محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی برای تحریک فراجمجمه‌ای مغز ارائه کردند که در فاز بالینی موفق به درمان بیماری افسردگی شدند؛ این قابلیت موفق به کسب تاییدیه FDA آمریکا شده است.

درمان افسردگی با تحریک فراجمجمه‌ای مغز

سلامت نیوز:محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی برای تحریک فراجمجمه‌ای مغز ارائه کردند که در فاز بالینی موفق به درمان بیماری افسردگی شدند؛ این قابلیت موفق به کسب تاییدیه FDA آمریکا شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،صادق مرزبان از محققان طرح عنوان دستگاه ساخته‌شده را «دستگاه تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای» ذکر کرد و گفت: این دستگاه دارای دو الکترود است که بر روی جمجمه نصب می‌شود و جریان الکتریکی را به نواحی مورد نیاز در جمجمه اعمال می‌کند.

وی با بیان اینکه نمونه آزمایشی این دستگاه تا 4 میلی‌آمپر جریان الکتریکی اعمال می‌کند، خاطرنشان کرد: ولی در نمونه کلینیکی این دستگاه که برای پزشکان قابل استفاده است، تا 2 میلی‌آمپر جریان را به فرد اعمال خواهد کرد.

این محقق با بیان اینکه الکترودهای این دستگاه بر روی پوست سر قرار می‌گیرد، افزود: از طریق این الکترودها جریان‌های الکتریکی به مغز اعمال می‌شود و بسته به نوع بیماری، بخش خاصی از مغز را تحریک خواهد کرد.

مرزبان با تاکید بر اینکه با استفاده از جریان اعمال شده از سوی این دستگاه علاوه بر تحریک کاتدی (مهاری)، می‌توان آندی (تحریکی) به مغز وارد کرد، یادآور شد: این دستگاه قابل حمل بوده و هزینه آن نسبت به نمونه‌های خارجی کاهش یافته است.

این محقق به بیان کاربردهای این دستگاه پرداخت و یادآور شد: این دستگاه برای درمان افسردگی و نارسایی‌های مربوط به «توجه» کاربرد دارد.

وی از کاربرد این دستگاه برای درمان بیماری پارکینسون خبر داد و اظهار کرد: نتایج امیدبخشی در مرحله کاردرمانی با استفاده از این دستگاه به دست آمده است.

مرزبان، ترک اعتیاد را از دیگر کاربردهای این دستگاه نام برد و یادآور شد: علاوه بر آن این دستگاه با اعمال جریان الکتریکی برای درمان دردهای عصبی و سکته مغزی نیز کاربرد دارد و در دنیا از این دستگاه برای درمان این بیماری‌ها استفاده می‌شود.

محقق طرح با تاکید بر اینکه این دستگاه، ساخته شده و در مرحله تجاری‌سازی قرار دارد، افزود: در حال حاضر مطالعاتی برای ارتقای عملکرد دستگاه در دستور کار داریم.

وی، افزایش تعداد کانال‌ها را از اقدامات توسعه‌ای این دستگاه نام برد و گفت: دستگاه‌های تحریک فراجمجمه‌ای را که تاکنون عرضه کرده‌ایم، دارای 2 کانال «آندی» و «کاتدی» است؛ ولی در نسل جدید، این دستگاه در عمق بیشتری از مغز اعمال تحریک الکتریکی می‌کند؛ چراکه تعداد کانال‌های آن به 4 و 8 کانال افزایش یافته است.

مرزبان تاکید کرد: در نمونه‌های جدید این دستگاه از آنجایی که کانال‌های بیشتری بر روی مغز قرار می‌گیرد، عمق نفوذ جریان الکتریکی بیشتر شده است، ضمن آن‌که بدنه آن مقاومت بالایی در برابر اغتشاشات خارجی دارد و از دقت بالاتری برخوردار است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه این دستگاه به فاز بالینی رسیده است، گفت: در این فاز برای درمان افسردگی بهره بردیم که با تحریک ناحیه فرونتال مغز، اقدام به درمان این بیماری کردیم. این کاربرد موفق به دریافت تاییدیه FDA‌ آمریکا شده است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha