اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سلول‌های CD4، نوعی گلبول سفید که بدن را از عفونت‌ها مصون نگه می‌دارد حمله می‌کند.

علائم ابتلا به "اچ‌آی‌وی" با گذشت زمان چه تغییری می‌کند؟

سلامت نیوز:اچ‌آی‌وی (HIV) ویروسی است که به سلول‌های CD4، نوعی گلبول سفید که بدن را از عفونت‌ها مصون نگه می‌دارد حمله می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در واقع ویروس HIV سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها ضعیف می‌کند. علائم آلودگی به این ویروس‌ که از طریق ترشحات بدن از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود به طور معمول با گذشت زمان پیشرفت می‌کند. با این حال درمان‌های مشخصی برای کند ساختن یا متوقف کردن پیشرفت ویروس HIV وجود دارد.

در صورتی که فرد آلوده تحت درمان قرار نگیرد، ویروس HIV به سلول‌های سیستم ایمنی آسیب زده و احتمال تبدیل آن به بیماری ایدز را افزایش می‌دهد.

همچنین در صورتی که عفونت ناشی از ویروس HIV تحت درمان قرار نگیرد، خطر ابتلا به برخی عفونت‌ها که اصطلاحا به آنها "عفونت‌های فرصت‌طلب" گفته می‌شود تشدید خواهد شد. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا عفونت‌های فرصت‌طلب عفونت‌هایی هستند که در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف با شدت بیشتر و به طور مکرر ظاهر می‌شود.

عفونت ویروس HIV سه مرحله دارد. در مرحله اول فرد با علائم شبه آنفلوآنزا در ماه نخست آلودگی به ویروس روبه‌رو می‌شود. در این مرحله مقدار زیادی ویروس در جریان خون وجود دارد و همچنین خطر انتقال ویروس به دیگران بالاست.

این ویروس با استفاده از سلول‌های CD4 تکثیر شده و در تمام بدن پخش می‌شود. در این فرآیند سلول‌های CD4 از بین می‌روند.

از جمله علائم این مرحله شامل درد مفصلی و عضلانی، احساس خستگی، افزایش دمای بدن، وجود زخم در دهان، تعریق شبانه، گلو درد و ورم غدد می‌شود.

در مرحله دوم، این ویروس فعال است اما به میزان بسیار پایینی بازتولید می‌شود. افراد به طور کلی در این مرحله علائمی ندارند یا شدت آن بسیار خفیف است.

در افرادی که از دارو مصرف نمی‌کنند مرحله دوم تقریبا ۱۰ سال طول می‌کشد اما افرادی که تحت برنامه‌های درمانی قرار دارند برای چند دهه در این مرحله باقی می‌مانند زیرا درمان دارویی فعالیت ویروسی را کاهش می‌دهد.

در این مرحله هم امکان انتقال ویروس به افراد دیگر وجود دارد هرچند بیماران تحت درمان کمتر شرایط انتقال ویروس به دیگران را دارند.

ایدز مرحله نهایی آلودگی به ویروس HIV است. افراد مبتلا که از دارو مصرف نمی‌کنند بیشتر احتمال دارد به این مرحله برسند.

علائم مبتلایان  به ایدز بسیار متفاوت است اما برخی از نشانه‌های متداول آن شامل بروز لک‌های پوستی، تاری دید، اسهال، ورم غدد لنفاوی، احساس خستگی مداوم، از دست رفتن حافظه و افسردگی است.

موثرترین روش برای کند ساختن یا متوقف کردن پیشرفت ویروس HIV تشخیص به موقع آن و بهره بردن از روش‌های درمانی مناسب است. دو نوع شیوه‌های درمانی مورد استفاده برای متوقف کردن پیشرفت ویروس شامل داروهای آنتی رتروویرال (ART) و پیشگیری پس از در معرض قرار گرفتن (PEP) است.

به گفته کارشناسان فاکتورهای سبک زندگی در چگونگی پیشرفت ویروس HIV به خصوص در تقویت سیستم ایمنی و کمک به مقابله با عفونت نقش دارند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، برخی از مهمترین این فاکتورها شامل موارد زیر است:

- کاهش استرس

- جلوگیری از ابتلا به سایر بیماری‌ها و عفونت‌ها و انجام واکسیناسیون منظم طبق تشخیص پزشک

- عدم استعمال سیگار

- ورزش کردن

- داشتن رژیم غذایی سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha