طی چند ساله گذشته فكر می‌كنیم كه ام‌اس در ایران شیوع پایینی دارد اما این طور نیست و در حال حاضر بیش از 15 هزار بیمار در انجمن ام اس ایران ثبت‌نام كرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان به آن در كشور بیش از 40 هزار نفر باشد.

سلامت نیوز: رئیس هفتمین كنگره بین‌المللی ام‌اس ایران گفت: شیوع ابتلا به ام‌اس در كشور بالاست به طوری كه بیش از 40 هزار مبتلا به ام‌اس در كشور وجود دارد.

به گزارش  فارس،‌ سعید شاه‌بیگی امروز در نشست خبری هفتمین كنگره بین‌المللی ام‌اس ایران اظهار داشت: بیماری ام اس به طور عمده در سنین بین 20 تا 40 سال را درگیر می‌كند و در بین زنان 2.5 تا 3 برابر مردان شایع‌تر است و چون سن فعال جامعه را درگیر می‌كند در دنیا به آن توجه خاصی می‌شود.

وی با بیان اینكه در 10 سال گذشته انقلاب جدید دارویی در این زمینه اتفاق افتاده است گفت: ام‌اس از نظر شیوع در دنیا متفاوت است به طوری كه هر چه از خط استوا به سمت قطب بالاتر برویم شیوع آن افزایش می‌یابد كه به عنوان مثال شیوع این عارضه در كشورهای آفریقایی پایین است و از آن طرف از 30 میلیون جمعیت كانادا 75 هزار مبتلا به ام اس وجود دارد.

شاه‌بیگی تصریح كرد: طی چند ساله گذشته فكر می‌كنیم كه ام‌اس در ایران شیوع پایینی دارد اما این طور نیست و در حال حاضر بیش از 15 هزار بیمار در انجمن ام اس ایران ثبت‌نام كرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان به آن در كشور بیش از 40 هزار نفر باشد.

وی اضافه كرد: در سال‌های اخیر شیوع ام‌اس در كشور افزایش یافته است كه علت آن مشخص نیست البته شیوع این عارضه در دنیا هم بالاتر رفته است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: 3 تئوری برای ایجاد ام اس مطرح می‌شود كه یكی ژنتیك و دیگری محیط و در نهایت تغییر سیستم ایمنی و عفونت‌ها در این عارضه موثرند كه در مورد اول مشخص شده است برخی ژن‌ها به نوعی با وفور بیشتر ام اس همراه هستند كه البته این موضوع خیلی پررنگ نیست و ابتلا به ام اس، زیاد به ابتلای خانوادگی بستگی ندارد.

شاه‌بیگی ادامه داد: تغییرات محیطی مانند نور نیز بر این عارضه تاثیر دارد و دیده شده در كشورهای مانند كانادا و انگلیس كه میزان ام اس بالا است مردم با نور آفتاب تماس كمی دارند.

وی یادآور شد: امروزه به بحث عفونت در شیوع ام اس توجه ویژه‌ای می‌شود كه یكی از عوامل ایجاد آن می‌تواند ویروس EBV باشد.

شاه‌بیگی گفت: ام اس قسمت‌های مختلف مغز و سیستم نخاعی را درگیر می‌كند و در ابتدا ماده سفید و سپس ماده خاكستری مغز را متأثر می‌كند و اینكه ام اس می‌تواند موجب اختلالات حركتی و زمین‌گیر شدن فرد شود به علت درگیری ماده خاكستری و حملات متنوع به علت درگیر شدن ماده سفید مغز است.

وی اضافه كرد: ام ‌اس سیستم چشمی را نیز درگیر كند و به نوعی اولین علامت ام اس تاری، نابینایی یا كاهش دید یك چشم است و دیده شده در 25 درصد موارد ام‌اس این علامت جز شایع‌ترین علامت حسی است. از طرف دیگر ممكن است گزگز كردن دست‌ها و مورمور شدن آن نیز به مدت 24 ساعت آن به بالا از دیگر علامت‌های ابتلا به این عارضه باشد.

رئیس هفتمین كنگره بین‌المللی ام اس ایران خاطرنشان كرد: ام‌اس همچنین می‌تواند اختلال حركتی دهد به عنوان مثال یك دست یا یك نیمه بدن یا اندام‌های تحتانی ضعیف شوند و بیمار علامت‌های این عارضه به نوعی دریافت می‌كند كه حملات آن مدتی فروكش می‌كند و دوباره آغاز می‌شود كه این حملات از 24 ساعت تا چندین ماه می‌تواند ادامه پیدا كند.

وی درباره تشخیص این بیماری گفت: ام‌.آر.آی مغزی و نخاعی كه مهمترین نوع تشخیص است، پتانسیل برانگیخته مغز كه همان نوار مغزی و گرفتن آب نخاع به همراه علائم بالینی است از مهمترین موارد تشخیصی است كه كشور ما از این نظر در سطح قابل قبولی قرار دارد.

شاه‌بیگی درباره درمان ام‌اس نیز خاطرنشان كرد: در حال حاضر خوشبختانه 6 داروی جهانی برای ام اس وجود دارد كه از نظر مركز دارو و غذای آمریكا تأثیر آنها بر ام‌اس تأیید شده است كه 3 مورد آن اینترفرون‌ها هستند و كو‌پاكسون میتوكسانترون و تایسادری موارد بعدی را تشكیل میِ‌دهند كه همه تزریقی هستند و به جزء دو مورد بقیه آنها در ایران وجود دارد.

وی گفت: اخیراً داروهای جدیدی برای ام‌اس تأیید شده یا مراحل انتهایی تأیید را می‌گذرانند كه دو نوع دارو خوراكی در مراحل انتهای تایید هستند. داروهای دیگری هم به صورت وریدی و عضلانی وجود دارند كه می‌توانند حملات ام‌اس را تا 70 درصد كاهش دهند و به زودی تاییدیه مركز غذا و داروی امریكا را می‌گیرند.

*زالودرمانی، زنبوردرمانی، انرژی درمانی منسوخ شده است

شاه‌بیگی خاطرنشان كرد: روش‌های عجیب درمانی قدیمی مانند زالو درمانی، زنبور درمانی و انرژی درمانی اكسیژن درمانی منسوخ شده است. همچنین كاربرد سلول‌های بنیادی در این عارضه هنوز در مرحله تحقیق است.

وی اضافه كرد: خوشبختانه در ایران داروهایی تولید می‌شود كه گرانقیمت هم هستند. البته وزارت بهداشت سالی 50 میلیون تومان برای این داروها یارانه پرداخت می‌كند و اگر بخواهیم داروهای جدید را وارد كنیم مبلغ بسیار زیادی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha