مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: تا بهمن ماه نزدیک ۷۰ هزار نفر برای دریافت بیمه ازدواج جوانان ثبت نام کرده‌اند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان گفت: تا بهمن ماه نزدیک ۷۰ هزار نفر برای دریافت بیمه ازدواج جوانان ثبت نام کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناصر صبحی در حاشیه برگزاری چهارمین نشست معاونان فرهنگی و امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در شیراز افزود: با ارزیابی و آسیب شناسی اولیه با همکاری بیمه ایران و دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان قرار شد سمینار آموزشی دو ساعته در کلیه شهرستان‌ها برگزار شود تا جوانان و خانواده‌ها با فرصت‌ها و تسهیلاتی که بیمه ازدواج جوانان فراهم می‌کند، آشنا شوند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۶ یک میلیون جوان تحت پوشش بیمه ازدواج قرار گیرند.

وی با اشاره به مجمع خیرین حوزه ازدواج گفت: به منظور تسهیل‌گری، هماهنگی، رصد، ارزیابی، آسیب شناسی و برقراری عدالت به منظور برخورداری جوانان از خدمات خیرین، مجمع خیرین ازدواج را راه‌اندازی می‌کنیم. با این کار قصد دخالت و کنترل خیرین را نداریم بلکه شواهد نشان می‌دهد برخی افراد توسط موسسات مختلف خیریه تحت پوشش قرار گرفتند ولی افراد زیادی از خدمات خیرین بی‌بهره مانده‌اند.

وی اضافه کرد: برای برنامه ریزی دقیق در کشور نیاز به آمار دقیق داریم که مشکلات ازدواج و همچنین فعالیت‌های خیرین را تحت پوشش قرار دهد. بنابراین اساسنامه مجمع خیرین ازدواج را به استان‌ها ارسال کردیم و قرار شد تا پایان سال در هر استان مجمع استانی خیرین ازدواج راه اندازی شود و تا پایان بهار سال ۹۶، مجمع ملی خیرین تاسیس خواهد شد.

صبحی اضافه کرد: در حال حاضر استان‌های اصفهان، یزد، هرمزگان، بوشهر، مازندران و زنجان مجمع خیرین خود را راه اندازی کرده اند و استان آذربایجان شرقی نیز در حال ثبت مجمع خیرین است.

وی با اشاره به ضرورت مستندسازی عملکرد گفت: ما از استان‌ها مدارک و اسنادی را خواستیم و قرار است کتابی در زمینه عملکرد کل استان‌ها در حوزه ازدواج و خانواده، عملکرد مراکز مشاوره، خیرین تدوین شود و یک جلد از این کتاب تا پایان سال جاری منتشر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، صبحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: در جلسه صبح امروز با معاونان فرهنگی و جوانان استان‌ها در زمینه هماهنگی در خصوص نحوه اجرا، عملیاتی سازی و غنی سازی دفاتر ازدواج و تعالی خانواده صحبت کردیم.

وی برگزاری آموزش مدرسان دوره‌های پیش از ازدواج را یکی از برنامه‌های ملی دفتر ازدواج و تعالی خانواده برشمرد و گفت: طبق بانک اطلاعاتی موجود از جوانان در آستانه ازدواج، نیاز به برگزاری ۶۰ هزار ساعت کلاس در طول سال را داریم. با برگزاری دوره‌های آموزش مدرس آنها برای برپایی دوره‌های آموزشی مهارت‌های پیش از ازدواج آماده می‌شوند. البته کار آنها با مشاوران تفاوت دارد، چرا که مشاوره یک موضوع تخصصی است که پس از این مرحله انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق جمعیت جوان در آستانه ازدواج نرخ طلاق و ازدواج هر استان سهمیه مدرسان هر استان مشخص و ابلاغ شده است. حداقل در هر استان یک دوره آموزشی که شامل تربیت ۳۰ مدرس است انجام شده و این تعداد مدرس برای استان‌های کم جمعیت مانند ایلام و کهگیلویه و بویر احمد کافی است اما در استان‌هایی مانند تهران دستکم به ۶۰۰ مدرس نیاز داریم.

وی با بیان اینکه دوره آموزشی مدرسان تا ۲۰ اسفند به پایان می‌رسد اظهار کرد: پس از این مرحله به ارزیابی دوره‌های برگزار شده و ارائه گواهینامه معتبر به واجدان شرایط خواهیم پرداخت. تا از سال ۹۶ با تمرکز بر استان خود به آموزش‌های مهارت‌های پیش از ازدواج بپردازند.

وی با اشاره به سرفصل‌های دوره‌های آموزشی گفت: این سرفصل‌ها بر اساس ماده ۸ قانون تسهیل ازدواج که از جمله آنها می‌توان به مبانی و مفاهیم ازدواج، آشنایی با مراحل مختلف ازدواج و آشنایی با معیارها و ملاک‌های ازدواج اشاره کرد.

وی درباره هزینه آموزش مدرسان گفت: این هزینه را وزارت ورزش و جوانان تقبل کرده است. این مدرسان از روانشناسان و مشاوران دارای پروانه از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره یا استادانی هستند که در حوزه روانشناسی تحصیل نکرده‌اند اما در زمینه خانواده صاحب نظر هستند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با محوریت کنترل و پیشگیری از طلاق اظهار کرد: این کارگاه‌ها بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور برگزار می شود و بودجه آن را وزارت کشور تقبل کرده و برنامه‌ریزی، هماهنگی و تامین محتوا بر عهده دفتر ازدواج و تعالی خانواده بوده است. جوانان در آستانه ازدواج و زوجینی که سال اول زندگی مشترک خود را می‌گذرانند در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند. قرار شده است اگر تعداد شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد، زوجینی که در پنج سال اول زندگی مشترک خود به سر می‌برند در این کارگاه‌ها حضور یابند.

وی افزود: در مرحله اول این طرح در استان تهران و ۱۰ استان دارای بیشترین طلاق و ۱۰ استان دارای طلاق در حد متوسط برگزار می‌شود و در مرحله بعد در ۱۰ استانی که کمترین طلاق در آن به ثبت رسیده به اجرا در می‌آید.

وی اضافه کرد: طبق آمارهای سال گذشته و ۱۰ ماهه سال جاری، تهران دارای بیشترین طلاق در کشور بوده است و در رتبه‌های بعدی استان‌های البرز، قم، گیلان، مازندران، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و کردستان قرار دارند.

صبحی در ادامه گفت: قرار است در استان تهران ۳۰ کارگاه در ۱۰ استان پر طلاق ۲۰ کارگاه و در استان‌هایی که نرخ طلاق آنها متوسط است ۱۰ کارگاه برگزار شود. پیش بینی می‌شود ۱۵ هزار نفر در طرح آموزش‌های پیشگیری از طلاق شرکت کنند.

وی با اشاره به جشنواره ملی ازدواج اظهار کرد: این جشنواره ۲۱ اسفند ماه برگزار می‌شود و ۵۰۰ اثر برای شرکت در این جشنواره به دست ما رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha