأثیر می‌گذارد؛ اگر در آتش‌سوزی این گیاه هم بسوزد گازی از خود تولید می‌‌كند كه استنشاق آن موجب مسمومیت می‌شود.

این متخصص سم شناسی در ادامه این مطلب با بیان اینكه 80 درصد مسمومیت با گیاهان در كودكان زیر پنج سال به خاطر حس كنجكاوی و جذابیت گیاه رخ می‌دهد، افزود: اگر كودكان با گیاه خرزهره تماس پیدا كنند یا مقداری از آن را بخورند دچار مسمومیت شدید خواهند شد؛ استفراغ، دل‌درد، سرگیجه و كاهش سطح هوشیاری از عوارض مسمویت با این گیاه به شمار می‌رود.

سلطانی‌نژاد، گیاه "كوزد " را از دیگر گیاهان سمی معرفی كرد و افزود: این گیاه در البرز مركزی رویش پیدا می‌كند و دارای سم‌ است، اغلب كوهنوردان با این گیاه مسموم می‌شوند؛ اگر كوهنورد آلرژی داشته باشد و از كنار گیاه كوزد عبور كند یا با مواد شیمیایی این گیاه تماس پیدا كند دچار سوختگی شیمیایی خواهد شد ؛ قرمزی، تاول و خارش پوست از نشانه‌های مسمومیت با این گیاه است.

وی گفت: گیاه "دیفن‌باخیا " كه به گیاه آپارتمانی معروف است از دیگر گیاهان سمی به شمار می‌رود؛ این گیاه دارای برگ‌های پهن و رنگ‌بندی جذابی است، ماده شیمیایی در این گیاه وجود دارد و در صورتی كه این ماده شیمیایی وارد دهان شود، ناحیه دهان را متورم كرده و سوزش و خارش را به همراه خواهد داشت همچنین اگر شدت آن بیشتر شود موجب انسداد راه تنفسی و خفگی می‌شود.

این متخصص سم‌شناسی گیاه "آزالیا " و "داودی " را از دیگر گیاهان سمی بیان كرد و افزود: این گیا‌هان تزیینی هستند و در صورت مسمومیت عوارض گوارشی و اختلال تنفسی را برای فرد به وجود می‌آورند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در كشور مسمومیت با گیاهان كم و خفیف و ملایم است؛ اغلب این مسمومیت‌ها به خودی خود درمان می‌شود اما میزان مسمومیت گیاهی نسبت به نوع و جنس گیاه متفاوت است.

عضو هیئت علمی پزشكی قانونی كشور، پیشگیری را مهمترین اقدام برای جلوگیری از مسمومیت گیاهی دانست و اظهار كرد: افرادی كه تمایل دارند در منزل خود گیاه نگهداری كنند، باید گیاه را دور از دسترس كودك قرار دهند همچنین اسم گیاه را به خاطر بسپارند چرا كه نام گیاه می‌تواند در تشخیص نوع مسمومیت و درمان بهتر كمك كند.

سلطانی‌نژاد افزود: استفاده از دستكش در افرادی كه با گیاهان سر و كار دارند در پیشگیری از بروز مسمومیت و حساسیت پوستی مؤثر است چرا كه پوست یكی از راه‌‌های بروز مسمومیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha