سه‌شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 20749

همه بزرگان طب سنتی معتقدند كه هر ادعایی در طب سنتی باید مبتنی بر اصول علمی امروز باشد و اگر حرفی می‌زنیم اما دلیل علمی برای آن نداریم در واقع به طب سنتی ضربه زده‌ایم اما اگر برای ادعای خود شواهد علمی عرضه كنند همه مجبورند آن را بپذیرند.

سلامت نیوز: رئیس دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هر ادعای پزشكی كه توسط مدعیان طب سنتی مطرح شود اما از نظر علمی قابل اثبات نباشد به طب سنتی ضربه می‌زند و بهتر است افراد فعال در این عرصه این ادعاها را به زمانی موكول كنند كه بتوانند به روش علمی آن را اثبات كنند.

محمدرضا شمس اردكانی در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود:‌ همه بزرگان طب سنتی معتقدند كه هر ادعایی در طب سنتی باید مبتنی بر اصول علمی امروز باشد و اگر حرفی می‌زنیم اما دلیل علمی برای آن نداریم در واقع به طب سنتی ضربه زده‌ایم اما اگر برای ادعای خود شواهد علمی عرضه كنند همه مجبورند آن را بپذیرند.

وی ادامه داد: اگر حتی به روش‌های علم امروز نتوانیم ادعای خود را ثابت كنیم باید روش دیگری را برای اثبات ادعای خود پیدا كنیم تا بتوانیم مراجع قانونی را نسبت به صحت مدعای خود قانع كنیم.

شمس اردكانی در پاسخ به ادعاهایی مربوط به تیغ زدن پشت گوش برای درمان زردی نوزادان یا استفاده از نعل اسب گداخته در آب و مصرف آب آن به جای قرص آهن گفت: بنده از این روش‌ها اطلاعی نداریم و چون تاكنون از این روش‌ها استفاده نكرده‌ام نمی‌توانم درباره آن نظر بدهم.

وی افزود: دانشكده طب سنتی دانشگاه علوم پزشكی تهران كه در بزرگترین دانشگاه علوم پزشكی كشور مستقر است مرجع علمی بررسی چنین مواردی است و پزشكان و دانشجویانی كه در این زمینه پرسشی دارند می‌توانند برای گرفتن پاسخ خود به این دانشكده مراجعه كنند.

وی ادامه داد: اگر ما مسائلی را در حوزه طب سنتی مطرح كنیم كه نتوانیم به صورت علمی از آن دفاع كنیم هیچ كمكی به طب سنتی نكرده‌ایم بلكه به آن خسارت هم زده‌ایم، بنابراین بهتر است ادعاهایی كه علم پزشكی امروز با آن مخالفت جدی دارد را فعلاً كنار بگذاریم و تا زمانی كه بتوانیم برای این ادعاها دلیل علمی پیدا كنیم آنها را مطرح نكنیم.

رئیس دانشكده طب سنتی در پاسخ به این پرسش كه آیا افرادی كه پزشك نیستند اما به طور تجربی در حوزه طب سنتی فعالیت می‌كنند و خود را محقق طب سنتی می‌دانند اجازه فعالیت دارند یانه گفت:‌ دخالت در امر درمان در هر شرایطی نیازمند اخذ مجوز قانونی از وزارت بهداشت یا سازمان نظام پزشكی است و اگر كسی می‌خواهد در عرصه طب سنتی وارد شود باید مجوز قانونی داشته باشد. درست مثل كسی كه می‌خواهد رانندگی كند هر چقدر هم كه مهارت داشته باشد تا زمانی كه گواهینامه نداشته باشد پلیس از تردد او جلوگیری می‌كند.

شمس اردكانی گفت: بنده از فعالان عرصه طب سنتی می‌خواهم كه با صداقت رفتار كنند. وزارت بهداشت هم حتماً برای برخورد با افراد مدعی این عرصه كه كارهای غیر علمی می‌كنند، برنامه‌هایی برای اجرا دارد كه به موقع اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha