رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: ۸۵ درصد بیماران دچار کمردرد ناشی از فتق دیسک و اکثر قریب به اتفاق بیمارانی که کمردرد غیر دیسکی و مکانیکال دارند، با طب فیزیکی درمان می‌شوند.

اکثر کمردردها نیاز به جراحی ندارد

سلامت نیوز:رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: ۸۵ درصد بیماران دچار کمردرد ناشی از فتق دیسک و اکثر قریب به اتفاق بیمارانی که کمردرد غیر دیسکی و مکانیکال دارند، با طب فیزیکی درمان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سید منصور رایگانی در بیستمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در ارتباط با موضوع کمردرد و تأثیر طب فیزیکی در کاهش این مشکل اظهارداشت: کمردرد یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که بشر به آن مبتلا می‌شود و در واقع بعد بعد از سردرد و دندان درد، کمردرد از شایع ترین بیماری‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: کم تر کسی  در طول زندگی به کمرد درد مبتلا نمی‌شود و این بیماری انواع مختلفی دارد که شایع ترین نوع آن مکانیکال یا کمردرد غیر اختصاصی نام دارد که به علت ضعف، پیچیدگی و یا اسپاسم عضلات و بافت اطراف دیسک اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی، و الکترودیاگنوز ایران با بیان اینکه این نوع کمردرد معمولا نیاز به درمان پر هزینه  ندارد، گفت: این کمردرد، درمان غیر اختصاصی نیاز داشته که فرد با مدت محدودی استراحت و استفاده از روش های ساده و توصیه های پزشکی و در مواردی روشهای طب فیزیکی مشکلش برطرف خواهد شد.

رایگانی اضافه کرد: یکی از انواع کمردردها به علت بیرون زدگی فتق دیسک و یا تنگی کانال ستون فقرات کمری ایجاد می شود که سبب شده ریشه کمری دچار درگیری و التهاب شده و در بیمار علاوه بر درد کمر، انتشار به پا نیز پیدا شود و این کمردردها اهمیت بیشتری داشته و باید دقت زیادتری نسبت به آن شود.

وی ادامه داد: کمردردی که منجر به بیرون زدگی فتق دیسک می‌شوند، روش های مختلف درمانی دارند. همچنین اگر کمردرد به نحوی باشد که درد تیرکشنده به اندام بیشتر از یک ماه طول کشد و به درمان های معمولی جواب ندهد یا کمر درد همراه با درد تیرکشنده به اندام منجر به ضعف و کاهش شدید قدرت  پا گردد یا درد کمر که همراه با اختلال در کنترل دفع ادارد و مدفوع باشد،   بهتر است  بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی، و الکترودیاگنوز ایران تاکید کرد: در صورتی که کمردرد ناشی از بیرون زدگی فتق دیسک کمر یا تنگی کانال ستون فقرات باشد ولی با سه علامت بالا همراه نشده باشد معمولا با روش های غیر جراحی می توان مشکل را برطرف کرد.

رایگانی افزود: روش های غیر جراحی روش های مختلف دارد که ساده ترین آنها روش های درمان فیزیکی شامل استراحت، تحریک الکتریکی یا درمان فیزیکی با سرما و گرما، تجویز ورزش های لازم همچنین استفاده از داروهای خوراکی مختلف است. گاهی این روش ها در درمان بیماری فرد جوابگو نیست ولی نیاز به جراحی هم نداریم.

وی بیان کرد: در این صورت می توان به روش های مداخله ای طب فیزیکی که توسط همکاران طب فیزیکی و توانبخشی که دوره روش های درمان مداخله ای را دیده باشند یا متخصصان بیهوشی که دوره های مربوطه را گذرانده باشند، مراجعه کرد که این افراد با استفاده از دارو و یا روش های مداخله ای خیلی محدود دارو را اطراف ریشه عصب یا ستون فقرات وارد کرده که باعث شده التهاب و دیسک کمر کمتر شود.

رئیس انجمن طب فیزیکی، توانبخشی، و الکترودیاگنوز ایران گفت: روش ها دیگری نیز هست که با استفاده از روش های کمتر تهاجمی می توان به خارج شدن شدن دیسک بیرون زده کمک کرد ولی پزشک باید با دقت نوع کمرد درد را تشخیص و ان را انالیز کند و اگر دید لازم است روش کمتر تهاجمی را انجام داد.

رایگانی گفت: پیام حوزه طب فیزیکی و توانبخشی به بیماران دچار کمردرد و جامعه پزشکی این است که اکثر کمردردها و حتی کمرد درد ناشی از فتق دیسک در حدود ۸۵ درصد موارد بدون نیاز عمل جراحی و روش های ساده و مراقبت های پزشکی و استفاده از اقدامات طب فیزیکی و طب توانبخشی قابل درمان است.

رئیس بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران خاطر نشان کرد: حدود ۹۰ درصد مردم کمرد درد را تجربه کرده و یا در زندگی با این مشکل مواجه می شوند ولی کمردرد ناشی از فتق دیسک کمتر از ۵ درصد کمردردها را شامل می شود. بیشتر کمردردها با طب فیزیکی قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵درصد بیماران دچار کمردرد ناشی از فتق دیسک و تنگی کانال به درمان های طب فیزیکی پاسخ داده و اکثر بیمارانی که کمردرد غیر دیسکی  و مکانیکال دارند نیز با طب فیزیکی درمان می شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha